Darmowe parkingi Park & ride będą w Tychach. Zostaw samochód i jedź pociągiem [WIZUALIZACJE]

Jolanta Pierończyk
Parking naziemny przy dworcu PKP. Zakończono tu już betonowanie płyty i stropu kondygnacji zero
Parking naziemny przy dworcu PKP. Zakończono tu już betonowanie płyty i stropu kondygnacji zero mat. prasowe
Udostępnij:
Wyremontowane przystanki kolejowe, niedługo będą darmowe parkingi. Tychy znów wyprzedziły Katowice, Częstochowę, Jaworzno.

W kwestii poprawy komunikacji Tychy znów pokonały stolicę regionu. Kolejna inwestycja związana z promocją kolei idzie tu pełną parą. Chodzi o wielopoziomowe parkingi budowane jako centra przesiadkowe dla tych, którzy zechcą podjechać pod dworzec kolejowy, zostawić tu samochód i przesiąść się na pociąg. Dwa takie parkingi będą w Tychach gotowe na koniec roku: jeden (naziemny) przy dworcu PKP, drugi (podziemny) przy lodowisku. Każdy będzie miał cztery kondygnacje i pomieści 352 auta.

- Projekt zakłada, by przez pięć lat były to bezpłatne parkingi tylko i wyłącznie dla osób, które zechcą przesiąść się na kolej. Wystarczy mieć bilet na pociąg, by z nich darmowo skorzystać. Jak będzie później, na razie nie wiadomo - mówi Ewa Grudniok, rzeczniczka tyskiego Urzędu Miasta.

Na parkingu podziemnym przy lodowisku rozpoczęło się już betonowanie płyty fundamentowej. Obejmuje część, która osiągnęła już docelową głębokość, czyli 15 metrów. Jak nas informuje Agnieszka Kijas z Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów, wylany tam został tzw. chudy beton, czyli podkład pod kolejną półtorametrową warstwę. Żeby można było tę warstwę położyć, trzeba wykonać zbrojenie i to będzie kolejny etap budowy.

Prócz pogłębiania drugiej części otworu do poziomu minus 15 m, trwa wzmacnianie ścian przyszłego parkingu specjalnymi stalowymi rozporami. Ma ich być 18, do tej pory zamontowano 11 z nich.

Natomiast na parkingu naziemnym przy dworcu kolejowym zakończono betonowanie płyty i stropu kondygnacji "zero".
- Niebawem ruszy budowa słupów podtrzymujących kolejny poziom budynku - mówi Agnieszka Kijas z MZUiM.

Cała inwestycja pochłonie ponad 53 mln zł. Początkowo miała trwać do końca czerwca 2014 roku, ale już jesienią podpisany został aneks do umowy, z którego wynika, że nowy termin zakończenia prac to 18 grudnia. - Powodem tej zmiany jest zima: ta ubiegłoroczna i ta nadchodząca - tłumaczy Agnieszka Kijas z MZUiM. - Sezon zimowy 2012/13 trwał wyjątkowo długo, co opóźniło kluczowe prace o trzy miesiące. Właśnie tych trzech miesięcy zabrakło, by zamknąć pewne roboty przed zimą z przełomu lat 2012 i 2013.

Parkingi wielopoziomowe to kolejna inwestycja, jaką miasto podjęło, żeby reaktywować połączenie kolejowe Tychów z Katowicami i odciążyć coraz bardziej zatłoczone drogi.

Pierwszym krokiem było wprowadzenie wspólnego biletu na autobus czy trolejbus i na pociąg (dla tych, którzy na przystanek kolejowy muszą podjechać z różnych części miasta). Drugim krokiem była budowa przystanków kolejowych na całej długości wykopu kolejowego biegnącego przez całe miasto z zachodu na wschód.

I teraz te parkingi, gdzie posiadacze biletu kolejowego będą mogli za darmo zaparkować swoje auto.

Wygląda na to, że takie udogodnienie, na taką skalę, będzie pierwszym w województwie. W innych miastach są, ale plany. W Katowicach wciąż tylko na papierze istnieją parkingi podziemne pod Dworcową i placem Chrobrego, nie mówiąc o centrach przesiadkowych w Zawodziu, Brynowie czy na pętli Słonecznej. W latach 2014-20 centra przesiadkowe planuje mieć Częstochowa, ale wszystko zależy od dotacji unijnych. Plany takiej budowy ma też Jaworzno, ale bez pieniędzy nie ruszy, a tych również na razie brak. Do budowy takich parkingów przymierza się Lubliniec, ale i tu żadne terminy jeszcze nie padły.

*SOCZI 2014 - IGRZYSKA OLIMPIJSKIE - RELACJE, ZDJĘCIA, CIEKAWOSTKI
*Najlepsze studniówki 2014 w woj. śląskim ZDJĘCIA + GŁOSOWANIE
*TVP ABC I TV TRWAM NA MULTIPLEKSIE. Jak odbierać, jak przeprogramować dekoder?
*Tak kochają tylko Ślązacy ŚLĄSKI SŁOWNIK MIŁOSNY

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

k
komentator
I z naszego Park & Ride zostało Park & Cry. Nasze miasto jednak stwierdziło, że lepszą opcją dla tyszan jest "Płać i Spadaj".
k
kaktusnadłoni
Gratuluję Tyszanom władz miasta które patrzą realnie na komunikację w mieście i w regionie.

Darmowe zbiorcze parkingi powinny być budowane na obrzeżach Katowic, Gliwic, Rybnika, Bielska-Białej, Sosnowca i Częstochowy. Te parkingi powinny powstawać za pieniądze z budżetu wojewódzkiego.

Tyszanie mają niezłe połączenie kolejowe z Katowicami, ale z innych miast tysiące, a nawet dziesiątki tysięcy samochodów zdąża do Katowic. W Katowicach koncentrują się miejsca pracy dla wielu mieszkańców województwa i nie tylko. Tu coraz prężniej rozwija się strefa kultury i nauki, tu możemy coraz powszechniej powiedzieć że tu powstaje nasze regionalne centrum.

Chciałbym, aby władze miejskie i wojewódzkie w Katowicach myślały z podobną, realną perspektywą jak władze miasta Tychy.

Po co mam, Panie Marszałku, katoapokalipsa z wyłaniającą się perspektywą zastawionych kompletnie samochodami Katowic, z nieudolnymi Kolejami Śląskimi do których my mieszkańcy dopłacamy znaczne pieniądze a nie możemy z nich korzystać z wielu przyczyn?
Więcej informacji na stronie głównej Dziennik Zachodni
Dodaj ogłoszenie