Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dekalog Mistrza: 10 przykazań i zasad w biznesie

Maria Olecha-Lisiecka
Gabriela Pudlo-Chojnacka, prezes Zabrzańskiej Izby Przemysłowo-Handlowej
Gabriela Pudlo-Chojnacka, prezes Zabrzańskiej Izby Przemysłowo-Handlowej arkadiusz gola
Dekalog Mistrza: tym razem Gabriela Pudlo-Chojnacka, prezes Zabrzańskiej Izby Przemysłowo-Handlowej.

1

Bądź szczery i uczciwy. Uczciwość w biznesie jest dla mnie najważniejszą zasadą. Szczerość jest oznaką wzajemnego szacunku. Nigdy nie mam nic do ukrycia, wykładam karty na stół i tego samego oczekuję od swoich partnerów biznesowych. W biznesie trzeba opierać się na faktach, twardych danych, konkretach. Nie na mrzonkach i fantazjach. Dla mnie biznesowa uczciwość to także transparentność finansowa. Jeżeli nie posiadam środków finansowych na realizację lub zlecanie zadań, to się ich nie podejmuję.

2

Zatrudniaj ludzi na umowę o pracę. Uważam, że każdy zasługuje na godną emeryturę, ale powinien na nią zapracować. A to może osiągnąć, pracując na umowę o pracę. I wcale nie za najniższą krajową. Pracownik, który mało zarabia, nigdy nie będzie efektywny i nigdy nie poczuje się związany z firmą, nie będzie się angażował w nowe zadania. Pracowników należy dobrze wynagradzać. W POCH-u co roku zwiększamy fundusz płac o 10 proc. Ludzie mają podwyżki. Oprócz tego jest system premii. Tak powinno być w każdej firmie. Może się narażę innym biznesmenom, ale uważam, że jedyną formą zatrudnienia pracowników jest umowa o pracę - takie podejście wyrówna szanse firm w przetargach.

3

Dbaj o kontakty z pracownikami. Firma jest jak rodzina: mała, duża, zżyta, patchworkowa, ale to taka rodzina. Atmosfera w pracy jest bardzo ważna. Nigdy nie byłam prezesem, którego pracownicy znają tylko z nazwiska albo z mediów. Zawsze starałam się poznać załogę. Przepaść między kadrą kierowniczą, zarządzającą a pracownikami nie służy budowaniu relacji w firmie. Ja miałam taki zwyczaj, że oprócz organizacji wyjazdów i biesiad okazjonalnych, zacieśniających więzi załogi, przed każdymi świętami robiłam obchód i wręczając drobne upominki, składałam każdemu pracownikowi życzenia. Prosty gest, a pozwalał mi poznać ludzi. To procentuje i pomaga zbudować wzajemne zaufanie.

4

Nie bój się ciężkiej pracy. W biznesie nie można się bać, trzeba być odważnym, a już ciężkiej pracy po prostu nie wypada się obawiać. Ja ciężkiej pracy nie bałam się nigdy. Po studiach pracowałam na kopalni, gdzie pięłam się po kolejnych szczeblach. Kiedy w końcu zdecydowałam się na własny biznes, liczyłam się z tym, że to nie będzie lekki kawałek chleba. Jednak im większe wyzwania zostały pokonane, tym większa była satysfakcja, dająca napęd do dalszego działania.

5

Współpracuj. Biznes to ludzie i pieniądze. W takiej kolejności. Bez ludzi nie ma pieniędzy, nie ma zysku. Trzeba umieć współpracować - w ramach swojej firmy i z innymi firmami. Współpraca to też wyraz szacunku dla innych, że ich zdanie jest ważne, ich praca jest ważna. To kompromis, czasem rozwiązywanie konfliktów. To zaufanie do pracowników, powierzanie im odpowiedzialnych stanowisk i zadań, a potem egzekwowanie wyników.

6

Buduj swoją markę. Każdy w biznesie pracuje na swoje nazwisko, bo firmę identyfikuje się z jej właścicielem lub osobami zarządzającymi. Warto o tym pamiętać. Nigdy nie wiadomo, gdzie nas rzuci los, gdzie przyjdzie nam pracować i w jakim środowisku funkcjonować. Jest takie powiedzenie: „Gdy idziesz w górę, to się wszystkim kłaniaj, bo może będziesz wracał tą samą drogą”.

7

Bądź otwarty na innych. W biznesie szef czasem musi podjąć decyzje jednoosobowo, czasem powinien poradzić się współpracowników, czasem pozostawić im decyzję. Prezes powinien być otwarty na swoich pracowników, posłuchać ich zdania, opinii z zewnątrz, poszukać kontaktów.

8

Kieruj się realizmem w działaniu. Twardo stąpam po ziemi. Uważam, że w biznesie ważne są realia. Pewnie, że trzeba mieć marzenia i je spełniać, ale biznes to jest ciężka praca. Tutaj liczą się konkrety i efekty.

9

Dziel swój czas między firmę i rodzinę. Nie można dobrze pracować, harując przez 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu. Nie ufam biznesmenom, którzy twierdzą, że tak pracują. Trzeba mieć czas dla rodziny, dla siebie. Odpoczynek jest bardzo ważny. Jeśli ktoś non stop pracuje, to albo jest źle zorganizowany, albo nie potrafi delegować zadań i ich egzekwować.

10

Podejmuj wyzwania i wyznaczaj cele. W biznesie każdy dzień, nowe zadanie, spotkanie jest wyzwaniem. Trzeba do nich podchodzić z dobrym nastawieniem. Wtedy osiąga się sukcesy.

Gabriela Pudlo-Chojnacka:

od 7 lat
Wideo

Wyniki II tury wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera