Wcześniej były tylko zapewnienia resortu energii, w tym ministra Krzysztofa Tchórzewskiego i wiceministra Grzegorza Tobiszowskiego. Dziś mamy konkretny projekt nowej ustawy, który został opublikowany na stronie Rządowego Procesu Legislacyjnego w środę, 1 sierpnia.
Chodzi o rekompensaty dla wdów i sierot po zmarłych pracownikach przedsiębiorstw górniczych, czyli osób, które zostały pominięte w ustawie z 12 października 2017 roku.
Czytaj WIĘCEJ:
Rekompensaty dla wdów i sierot górniczych
– Wysokość rekompensaty wynosi 10 tys. złotych (...) W roku 2018 maksymalny limit wydatków z budżetu państwa będący skutkiem finansowym wejścia w życie ustawy wynosi 100 mln złotych – czytamy w projekcie.
Ustawa, według szacunków resortu energii, ma objąć ponad 7 tys. pominiętych wdów i sierot, choć na początku była mowa o zaledwie 2-3 tys. osób. To, jak tłumaczył nam Grzegorz Tobiszowski, było powodem, dla którego czas przygotowania dokumentacji się przedłużał.
– Nie można zrobić ustawy, która nie przewidywałaby, ilu ludzi ona obejmie, bo inaczej można byłoby ją zaskarżyć. Potrzebowaliśmy więcej czasu. Przez trzy miesiące pracownicy Polskiej Grupy Górniczej i SRK pracowali nad sprawą i mamy efekty w postaci projektu, który jest obecnie w trakcie ustaleń międzyresortowych – tłumaczył Tobiszowski w wywiadzie dla DZ.
Jak się okazuje, nowy projekt obejmie też osoby uprawnione do rekompensaty na mocy ustawy z 2017 roku, które spóźniły się ze złożeniem wniosków lub nie otrzymały pieniędzy.
Fragment ustawy mówiący o osobach uprawnionych do uzyskania rekompensat. Uprawnia ona:
- a) wdowy, wdowców i sieroty mających ustalone prawo do renty rodzinnej po pracowniku przedsiębiorstwa górniczego zmarłym w czasie trwania stosunku pracy, w tym wdowy i wdowców, którzy przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy ponownie zawarli związek małżeński tracąc status wdowy lub wdowca,
- b) byłych pracowników, których stosunek pracy został rozwiązany z przedsiębiorstwem górniczym na podstawie ustawy z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunku pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (Dz. U. z 2016 r. poz. 1474 oraz z 2018 r. poz. 2181), i po ustaniu tego stosunku pracy nabyli prawo do zasiłku dla bezrobotnych oraz bezpośrednio po zakończeniu pobierania tego zasiłku nabyli prawo do świadczenia przedemerytalnego,
- c) emeryta i rencistę mających ustalone prawo do emerytury lub renty z tytułu niezdolności do pracy, ale zamiast emerytury lub tej renty pobierają rentę rodzinną po zmarłym współmałżonku
- - uprawnionych, w trakcie pobierania odpowiednio renty rodzinnej lub świadczenia przedemerytalnego, do bezpłatnego węgla na podstawie postanowień układów zbiorowych pracy, porozumień lub innych regulacji obowiązujących w przedsiębiorstwie górniczym, które utraciły moc obowiązującą przed dniem wejścia w życie ustawy, na skutek zawartych porozumień lub dokonanych wypowiedzeń,
- d) wdowy i wdowców po emerytach i rencistach będących osobą uprawnioną w rozumieniu art. 2 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 12 października 2017 r. o świadczeniu rekompensacyjnym z tytułu utraty prawa do bezpłatnego węgla (Dz. U. poz. 1971), zwanej dalej „ustawą o świadczeniu rekompensacyjnym”, którzy ponownie zawarli małżeństwo przed dniem wejścia w życie tej ustawy, tracąc status wdowy lub wdowca,
- e) wdowy, wdowców i sieroty mających ustalone prawo do renty rodzinnej po pracownikach, byłych pracownikach, o których mowa w lit. b, emerytach lub rencistach z przedsiębiorstw górniczych, uprawnionych do bezpłatnego węgla na podstawie postanowień układów zbiorowych pracy, porozumień lub innych regulacji obowiązujących w przedsiębiorstwie górniczym, które utraciły moc obowiązującą przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, na skutek zawartych porozumień lub dokonanych wypowiedzeń, jeżeli utrata tego uprawnienia nie została im zrekompensowana w jakikolwiek inny sposób,
- f) osoby uprawnione w rozumieniu art. 2 pkt 1 ustawy o świadczeniu rekompensacyjnym, które złożyły lub uzupełniły wniosek o przyznanie rekompensaty po terminie, o którym mowa w art. 5 ust. 1 tej ustawy,
- g) osoby uprawnione w rozumieniu art. 2 pkt 1 ustawy o świadczeniu rekompensacyjnym, którym przyznano to świadczenie, ale nie zostało im ono wypłacone z uwagi na upływ terminu wypłat określony w przepisach odrębnych
Uwagi do projektu ustawy można zgłaszać do 30 sierpnia. To z kolei oznacza, wbrew wcześniejszym zapewnieniom, że projekt raczej nie zdąży być procedowany w Sejmie już we wrześniu. Musi bowiem przebrnąć praktycznie przez wszystkie szczeble rządowe, zanim dojdzie do głosowania.
Jeśli ustawa wejdzie w życie, na złożenie wniosków o rekompensaty uprawnieni będą mieli 30 dni.
Cały projekt ustawy można przeczytać tutaj: KLIKNIJ
POLECAMY PAŃSTWA UWADZE:
Zobacz najważniejsze wydarzenia minionego tygodnia w programie TyDZień
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?