Dietetyczna wojna z cukrem jest groźna, bo demonizuje owoce

    Dietetyczna wojna z cukrem jest groźna, bo demonizuje owoce

    Peta Bee

    Echo Dnia Świętokrzyskie

    Aktualizacja:

    Echo Dnia Świętokrzyskie

    Owoce to dobra przekąska. Zawierają błonnik i składniki pokarmowe dające poczucie sytości

    Owoce to dobra przekąska. Zawierają błonnik i składniki pokarmowe dające poczucie sytości ©pixabay.com

    Kiedyś chrupki lub niebieskie lody wzbudzały u rodziców panikę żywieniową. Teraz, gdy cukier stał się większym dietetycznym pariasem niż tłuszcz i sztuczne dodatki, granice zdrowej żywności przesunęły się w stronę absurdu. Niepokój związany z poszerzającą się talią dla wielu oznacza, że cukier - w każdej postaci - musi odejść. I w dzikim pędzie do odrzucenia wszystkiego, co słodkie, owoce stają się największą ofiarą.
    Owoce to dobra przekąska. Zawierają błonnik i składniki pokarmowe dające poczucie sytości

    Owoce to dobra przekąska. Zawierają błonnik i składniki pokarmowe dające poczucie sytości ©pixabay.com

    Ankieta przeprowadzona przez brytyjskiego Fruit Heroes, producenta batoników owocowych, pokazała, że jeden na dziesięciu rodziców uważa, że wszystkie owoce - suszone, świeże, puszkowane - są niezdrowe.

    Łatwo jest dać się porwać fali antycukrowych nastrojów. Za dużo jemy, a gdy raport Światowej Organizacji Zdrowia zaleca, by czerpać nie więcej niż 10 procent dziennej energii z cukrów dodanych lub naturalnie zawartych w sokach i miodzie - co równa się około 12 łyżeczkom cukru dziennie - zaczynamy się zastanawiać, skąd tyle cukru w naszej diecie się bierze.

    Wielu uznało, że owoce, z ich naturalnie wysokim poziomem fruktozy, stanowią dodatek, bez którego można się obejść. Nie zdając sobie z tego sprawy i wbrew rozsądkowi, ograniczamy spożycie owoców. Intencjonalnie lub nie, jemy mniej owoców, a więcej warzyw. Dietetyczni guru stroniący od cukru wzmagają dezorientację, wyrażając w kółko swoje lęki przed owocami.

    Davina McCall, autorka książki „5 Weeks to Sugar Free” („5 tygodni do diety bezcukrowej”), mówi, że unika winogron. Harley Paster-nack, trener celebrytów, który doradza w sprawach diety i fitnessu takim gwiazdom jak Katy Perry i Lady Gaga, mówi: „Moim klientom zalecam, żeby trzymali się owoców, które mają jadalną skórkę, jadalne pestki lub cytrusów”. A zdrowo odżywiająca się Ella Woodward, gwiazda mediów społecznościowych prowadząca blog „Deliciously Ella”, który odnotował już ponad 17 milionów wejść, mówi, że w swojej codziennej diecie ma daktyle, jagody, jabłka i owoce cytrusowe, ale „są owoce, na przykład winogrona lub melony, które mają wyższy indeks glikemiczny, zatem staram się ich unikać. Banany również należą w tej kategorii, więc zwykle się ich wystrzegam”.

    Specjalista dietetyk Ian Marber uważa, że taki przekaz żywieniowy jest wypaczony. „Ostrzeżenia przed cukrem wywołały wiele błędnych interpretacji i przesadnych reakcji”, twierdzi. „Podobnie jak tłuszcz jest szerokim terminem obejmującym dobre i złe rodzaje, takim też jest cukier. Owszem, owoce zawierają cukier, ale zawierają też błonnik, witaminy i minerały. Ludzie postrzegają cukier w owocach tak jak sacharozę dodawaną do ciast i ciasteczek. Takie myślenie jest całkowicie niewłaściwe”. Ten sposób myślenia jest szczególnie ryzykowny w odniesieniu do dzieci, dodaje dr Sarah Schenker z Brytyjskiego Towarzystwa Dietetycznego. „Jako dorośli nie powinniśmy tyle podjadać - czegokolwiek, również owoców - ile zwykle podjadamy. Ale dzieci to nie są minidorośli.

    Mają inne potrzeby żywieniowe, małe brzuszki potrzebujące regularnego pożywienia”, mówi dr Schenker. Owoce stanowią doskonałą przekąskę i deser. „Zapewniają potrzebne płyny, błonnik i składniki pokarmowe, dając dzieciom poczucie sytości”, wyjaśnia dr Schenker. „Równie ważne jest to, że są mniej słodkie od słodzonych napojów gazowanych i wyrobów cukierniczych, zatem dzieci rozwijają niższy próg smaku na słodkie rzeczy”.

    Robert Lustig, profesor pediatrii klinicznej na Uniwersytecie Kalifornijskim w San Francisco i ekspert od otyłości dzieci, należy do aktywistów w walce z cukrem, m.in. wzywał, by kontrolować cukier tak jak alkohol i tytoń, ale nawet on uważa, że owoce są w porządku. „Owoce zawierają błonnik, a błonnik łagodzi negatywne efekty”, mówi. „Tak to już Pan Bóg urządził, że bez względu na to, ile cukru jest w owocu, jest tam odpowiednia ilość błonnika, który to rekompensuje”. To nie oznacza, że dorośli powinni trzymać miseczkę jagód i podjadać je przez cały dzień, w stylu paleo.

    Problemem dla dorosłych jest wysoki indeks glikemiczny wielu owoców. Niektórzy krótko po zjedzeniu owoców czują większy głód. „Lepiej jest wrzucić trochę jabłka do sałatki z serem i orzechami, połączyć owoce z innym rodzajem pożywienia”, mówi doktor Schenker. I nie dajmy się zwariować.

    Owoce odchudzają i oczyszczają

    Owoce wspomagają odchudzanie naszego organizmu. Należą do nich między innymi papaja.

    Papaja zawiera papainę - enzym, który poprawia proces trawienia i przyśpiesza spalanie białek oraz tkanki tłuszczowej. Wspomaga oczyszczanie organizmu z toksyn.

    Opuncja figowa zaś hamuje uczucie głodu i wydatnie zmniejsza wchłanianie tłuszczu, ma też działanie odtruwające. Grejpfrut z kolei pobudza spalanie tłuszczów, a dzięki zawartości pektyn poprawia pracę jelit.



    POLECAMY RÓWNIEŻ:

    Poznaj i zastosuj w swojej diecie 25 zasad zdrowego żywienia




    Te domowe aktywności pomogą Ci szybko spalić kalorie!

    Zdrowy kręgosłup - oto ćwiczenia, które pomogą. Wypróbuj!

    Naturalne afrodyzjaki dla kobiet i mężczyzn, które na pewno masz w swojej kuchni [ZDJĘCIA]

    Te witaminy i mikroelementy wzmocnią twój organizm [ZDJĘCIA]

    Nie chcesz zachorować na raka? Oto 6 najważniejszych zasad diety

    Lista domowych czynności, które poprawiają zdrowie i urodę



    Czytaj treści premium w Dzienniku Zachodnim Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Zapytaj lekarza

    1 3 4 5 ... 27 »
    28 stycznia

    Światowy Dzień Trędowatych

    zobacz więcej »