Dlaczego ZUS spóźnia się ze świadczeniami i czy wypłaca wtedy odsetki [NASZE SPRAWY]

Jadwiga Jenczelewska
Jeżeli zdarzy się błędna informacja na temat świadczeniobiorcy wysłana do ZUS-u np. przez urząd pocztowy, zwykle zawieszana jest wypłata świadczenia i rozpoczyna się postępowanie wyjaśniające
Jeżeli zdarzy się błędna informacja na temat świadczeniobiorcy wysłana do ZUS-u np. przez urząd pocztowy, zwykle zawieszana jest wypłata świadczenia i rozpoczyna się postępowanie wyjaśniające 123rf
Udostępnij:
ZUS jest zobowiązany do wypłaty odsetek, gdy świadczenia nie wypłacił w terminie, ale nie wtedy, kiedy powód jest poza ZUS-em

Do naszej redakcji zgłosił się Czytelnik ze skargą na Oddział ZUS-u w Chorzowie.

- Musiałem krążyć między chorzowskim oddziałem a inspektoratem przy ulicy Teatralnej w Katowicach, aby odzyskać pieniądze, których ZUS mnie pozbawił. Przez 7 dni grudnia 2013 roku nie miałem za co żyć i z czego wnosić opłat, bo ZUS nie przelał na moje konto należnego świadczenia - skarży się emeryt z Katowic.

Spodziewam się odsetek

Pan Jacek Sz. (nazwisko do wiadomości DZ) twierdzi, że zgodnie z decyzją chorzowskiego oddziału ZUS-u, każde świadczenie powinien otrzymać do 5. dnia kolejnego miesiąca.

- Ale w grudniu nie otrzymałem świadczenia, więc złożyłem skargę w inspektoracie ZUS-u w Katowicach przy ul. Teatralnej. Gdy w końcu po 7 dniach dostałem czek na zaległą emeryturę, okazało się, że muszę go zrealizować w Chorzowie przy ul. Chopina. A przecież mieszkam w Katowicach. Nie tylko więc nie wypłacili mi terminowo należnej emerytury, ale musiałem jeszcze specjalnie jechać do Chorzowa, aby wreszcie mieć te pieniądze - mówi oburzony katowiczanin. I dodaje:
- ZUS ani mnie nie przeprosił, ani nie wypłacił zaległych odsetek, choć powinien to zrobić. Domagam się zadośćuczynienia ze strony ZUS-u, czyli wypłaty dodatkowych pieniędzy za zwłokę i przeprosin.

O wyjaśnienie poprosiliśmy Oddział ZUS-u w Chorzowie. Poniżej publikujemy całą odpowiedź nadesłaną przez Annę Sobańską-Waćko, rzeczniczkę prasową chorzowskiego ZUS-u.

Winowajcą nie jest ZUS

"Faktem jest, że świadczenie za grudzień 2013 r. dotarło do Pana Jacka Sz. z opóźnieniem. Przyczyną opóźnienia było wstrzymanie wypłaty na skutek błędnej informacji przekazanej przez operatora pocztowego - korespondencja wystosowana do Pana Jacka Sz. w listopadzie została zwrócona z adnotacją »zmarł 18.11.2013 r.«" - czytamy w odpowiedzi. "Wobec takiej informacji Oddział standardowo zawiesza świadczenie i podejmuje postępowanie wyjaśniające w celu pozyskania niezbędnych dokumentów potwierdzających przekazaną informację.

Pan Jacek Sz. zwrócił się do jednostki ZUS-u w następnym dniu roboczym, przypadającym po terminie płatności świadczenia (wyznaczonym na 6. dzień miesiąca) z interwencją dotyczącą braku emerytury za grudzień, co pozwoliło na wyjaśnienie sytuacji i wznowienie wypłaty.

W dniu 12.12.2013 r. - w terminie uzgodnionym wcześniej telefonicznie ze świadczeniobiorcą - przekazano Panu Sz. czek. W trakcie tego spotkania Pan Sz. uzyskał informację o przyczynach niefortunnej sytuacji i został za nią przeproszony".

ZUS przeprasza, lecz odsetek nie wypłaci

Druga część odpowiedzi, którą otrzymaliśmy z Oddziału ZUS-u w Chorzowie, dotyczy nie tylko przypadku pana Jacka Sz., ale procedur, jakie wynikają z przepisów i warto, aby świadczeniobiorcy je znali.

Anna Sobańska-Waćko, rzecznik ZUS w Chorzowie
W kwestii odsetek informuję, że zgodnie z art. 85 ust. 1 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jednolity Dz.U. z 2013 r. poz. 1442) Zakład Ubezpieczeń Społecznych jest zobowiązany do wypłaty odsetek, jeżeli nie wypłacił świadczenia w terminie. Nie dotyczy to jednak przypadku, gdy opóźnienie jest następstwem okoliczności, za które Zakład nie ponosi odpowiedzialności. W przedmiotowej sprawie przyczyną opóźnienia w wypłacie emerytury była błędna informacja przekazana przez urząd pocztowy. Odpowiedzialność za ten błąd nie leży po stronie Oddziału ZUS-u w Chorzowie, zatem nie stanowi przesłanki do wypłaty odsetek przez Zakład.
Jeśli chodzi o realizację wypłaty świadczeń za pomocą czeków wyjaśniam, że jest to procedura wyjątkowa, stosowana wyłącznie w incydentalnych sytuacjach. Zdajemy sobie sprawę, że przypadek opóźnienia wypłaty świadczenia niesie za sobą wiele negatywnych konsekwencji. Jest mi przykro, że taka sytuacja się zdarzyła. #Zapewniam jednak, że wina za wstrzymanie wypłaty nie leży po stronie Oddziału. Postępowanie Oddziału było prawidłowe - organ rentowy dołożył wszelkich starań, aby sprawę jak najszybciej wyjaśnić, a z chwilą ustalenia okoliczności - natychmiast podjął zawieszoną wypłatę.
Dodam, że wszystkie powyższe kwestie zostały ponownie szczegółowo wyjaśnione w piśmie skierowanym po interwencji redakcji "Dziennika Zachodniego" do Pana Jacka Sz. W piśmie tym również przeprosiliśmy Pana Sz. za niedogodności, które go spotkały, mimo że nie były one zawinione przez Zakład. Mam nadzieję, że powyższe wyjaśnienia pozwolą na obiektywny ogląd całej sprawy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Dziennik Zachodni
Dodaj ogłoszenie