Do 30 września na państwowych autostradach będą obowiązywały dwa systemy poboru opłat równocześnie

Anna Dziedzic
Anna Dziedzic

Wideo

Zobacz galerię (1 zdjęcie)
W Sejmie odbyło się w środę pierwsze czytanie ustawy o autostradach płatnych i nowym systemie poboru opłat na państwowych odcinkach autostrad. Co nowego można znaleźć w rządowym projekcie? Na przykład wysokość mandatów za brak opłaty, czy nieczytelne tablice. Niewykluczone też, do czego przychyla się Ministerstwo Finansów, że opóźni się o kilka miesięcy wyłączenie istniejącego systemu ViaTOLL. W nowych przepisach jest także mowa o tym, że Krajowa Administracja Skarbowa jest otwarta na rozmowy z koncesjonariuszami, którzy chcieliby wdrożyć nowy system na swoich odcinkach.

Jednak nie wyłączą w czerwcu viaTOLL

Nowy system poboru opłat na około 261 km państwowych autostrad (A4 i A2) ma wejść w życie w czerwcu 2021 roku. Wówczas miał zostać wyłączony, obecnie funkcjonujący, system poboru opłat viaTOLL. Nowy miał od czerwca obowiązywać tylko samochody ciężarowe o masie powyżej 3,5 t. Auta osobowe będą się musiały do niego stosować od grudnia 2021 roku. Takie były plany. Teraz okazuje się, że kierowcy aut ciężarowych mogą mieć problemy z wykupieniem dostępu i urządzeń umożliwiających dostęp do nowego systemu w tym czasie. Poprawki, jakie złożono w Sejmie umożliwiają przedłużenie tzw. okresu przejściowego, kiedy będą równorzędnie działały oba systemy eToll i viaToll - do 30 września tego roku.
Poprawkę w tej sprawie złożył w imieniu sejmowej komisji infrastruktury, śląski poseł PiS, Jerzy Polaczek.

Mandaty 500 i 1500 złotych za brak opłaty

W projekcie ustawy zawarto również między innymi kwoty mandatów, jakie za brak opłaty za przejazd autostradą dostanie kierowca. Auta osobowe – to mandat w kwocie 500 złotych, ciężarowe to już 1500 złotych. Mandat będzie groził nie tylko za brak opłaty, ale też za nieczytelne, celowo zabrudzone lub przerobione tablice rejestracyjne. Tu również trzeba się liczyć z wydatkiem 500 złotych.

Autostrada A1 dziś jest zamykana. Budują wiadukt w Częstocho...

Warto dodać jednak, że ustawodawca nie będzie naliczał kary za brak opłaty, jeśli wpłynie ona na konto Krajowej Administracji Skarbowej w ciągu trzech dni od przejazdu autostradą.
Dlaczego państwo zmienia system poboru opłat na autostradach państwowych?

- Kierując się przede wszystkim korzyścią dla obywateli, chcemy odejść od dotychczasowej metody poboru opłaty opartej o bramki autostradowe – mówiła szefowa KAS Magdalena Rzeczkowska podczas pierwszego czytania projektu w Sejmie. - Ustawa ma stworzyć podstawę do budowy jednolitego systemu poboru wszystkich opłat drogowych – podkreślała.

Prywatni koncesjonariusze też mogą się przyłączyć

To ważne, bo przejazd przez autostradę bez szlabanów będzie możliwy tylko na dwóch odcinkach płatnych autostrad państwowych A2 Świecko -Konin i A4 Gliwice Sośnica - Bielany Wrocławskie. To w sumie 261 kilometrów autostrady. Przepisy ustawy przewidują jednak możliwość likwidacji bramek i zmiany sposobu poboru opłat również na odcinkach koncesyjnych, na wniosek koncesjonariuszy, po zmianie umowy koncesyjnej. Jak zapewnia ustawodawca, Krajowa Administracja Skarbowa jest otwarta na dialog z przedstawicielami biznesu w tej sprawie.

Zobacz koniecznie

Jak, po 1 grudnia będzie wyglądał pobór opłat na A2 i A4?

Od 1 grudnia 2021 r. wprowadzone zostaną dwie możliwości opłacania przejazdu państwowymi odcinkami autostrad przez użytkowników pojazdów lekkich (o łącznej dopuszczalnej masie calkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony):

  • zakup biletu autostradowego np. na stacji benzynowej podając numer rejestracyjny pojazdu,
  • na podstawie danych geolokalizacyjnych przekazywanych do Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej KAS (e-TOLL), analogicznie jak to ma miejsce dla pojazdów ciężkich np. z wykorzystaniem bezpłatnej aplikacji e-TOLL PL na urządzenia mobilne, dostarczonej przez KAS.

Do zakupu biletu autostradowego nie będzie wymagana instalacja żadnego urządzenia, ani przekazywanie danych geolokalizacyjnych. Wystarczy podać numer rejestracyjny pojazdu i określić odcinek drogi, na którym realizowany będzie przejazd. Z punktu widzenia ochrony prywatności, jest to rozwiązanie ograniczające do minimum zakres przetwarzanych danych.
Sprzedaż biletów autostradowych będą mogli prowadzić przedsiębiorcy na podstawie umowy zawartej z szefem KAS. Pozwoli to przede wszystkim na wnoszenie opłat poprzez istniejące już rozwiązania do wnoszenia opłat na odcinkach koncesyjnych z wykorzystaniem videotollingu i aplikacji integratorów płatności.
Możliwość rozliczania opłaty za przejazd autostradą dla pojazdów lekkich z wykorzystaniem aplikacji mobilnej e-TOLL PL zostanie, jako opcja, wprowadzona w momencie uruchomienia systemu e-TOLL.

Gierkówka, stara połatana i częściowo „pożarta” przez A1. Po...

Nie przeocz

Prace nad wdrożeniem systemu są zaawansowane

Jaki jest obecnie status wdrożenia nowego systemu?
Jak podkreślają przedstawiciele Ministerstwa Finansów, trwa konfiguracja środowiska produkcyjnego systemu e-TOLL i przygotowanie do testów wydajnościowych i bezpieczeństwa. Trwa również integracja z dostawcami usług zewnętrznych np. dostawcami kart flotowych. Wraz ze startem nowego systemu, zostanie uruchomiona sieć ponad 200 miejsc obsługi klienta. Trwają też testy integracyjne operatorów OBU/ZSL. Aktualizowana na bieżąco lista podmiotów, które zakończyły testy z wynikiem pozytywnym i mogą pośredniczyć w przekazywania danych geolokalizacyjnych.

Musisz to wiedzieć

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie