Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Do pięciu lat powstanie następca siemianowickiego Rosomaka

Paweł Szałankiewicz
We wtorek Wojskowe Zakłady Mechaniczne odwiedziła rządowo-wojskowa delegacja, której przewodził Czesław Mroczek, sekretarz stanu Ministerstwa Obrony Narodowej. Najważniejszą informacją, jaką zdradził w czasie krótkiego briefingu prasowego było to, że trwają prace nad powstaniem nowego, polskiego Kołowego Transportera Opancerzonego.

Ma on zastąpić obecnie produkowanego w WZM Rosomaka - dzisiejszą wizytówkę polskiej armii. Następca siemianowickiego Rosomaka powstanie przy pełnym udziale Wojskowych Zakładów Mechanicznych. To zresztą nie może dziwić, bo WZM został liderem konsorcjum przedsiębiorstw polskiego przemysłu obronnego, które współtworzy projekt nowego, polskiego kołowego transportera opancerzonego.

- Niedawno program został uruchomiony. Projekt ma być zrealizowany w okresie pięciu lat. Posiadamy odpowiednie doświadczenie i wiedzę, którą chcemy przełożyć na powstanie polskiego transportera - informuje Adam Janik, prezes WZM.

Prace badawczo-rozwojowe realizowane są poprzez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Badania finansowane są ze środków własnych Ministerstwa Obrony Narodowej.

- Udało nam się zbudować i znacząco podnieść poziom przemysłowy. Dzięki programowi Rosomak rozwinęły się Wojskowe Zakłady Mechaniczne w Siemianowicach . Nowy projekt pozwoli zbudować przyszłość WZM ale też i polskich sił zbrojnych - przekonuje Czesław Mroczek, sekretarz stanu MON.

Prace nad nowym projektem transportera nie oznaczają, że Rosomak zostanie porzucony. W ubiegłym roku udało się podpisać aneks z Patrią, która jest właścicielem licencji na budowę Rosomaka, a który pozwoli na eksportowanie Rosomaka za granicę. Ponadto WZM przedłużyło do 2018 roku kontrakt z MON na produkcję kolejnych 307 Rosomaków dla wojska (obecnie ma ich ponad 500). Dopiero prawdopodobnie od 2019 roku siemianowickie zakłady rozpoczną produkcję następcy Rosomaka. Dzisiejsza chluba siemianowickich zakładów będzie tam w kolejnych latach modernizowana i naprawiana.

Ożywcze Rosomaki
W początkach lat 90-tych Wojskowe Zakłady Mechaniczne zajmowały się produkcją poszczególnych zespołów do czołgów, a z czasem modernizacją pojazdów z rodziny BRDM.

Dopiero wygrywając przetarg ogłoszony przez Ministerstwo Obrony Narodowej na dostawę Kołowych Transporterów Opancerzonych WZM rozpoczął produkcję dzisiejszych Rosomaków. Kontrakt z MON podpisano na dostawę 690 Rosomaków. W 2005 zakłady zostały przekształcone w spółkę akcyjną. W ciągu dziewięciu lat powstało kilka wersji Kołowego Transportera Opancerzonego Rosomak. Były to między innymi: Rosomaki w wersji bojowej, Wóz Ewakuacji Medycznej, KTO 8x8 Rosomak wersja bojowa dla potrzeb PKW ISAF, KTO 8x8 Rosomak do przewozu przenośnych zestawów PPK SPIKE, System moździerzowy 120 mm kompanijnego modułu ogniowego Kryptonim RAK czy Wóz Dowodzenia kompanijnego modułu ogniowego.

emisja bez ograniczeń wiekowychnarkotyki
Wideo

Strefa Biznesu: Czterodniowy tydzień pracy w tej kadencji Sejmu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera