Piłka leży po stronie urzędników. Tu trzeba dużego przyspieszenia wydawania decyzji. Realizacja planowanej inwestycji jest bowiem w interesie nie tylko powiatu, ale całej południowej części subregionu zachodniego. Urząd Miasta Wodzisławia Śląskiego przypomina, że prace nad dokumentacją ruszyły po podpisaniu umowy z projektantem, w kwietniu 2014 roku. Koszt budowy szacowano wówczas na 4 mln zł. Od kilku lat przedsięwzięcie stoi w miejscu, ponieważ długo nie udawało się uzyskać niezbędnej decyzji środowiskowej. W końcu ratusz wniósł skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego przeciwko Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. WSA w wyroku przyznał, że doszło do przewlekłości postępowania administracyjnego. GDOŚ tłumaczył to m.in. wielowątkowością postępowania.
Nie ma prawomocnej decyzji środowiskowej
- Obecnie, trwa procedura dotycząca otrzymania prawomocnej decyzji środowiskowej, niezbędnej do uzyskania zezwolenia na realizację inwestycji drogowej ZRID Wydawane jest ono w formie decyzji administracyjnej przez właściwego wojewodę dla dróg krajowych i wojewódzkich – przyznaje urząd miasta.
Z powodu braku decyzji środowiskowej nie zakończono etapu projektowania, a to z kolei nie pozwala wyłonić w przetargu firmy, która zbuduje drogę.
Projekt DGP wciąż niedokończony
Rzecznik Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach Ryszard Pacer uściśla, że trwa projektowanie Drogi Głównej Południowej na odcinku od skrzyżowania z Drogą Wojewódzką 935 w Rydułtowach do skrzyżowania z Drogą Wojewódzką 933 w Mszanie. Nie istnieją też konkretne terminy realizacji inwestycji. Kiedy projekt będzie gotowy, wojewoda wyda pozwolenie na budowę.
- To nie ZDW w Katowicach zlecało wykonanie projektu tego odcinka DGP. Na podstawie porozumienia władz Wodzisławia z Zarządem Województwa Śląskiego, podpisanego 30 sierpnia 2013 roku, zleciło go miasto. Umowę na wykonanie dokumentacji projektowej sygnowano z wykonawcą w kwietniu 2014 roku – zaznacza Pacer.
Jak dodaje, to władze miasta nadzorują proces projektowania i ustalają harmonogram z wykonawcą.
Co da budowa Drogi Głównej Południowej?
Według ZDW i samorządów lokalnych, realizacja trasy ma stworzyć oś komunikacyjną spajającą poszczególne miejscowości powiatu wodzisławskiego, a również w szerszej perspektywie centralno-południowej części województwa śląskiego. Po drugie, poprawić przepustowość i prędkości ruchu tranzytowego, co przyczyni się do obniżenia kosztów transportu zarówno pod względem ekonomicznym jak i społeczno-środowiskowym. Po trzecie, wyprowadzić ruch tranzytowy poza obszar silnie zurbanizowany, co ma podnieść jakość życia mieszkańców poprzez zmniejszenie emisji hałasu komunikacyjnego, drgań oraz emisji szkodliwych substancji do atmosfery.
Po czwarte, DGP ma poprawić bezpieczeństwo użytkowników, w tym eliminować wysokie koszty społeczne i ekonomiczne wypadków drogowych. A ponadto obniżyć koszty środowiskowe wynikające z poprawy jakości infrastruktury, wspierać rozwój subregionu oraz wpłynąć na atrakcyjność obszarów dla potencjalnych inwestorów. To z kolei może przełożyć się na wzrost gospodarczy i obniżenie stopy bezrobocia w okolicy. W związku bowiem z programem zamykania kopalń, potrzeba będzie dużo nowych miejsc pracy.
Odcinek jastrzębski DGP
To część arterii w całości już oddana do ruchu. Przebiega od Pawłowic wzdłuż ulicy Pszczyńskiej w Jastrzębiu-Zdroju, za osiedlem Zofiówka, potem przecina tory kolejowe i ulicę Rybnicką. Następnie biegnie przez Pochwacie w kierunku dzielnicy Moszczenica aż do ulicy Wodzislawskiej w Mszanie, gdzie poprzez rondo łączy się z drogą wojewódzką nr 933. Zadanie wymagało budowy skrzyżowań z ulicami Pszczyńską, Dębina, Rybnicką, Pochwacie, Połomską i Wodzisławską. powstały też mosty drogowe.
Nie przeocz
- Tak wyglądał stary dworzec PKP w Katowicach. Kto pamięta? Powspominajmy! ZDJĘCIA
- Katowice dziesięć lat temu. Dawny Supersam zniknął w niespełna dwa miesiące. ZDJĘCIA
- Modne paznokcie na 2023 rok. Wiemy, co będzie na topie! TOP wzory na paznokcie
- Odnowiona cechownia wygląda niesamowicie. Kiedy zobaczymy wnętrza?
Zobacz także
Musisz to wiedzieć
- Tych budynków i miejsc w Katowicach już nie ma. Miasto wyglądało całkiem inaczej...
- Tanie domy z dużymi działkami do 190 tysięcy złotych w województwie śląskim
- Zwykły dzień w Częstochowie w latach 70. i 80. XX wieku. To była stolica województwa
- Najtańsze kawalerki w Katowicach. Zobacz atrakcyjne oferty!
Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?