Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Droga na lotnisko w Pyrzowicach otwarta. DW 913 po przebudowie ma prawie 13 km nawierzchni, dróg pieszo-rowerowych

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
W poniedziałek 4 października oficjalnie otwarta została przebudowana droga wojewódzka 913, prowadząca na lotnisko w PyrzowicachZobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
W poniedziałek 4 października oficjalnie otwarta została przebudowana droga wojewódzka 913, prowadząca na lotnisko w PyrzowicachZobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Piotr Sobierajski
W poniedziałek 4 października września oficjalnie oddany zostało do użytku mierzący 12,6 km odcinek drogi wojewódzkiej nr 913. Przez ostatnie miesiące całkowicie przebudowywany i modernizowany od skrzyżowania z DK78 w Celinach Nowej Wsi do skrzyżowania z drogą krajową nr 86 w Będzinie. To alternatywna droga w stosunku do drogi szybkiego ruchu, która prowadzi na lotnisko w Pyrzowicach. Podczas otwarcia pojawiły się m.in. władze wojewódzkie, lokalne, europosłanka Jadwiga Wiśniewska, wspierająca tę inwestycję.

Droga do lotniska otwarta

Przebudowa DW 913 rozpoczęła się w sierpniu 2019 roku. Roboty prowadzone były na terenie czterech gmin: Ożarowice, Mierzęcice, Bobrowniki, Psary i miasta Będzina.

ZOBACZCIE ZDJĘCIA

- Spotykamy się przy ważnej drodze dla regionu. Cieszę się, bo takie inwestycje pokazują, jak są ważne dla tych małych społeczności. To także bardzo ważny łącznik komunikacyjny do lotniska. Jechałem już dwa, trzy razy tą drogą. Jest wykonana przy wykorzystaniu najnowszych technologii. To czuć. Akustyka jest wyciszona, hałas jest zdecydowanie mniejszy. To dobry dzień dla Polski, dobry dzień dla województwa śląskiego – mówił podczas otwarcia DW 913 Jakub Chełstowski, marszałek województwa śląskiego.

Jak dodał współpraca rządu, samorządu wojewódzkiego, władz lokalnych przyniosła świetne efekty. A, co ważne, sejmik woj. śląskiego w czerwcu br. podjął decyzję, że prawie 2,5 miliarda złotych zostanie przeznaczonych na modernizację dróg w regionie. To największy budżet inwestycyjny w historii woj. śląskiego.

- Cieszę się, że ta inwestycja, na którą tak bardzo mieszkańcy czekali, została tak szybko zrealizowana. To, że fundusze unijne trafiają na takie inwestycje drogowe pokazuje jak skutecznie możemy tymi funduszami zarządzać. 95 mln zł funduszy unijnych wspomogło właśnie na tę inwestycję. Ta inwestycja jest ważna dla środowiska lokalnego, ale także dla wszystkich, którzy jadą na lotnisko w Pyrzowicach, skąd możemy latać nie tylko do różnych miejsc Europy, ale i świata – podkreśliła europosłanka Jadwiga Wiśniewska.

Wicemarszałek woj. śląskiego Dariusz Starzycki przyznał, że rozmach w pracach drogowych jest naprawdę ogromny. - To bardzo ważna droga. Jej jakość jest świetna. To taki mercedes wśród dróg wojewódzkich. Cicha nawierzchnia, specjalnie modyfikowany asfalt i bardzo skuteczne oznakowanie poziome, wpływające na poprawę bezpieczeństwa. Kiedy budujemy nową drogę, to wszyscy to widzą, a kiedy jest przebudowa, to musimy zgrać to z samorządami, z władzami lokalnymi. To efekt wspólnych działań. Życzę, by droga dobrze służyła mieszkańcom – mówił Dariusz Starzycki.

- W Zarządzie Dróg Wojewódzkich wiele lat pracowaliśmy nad wypracowaniem najnowszych technologii, najnowszych rozwiązań. Z nadzieją, że kiedyś będzie taki czas, że będzie je można zastosować. I właśnie tak jest. Jest to jedna z wielu inwestycji finansowanych z funduszy unijnych i budżetu województwa. Realizujemy także wiele inwestycji wyłącznie z funduszy województwa. Tu na podkreślenie zasługuje bardzo dobra współpraca z władzami samorządowymi. Na początku była mowa tylko o poprawie jakości chodników, ale potem to wszystko przekształciło się w ogromny projekt, by nie dzielić tego przedsięwzięcia na kilka części – przyznał Zbigniew Tabor, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach.

Nie przeocz


Dwie szkoły, ośrodek kultury, przedszkola przy DW 913

Jak przyznał wójt gminy Psary Tomasz Sadłoń, to historyczny dzień dla całej lokalnej społeczności.

- To wielki moment w historii gminy Psary. Ten problem, jaki stwarzała droga w poprzednim kształcie, to było największe wyzwanie komunikacyjne w naszej gminie. Przy tej drodze mamy dwie duże szkoły, dwa duże przedszkola. Dla naszych mieszkańców to jest droga właśnie do szkół, przedszkoli, sklepów, centrum usług społecznych – podkreślił Tomasz Sadłoń.

Przy drodze mieści się także między innymi kościół w Psarach, a także Gminny Ośrodek Kultury w Gródkowie.

Już w 2010 roku władze gminy Psary rozpoczęły starania o zmiany na drodze wojewódzkiej 913. Na początek faktycznie była mowa o wymianie chodników, a dziś mamy koniec ogromnego projektu, obejmującego prawie 13 km.

- Chciałbym wszystkim państwu podziękować, że doprowadziliście ten projekt do końca, w tak zaawansowanej technologii. Powstała tutaj droga bezpieczna, cicha. Drogi pieszo-rowerowe na całej jej długości, a połowa tej drogi leży na terenie naszej gminy, dlatego jest to dla nas bardzo istotne – dodał Tomasz Sadłoń.


Droga, ścieżki pieszo-rowerowe, kanalizacja, oświetlenie, przystanki

Zakres prac był bardzo duży. W praktyce cała konstrukcja drogi została rozebrana i wybudowana od nowa. Roboty obejmowały takie elementy jak m.in. rozbiórka elementów przeznaczonych do likwidacji, rozbudowa jezdni głównej drogi wojewódzkiej nr 913, budowa odcinków chodników, dróg pieszo-rowerowych, ścieżek rowerowych, przebudowa przejazdów kolejowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Wykonana została także budowa i przebudowa sieci oświetlenia ulicznego, sieci i linii elektroenergetycznej, przebudowa sieci telekomunikacyjnych.

Jak informuje Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach układanie warstw bitumicznych zakończone zostało w lipcu. Uzyskany został przy tym wysoki wynik równości podłużnej nawierzchni mierzony wskaźnikiem IRI. Ma to znaczenie dla kierowców - im niższa jego wartość, tym komfort jazdy jest większy. Równość nawierzchni wpływa także korzystnie na trwałość drogi.

W tym samym czasie, ten sam wykonawca – Strabag Infrastruktura Południe, na zlecenie gminy Psary przebudowywał wodociąg i kanalizację sanitarną. Dzięki dobrej współpracy ZDW w Katowicach z gminą Psary skoordynowane zostały obie te inwestycje. Dzięki temu zmniejszone zostały uciążliwości dla użytkowników drogi i mieszkańców miejscowości położonych w rejonie drogi.
Wyremontowany 13-kilometrowy fragment drogi posiada nawierzchnię bitumiczną i jedną jezdnię o szerokości od 6 do 7 metrów. Na przebudowywanym odcinku, prace trwały na 10 obiektach inżynierskich, w tym moście w Siemoni i 9 przepustach ekologicznych. Na długości 13 km powstały trasy pieszo-rowerowe, zatoki autobusowe, a w terenie zabudowanym chodniki. Wykonane zostały oznakowania pionowe i poziome oraz przepusty i przejścia dla zwierząt. Prace objęły również przebudowę i budowę kanalizacji deszczowej i sanitarnej oraz sieci gazowej i budowę sieci wodociągowej o długości ok. 5100 metrów bieżących.

Musisz to wiedzieć

Całkowita wartość inwestycji to 124 mln 851 tys. 916,29 zł z czego 95 mln 6 tys. 823,37 zł stanowi dotacja unijna z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego (RPO) na lata 2014-20, natomiast 7 mln 287 tys. 970,27 zł to wkład własny gminy Psary. Inwestorem przedsięwzięcia był Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach, a wykonawcą firma Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o. o.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wybory Losowanie kandydatów

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera