Spis treści
Na północno-zachodnią obwodnicę Białegostoku składają się trzy odcinki w ramach przyszłej trasy ekspresowej S19:
- Czarna Białostocka-Białystok Północ
- Białystok Północ-Dobrzyniewo
- Krynice-Dobrzyniewo- Białystok Zachód.
Realizacja całego tego fragmentu S19 planowana jest na lata 2025-2028.
S19. Czarna Białostocka-Białystok Zachód. To obwodnica Białegostoku
Najbardziej zaawansowane prace są prowadzone na tym ostatnim odcinku. Budowa drogi rozpoczęła się w marcu 2024 roku. Już widać podpory pierwszego wiaduktu w Krynicach, na odcinku do Dobrzyniewa, który w przyszłości będzie początkiem drogi S16. Prace na całej długości aż do połączenia z drogą ekspresową S8 na węźle Białystok Północ mają się zakończyć za dwa lata.
Z kolei odcinek od Czarnej Białostockiej do węzła Białystok Północ jest w fazie projektowania i budowania. Umowa na ten cel została podpisana w pierwszym kwartale tego roku. W jej ramach zostanie m.in. dobudowa druga nitka obwodnicy Wasilkowa.
Jej przedłużeniem będzie kolejny odcinek S19, który poprowadzi od węzła Białystok Północ do węzła Dobrzyniewo. Po wielu miesiącach batalii przetargowych białostocki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zawarł 14 maja 2024 roku kontrakt z firmą Unibep na zaprojektowanie i wybudowanie ostatniego odcinek drogi ekspresowej S19, który nie będzie zarazem fragmentem trasy Via Carpatia. Ta poprowadzi na południe i północ od węzła Dobrzyniewo.
To bardzo ważny dzień dla poprawy komunikacji w województwie podlaskim
- mówił Norbert Wyrwich, dyrektor białostockiego oddziału GDDKiA, tuż przed podpisaniem umowy z przedstawicielami Oddziału Infrastruktury firmy Unibep.
S19 Białystok Północ-Dobrzyniewo. Będzie megawęzeł. Ale nie dla mieszkańców Dobrzyniewa Dużego
Odcinek S19 od istniejącego węzła Białystok Północ (dawniej Sochonie na DK8) do węzła Dobrzyniewo (z węzłem) będzie miał długość 9,4 km. Poprowadzi od dawnego węzła Sochonie (zostanie rozbudowany), za Burczakiem, Jurowcami, Leńcami, Nowym Aleksandrowem do Dobrzyniewa. Zostanie wykonany, jako droga o dwóch jezdniach, każda po dwa pasy ruchu z pasem awaryjnym. Rodzaj nawierzchni, z asfaltu czy z cementu, wybierze wykonawca. Konstrukcja drogi zostanie wykonana zgodnie z wymogami kategorii ruchu KR6 i nośności nawierzchni do 11,5 t/oś. Zaplanowano 13 obiektów inżynierskich (mosty, wiadukty, przejścia dla zwierząt).
Wybudowany zostanie węzeł Dobrzyniewo na skrzyżowaniu S19 z S16. Węzeł ten umożliwi wyprowadzenie ruchu w kierunku Ełku (S16) i węzła Białystok Zachód na S8 (kierunek Warszawa - Białystok), a z niego także na kierunek Białystok - Lublin (S19).
Jednak nie będzie on dostępny dla znacznej większości mieszkańców gminy Dobrzyniewo. Na razie bowiem nie jest planowane podłączenie do niego obecnej dk65 (w przyszłości drogi wojewódzkiej). To oznacza, że docelowa gmina przez teren, której będą przebiegać dwie drogi ekspresowe nie będzie miała do nich dostępu.
- Gmina została na lodzie - mówi Wojciech Cybulski, wójt Dobrzyniewa Dużego. Przypomina, że w czasie konsultacji jej mieszkańcy byli zapewniani, że węzeł w Dobrzyniewie będzie czterowjazdowy z podłączeniem do dk65. To się miało zmienić w fazie rozpoczęcia prac przetargowych. Władze gminy próbowały jeszcze interweniować, ale bezskutecznie.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?