Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

DTŚ Katowice nadzoruje remont "zakopianki". Na trasie S7 powstanie tunel przez masyw Lubonia Małego

Maria Olecha-Lisiecka
Maria Olecha-Lisiecka
W czwartek, 28 kwietnia ma się rozpocząć przebudowa fragmentu "zakopianki" ze Skomielnej Białej do Rabki-Zdroju oraz z Rabki do Chabówki w Małopolsce. Inwestorem jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie. Przetarg na remont 6,1 km trasy S7 wygrała włoska firma Salini Impregili z siedzibą w Mediolanie. A niebawem rozpocznie się remont "zakopianki" ze Skomielnej Białej do Naprawy i dalej do Lubnia. Inżynierem kontraktu została tu katowicka spółka DTŚ SA. Ta sama, która przez 30 lat nadzorowała budowę DTŚ-ki. Dla kierowców remont "zakopianki" oznacza jedno: korki.

21 kwietnia GDDKiA przekazała wykonawcy plac budowy. Drogowcy mają wejść na budowę w czwartek, 28 kwietnia. Wtedy mają rozpocząć się prace związane z przebudową "zakopianki" na odcinku od Skomielnej Białej do Chabówki.

- Zanim zacznie powstawać nowa droga trzeba wykonać prace przygotowawcze, wykarczować pnie po wyciętych drzewach, geodeci muszą zrobić inwentaryzację, geolodzy badania kontrolne podłoża, a saperzy sprawdzić czy nie ma gdzieś materiałów wybuchowych - mówi Iwona Mikrut-Purchla, rzeczniczka oddziału GDDKiA w Krakowie. - To jest standardowa procedura. Jak dokładnie będzie wyglądał harmonogram prac, będzie wiadomo po przeanalizowaniu propozycji przedstawionej przez wykonawcę w przygotowanym już programie robót - tłumaczy Mikrut-Purchla.

Na ponad 6-kilometrowym odcinku od Skomielnej Białej do Chabówki oprócz dwujezdniowej drogi powstaną m.in. dwa węzły drogowe „Skomielna Biała” i „Zabornia”. Na węźle „Skomielna Biała” będą zjazdy na Wadowice i Nowy Sącz natomiast na węźle „Zabornia” zjazdy na Nowy Targ i Chyżne.

- Górzyste ukształtowanie terenu spowodowało konieczność budowy licznych obiektów inżynierskich. Ponad jedna trzecia tego odcinka drogi ekspresowej czyli ok. 2,3 km poprowadzona będzie na wiaduktach - wyjaśnia rzeczniczka małopolskiego oddziału GDDKiA.

Wiaduktów powstanie 17, w tym najdłuższy, liczący 992 metry oraz 4 małe mostki na ciekach przy węźle „Skomielna”. Tu także powstanie Obwód Utrzymania Drogi Ekspresowej i MOP (miejsce obsługi podróżnych ) Zbójecka Góra.

Ponadto konieczna będzie m.in. rozbudowa DK28, DK7 i DK47. Na wykonanie prac włoska firma będzie miała prawie dwa lata - dokładnie 22 miesiące.

- Przy czym nie wlicza się tu miesięcy zimowych, czyli okresu pomiędzy 15 grudnia a 15 marca - zastrzega Iwona Mikrut-Purchla.
Inwestycja pochłonie ponad 615 milionów 68 tysięcy złotych.

To nie jedyny fragment zakopianki, który czeka modernizacja. Na "tunelowym" odcinku S7 ze Skomielnej Białej do Naprawy (ok. 3 km) powstanie dwukomorowy tunel drogowy o długości 2,06 km, z awaryjnymi przejściami między komorami, dwoma portalami oraz pełną infrastrukturą i wyposażeniem technicznym.

Tunel pobiegnie przez masyw górski, dokładnie przez masyw Lubonia Małego w Beskidzie Wyspowym.

- Wybudowanie tunelu dwukomorowego oznacza w praktyce budowę dwóch równoległych do siebie obiektów podziemnych o długości 2,06 km w trudnych warunkach geologicznych i hydrologicznych fliszu karpackiego - podkreśla rzeczniczka GDDKiA w Krakowie. - Ponadto do wykonania są m.in.: wzmocnienia podłoża gruntowego dla uzyskania właściwych warunków posadowienia dróg, obiektów inżynierskich oraz zapewnienie stateczności nasypów i skarp, zabezpieczenia skarp głębokich wykopów oraz przebudowa i budowa dróg dojazdowych do obsługi terenu przyległego - wylicza.

Z kolei na odcinku trasy S7 Lubień-Naprawa o długości 7,6 km oprócz dwujezdniowej drogi klasy S, wybudować trzeba m.in. dwa MOP-y : „Lubień” i „Krzeczów” oraz 10 obiektów inżynierskich i 6 małych mostków na potoku Krzywańskim.

Jak dodaje rzeczniczka GDDKiA, postępowanie przetargowe dla odcinków S7 od Skomielnej Białej do Naprawy i dalej do Lubienia jeszcze się nie zakończyło, ponieważ trwa kontrola uprzednia prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, zgodnie z procedurą.

emisja bez ograniczeń wiekowychnarkotyki
Wideo

Strefa Biznesu: Czterodniowy tydzień pracy w tej kadencji Sejmu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera