Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

DTŚ SA nadzoruje remont „zakopianki”. Na S7 powstanie tunel pod Luboniem Małym

Maria Olecha-Lisiecka
Po tunelach na DTŚ pora na tunel w Beskidzie Małym
Po tunelach na DTŚ pora na tunel w Beskidzie Małym Marzena Bugała-Azarko / Dziennik Zachodni
DTŚ SA, spółka, która przez 23 lata była inwestorem zastępczym średnicówki, będzie teraz nadzorować budowę tunelu w Beskidzie Wyspowym.

Lada dzień ma się rozpocząć przebudowa fragmentu „zakopianki” ze Skomielnej Białej do Rabki-Zdroju oraz z Rabki do Chabówki w Małopolsce oraz ze Skomielnej Białej do Naprawy i dalej do Lubnia. Inwestorem jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie. Inżynierem kontraktu obu inwestycji została zaś katowicka spółka DTŚ SA.

Ta sama, która przez ponad 20 lat prowadziła budowę DTŚ-ki jako inwestor zastępczy. Doświadczenie katowickich inżynierów wykorzystają teraz w Małopolsce. Wygrywając kontrakt katowicka spółka zapewniła sobie pracę na kolejne kilka lat.

W sumie krakowska GDDKiA planuje przebudowę 17 km „zakopianki”. Kontrakt opiewa na ok. 2 miliardy złotych. Dla kierowców remont „zakopianki” oznacza jedno: korki.

Odcinek S7 ze Skomielnej Białej do Naprawy będzie miał ok. 3 km. Wybuduje go włoska firma Astaldi z Rzymu za ponad 968 milionów złotych. Budowa ma potrwać 4,5 roku. Fragment ze Skomielnej do Rabki to 6,1 km trasy S7. Tutaj przetarg wygrała też włoska firma - Salini Impregili z siedzibą w Mediolanie.

Fragment ze Skomielnej do Naprawy jest nazywany „tunelowym”. Bowiem tutaj powstanie dwukomorowy tunel drogowy o długości 2,06 km, z awaryjnymi przejściami między komorami, dwoma portalami oraz pełną infrastrukturą i wyposażeniem technicznym. Tunel pobiegnie przez masyw górski, dokładnie przez masyw Lubonia Małego w Beskidzie Wyspowym.

- Wybudowanie tunelu dwukomorowego oznacza w praktyce budowę dwóch równoległych do siebie obiektów podziemnych o długości 2,06 km w trudnych warunkach geologicznych i hydrologicznych fliszu karpackiego - mówi Iwona Mikrut-Purchla, rzeczniczka GDDKiA w Krakowie.

- Ponadto do wykonania są m.in. wzmocnienia podłoża gruntowego dla uzyskania właściwych warunków posadowienia dróg, obiektów inżynierskich oraz zapewnienia stabilności nasypów i skarp - wylicza pani rzecznik.

Andrzej Bauer, prezes DTŚ SA, nie ukrywa, że to ważny i duży kontrakt dla spółki.

- To dla nas szczególnie ważny kontrakt, bo tutaj będziemy nadzorować budowę tunelu o długości dwóch kilometrów, czyli dłuższego niż te w ciągu DTŚ w Katowicach i Gliwicach (mają odpowiednio 657, 650 metrów w Katowicach i 493 metry w Gliwicach - przyp. red.) - dodaje Andrzej Bauer.

od 7 lat
Wideo

21 kwietnia II tura wyborów. Ciekawe pojedynki

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera