Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

DTŚ w Gliwicach: Otwarcie DTŚ dzisiaj o godz. 16. [TEST WIDEO DTŚ]

Paweł Pawlik
Test DTŚ w Gliwicach
Test DTŚ w Gliwicach Paweł Pawlik
DTŚ w Gliwicach: Dziś ok. 16 kierowcy przejadą pierwszym w Gliwicach odcinkiem DTŚ. Nasz reporter przetestował trasę z gigantycznym węzłem już wczoraj. ZOBACZCIE WIDEO

Dwa pasy w jedną i drugą stronę. Szerokie fragmenty techniczne jezdni, bariery energochłonne i ekrany akustyczne. Czytelne tablice informacyjne nad i przy drodze. A przede wszystkim równa jak stół jezdnia. Już dziś po południu kierowcy w takich warunkach będą mogli podróżować pierwszym w Gliwicach fragmentem Drogowej Trasy Średnicowej.

My jechaliśmy nim już wczoraj. I choć to niespełna 3 kilometry, a przejechanie całego nowego odcinka zajmuje kilkadziesiąt sekund, to inwestycja jest kluczowa, bo to tutaj średnicówka krzyżuje się z autostradą A1. Cała trasa jest bezkolizyjna, zaprojektowano ją jako drogę dwujezdniową z trzecim pasem awaryjnym. Cztery łącznice i most biegnący ponad autostradą i rzeką Kłodnicą robią ogromne wrażenie.

ZOBACZ KONIECZNIE:
TAK POWSTAWAŁA DTŚ: DROGOWA TRASA ŚREDNICOWA TO KRĘGOSŁUP REGIONU

- Po 28 miesiącach jesteśmy gotowi do oddania kolejnego fragmentu DTŚ - mówi Tomasz Przepiórka, kierownik budowy z firmy Skanska. - Droga będzie do dyspozycji ok. godziny 16, bo konieczne będzie ustawienie m.in. odpowiednich oznaczeń i posprzątanie jezdni - dodaje.

Takie opóźnienie nie powinno być jednak odczuwalne dla kierowców, których cierpliwość jest poddawana próbie już od kilku miesięcy.

Przypomnijmy, że pierwotnie umowa z wykonawcą, firmą Skanska, zakładała, że fragment od granicy z Zabrzem do węzła z ul. Kujawską w Gliwicach będzie gotowy do końca sierpnia. Kolejny termin wyznaczano na październik, a nawet na grudzień.
Odcinek G1 biegnie od granicy Gliwic i Zabrza, przez Sośnicę i Ligotę Zabrską, do węzła z ulicą Kujawską.
Wśród nich mosty i wiadukty nad torami kolejowymi i ulicami, ale przede wszystkim największy węzeł na trasie całej średnicówki i jeden z jej najważniejszych elementów: skrzyżowanie z autostradą A1. Węzeł znajduje się pomiędzy węzłami Sośnica a Gliwice Wschód.

Nowy odcinek DTŚ kosztował prawie 202 mln zł netto (248 mln zł brutto). Budowa trwała od 2012 roku. Wtedy również rozpoczęła się budowa ostatniego zabrzańskiego odcinka, który został otwarty na początku sierpnia tego roku. W budowie znajduje się również liczący 5,6 km odcinek śródmiejski w Gliwicach. Biegnie od węzła z ul. Kujawską (tutaj teraz będzie kończyć się DTŚ), przez centrum Gliwic, do węzła z ulicą Portową i drogą krajową 88.

Historia DTŚ:
Droga szybkiego ruchu, zwana Drogową Trasą Średnicową, łączy 5 miast: Katowice, Chorzów, Świętochłowice, Rudę Śląską, Zabrze. Po dzisiejszym otwarciu, DTŚ-ką będzie można dojechać do kolejnego miasta - Gliwic. DTŚ przebiega niemal równolegle do autostrady A4, a na jej trasie znajduje się 26 węzłów. Początki budowy DTŚ-ki sięgają 1979 roku.

Drugi powstający w Gliwicach odcinek DTŚ został oznaczony jako G2. Ma długość około 5,6 km i prowadzi od ul. Kujawskiej do istniejącego węzła DK 88 z ul. Portową. Cała DTŚ w Gliwicach będzie bezkolizyjna. Od granicy Zabrza do węzła z A1 zaprojektowano ją jako drogę dwujezdniową.
WSPÓŁ.: BARTOSZ PUDEŁKO

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo