Katowice planowały w najbliższych latach budowę kilku centrów przesiadkowych. W realizacji są już cztery takie inwestycje. Rozpoczęły się prace przy budowie węzłów Brynów (przy pętli tramwajowej w Brynowie), Zawodzie (przy pętli tramwajowej w Zawodziu) i Sądowa (przy ulicy Sądowej w centrum miasta). Wszystkie trzy powinny być gotowe w 2019 roku, natomiast jeszcze w tym roku do użytku ma zostać oddany węzeł Ligota.
Centrum przesiadkowe w Ligocie ma być gotowe przed końcem lipca
Termin ukończenia węzła, który powstaje naprzeciw dworca kolejowego w Ligocie, wyznaczono na koniec lipca tego roku. Realizacja kosztuje nieco ponad 9 mln zł. Centrum przesiadkowe będzie składało się z zadaszonych peronów, przy których będą zatrzymywały się autobusy kursujące przez dzielnicę, a dodatkowo tuż obok powstaje parking. Węzeł Ligota ma umożliwić katowiczanom w drodze do centrum miasta przesiadkę z samochodów i autobusów na pociąg.
PISALIŚMY:
Katowice: Centrum przesiadkowe w Ligocie w budowie. Zajrzeliśmy
Katowice: budowa centrum przesiadkowego Brynów ruszyła
Katowice: rusza budowa węzła przesiadkowego Zawodzie. Trzeba wyciąć 358 drzew
Podobną funkcję miały pełnić dwa kolejne centra przesiadkowe, których budowę planowały Katowice: w Piotrowicach i Podlesiu (miasto ma w planach także centrum przesiadkowe w Kostuchnie na końcu nowej linii tramwajowej poprowadzonej z Brynowa do os. Bażantowo). Dla obu rozpoczęto już prace projektowe.
Centra przesiadkowe Podlesie i Piotrowice nie powstaną
Oba węzły miały powstać przy stacjach kolejowych. Budowa każdego miała kosztować po około 5 mln zł. Planowano przy nich parkingi (w tym parkingi dla rowerów) oraz zadaszone perony autobusowe. Skromnie - i zdecydowanie skromniej niż w przypadku centrów przesiadkowych w Brynowie czy w Zawodziu - ale praktycznie. Właśnie takich zmian w okolicach stacji kolejowych oczekiwali mieszkańcy Podlesia i Piotrowic: przystanków autobusowych oraz urządzonych, względnie dużych parkingów.
Oba centra przesiadkowe miały być gotowe przed 2020 rokiem. Miasto zleciło już usługi projektowe dla obu węzłów (umowy podpisano w listopadzie 2017 roku), wykonawca prac przygotował po kilka wariantów koncepcji oraz wykonał prace przedprojektowe.
Problem w tym że oba projekty nie zostaną zrealizowane.
Powód? Spółka PKP PLK planuje inwestycje na terenach, na których w obu dzielnicach miały powstać centra przesiadkowe. W związku z tym przedstawiciele katowickiego magistratu rozwiązali umowy na dalsze prace projektowe dla obu centrów przesiadkowych.
- Z uwagi na plany inwestycyjne spółki PKP PLK w rejonie gruntów, na których miałyby powstać centra przesiadkowe w Podlesiu i Piotrowicach - zrezygnowano z zamówienia projektów tych inwestycji – potwierdza Ewa Lipka, rzecznik prasowy Urzędu Miasta w Katowicach. Czy miasto wróci do pomysłu budowania centrów przesiadkowych w Piotrowicach i Podlesiu w nowych lokalizacjach? Nie wiadomo.
- Obecnie trwają rozmowy i uzgodnienia z PKP. Po ich zakończeniu będziemy mogli przekazać więcej szczegółów dotyczących terminu realizacji inwestycji – dodaje Lipka.
POLECAMY PAŃSTWA UWADZE:
PROGRAM TYDZIEŃ: Magazyn reporterów Dziennika Zachodniego
Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?