Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dwa centra przesiadkowe w Katowicach nie powstaną. Miasto rezygnuje z budowy

Justyna Przybytek - Pawlik
Justyna Przybytek - Pawlik
Stacja kolejowa w Piotrowicach
Stacja kolejowa w Piotrowicach LOTA
Katowice rezygnują z budowy dwóch węzłów przesiadkowych. Oba miały umożliwić katowiczanom przesiadkę z auta na pociąg i szybszy dojazd do centrum z południowych dzielnic. Niestety, okazało się, że centra przesiadkowe Podlesie i Piotrowice najpewniej nie powstaną.

Katowice planowały w najbliższych latach budowę kilku centrów przesiadkowych. W realizacji są już cztery takie inwestycje. Rozpoczęły się prace przy budowie węzłów Brynów (przy pętli tramwajowej w Brynowie), Zawodzie (przy pętli tramwajowej w Zawodziu) i Sądowa (przy ulicy Sądowej w centrum miasta). Wszystkie trzy powinny być gotowe w 2019 roku, natomiast jeszcze w tym roku do użytku ma zostać oddany węzeł Ligota.

Budowa centrum przesiadkowego Ligota w Katowicach

Katowice: Centrum przesiadkowe w Ligocie w budowie. Zajrzeli...

Centrum przesiadkowe w Ligocie ma być gotowe przed końcem lipca

Termin ukończenia węzła, który powstaje naprzeciw dworca kolejowego w Ligocie, wyznaczono na koniec lipca tego roku. Realizacja kosztuje nieco ponad 9 mln zł. Centrum przesiadkowe będzie składało się z zadaszonych peronów, przy których będą zatrzymywały się autobusy kursujące przez dzielnicę, a dodatkowo tuż obok powstaje parking. Węzeł Ligota ma umożliwić katowiczanom w drodze do centrum miasta przesiadkę z samochodów i autobusów na pociąg.

PISALIŚMY:
Katowice: Centrum przesiadkowe w Ligocie w budowie. Zajrzeliśmy
Katowice: budowa centrum przesiadkowego Brynów ruszyła
Katowice: rusza budowa węzła przesiadkowego Zawodzie. Trzeba wyciąć 358 drzew

Podobną funkcję miały pełnić dwa kolejne centra przesiadkowe, których budowę planowały Katowice: w Piotrowicach i Podlesiu (miasto ma w planach także centrum przesiadkowe w Kostuchnie na końcu nowej linii tramwajowej poprowadzonej z Brynowa do os. Bażantowo). Dla obu rozpoczęto już prace projektowe.

Centra przesiadkowe Podlesie i Piotrowice nie powstaną

Oba węzły miały powstać przy stacjach kolejowych. Budowa każdego miała kosztować po około 5 mln zł. Planowano przy nich parkingi (w tym parkingi dla rowerów) oraz zadaszone perony autobusowe. Skromnie - i zdecydowanie skromniej niż w przypadku centrów przesiadkowych w Brynowie czy w Zawodziu - ale praktycznie. Właśnie takich zmian w okolicach stacji kolejowych oczekiwali mieszkańcy Podlesia i Piotrowic: przystanków autobusowych oraz urządzonych, względnie dużych parkingów.

Oba centra przesiadkowe miały być gotowe przed 2020 rokiem. Miasto zleciło już usługi projektowe dla obu węzłów (umowy podpisano w listopadzie 2017 roku), wykonawca prac przygotował po kilka wariantów koncepcji oraz wykonał prace przedprojektowe.

Problem w tym że oba projekty nie zostaną zrealizowane.

Powód? Spółka PKP PLK planuje inwestycje na terenach, na których w obu dzielnicach miały powstać centra przesiadkowe. W związku z tym przedstawiciele katowickiego magistratu rozwiązali umowy na dalsze prace projektowe dla obu centrów przesiadkowych.

- Z uwagi na plany inwestycyjne spółki PKP PLK w rejonie gruntów, na których miałyby powstać centra przesiadkowe w Podlesiu i Piotrowicach - zrezygnowano z zamówienia projektów tych inwestycji – potwierdza Ewa Lipka, rzecznik prasowy Urzędu Miasta w Katowicach. Czy miasto wróci do pomysłu budowania centrów przesiadkowych w Piotrowicach i Podlesiu w nowych lokalizacjach? Nie wiadomo.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty