18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Dworzec autobusowy w Katowicach: czy wiecie, co się dzieje pod ziemią? [WIDEO]

Justyna PrzybytekZaktualizowano 
Dworzec autobusowy na pl. Szewczyka w 2010 roku przed przebudową Marzena Bugała
Jak po inwestycji za kilkadziesiąt milionów złotych dać mieszkańcom stolicy województwa mniej niż przed inwestycją? Tak stanie się w przypadku dworca autobusowego, który powstaje pod placem Szewczyka w Katowicach. A właściwie nie tyle dworca, co placu, przez który będą przejeżdżały autobusy.

Jego otwarcie jest zapowiadane na pierwszy kwartał przyszłego roku. Na przełomie grudnia i stycznia zaplanowane jest natomiast otwarcie tunelu, który powstaje obok dworca autobusowego. Oba funkcjonować będą pod dworcem kolejowym, na poziomie -1, na wysokości podziemnej, handlowej kondygnacji Galerii Katowickiej i nad dwoma kondygnacjami podziemnych parkingów.

Zajrzeliśmy i na dworzec, i do tunelu, odwiedziliśmy także podziemne parkingi. W tunelu i na dworcu wylano już nawierzchnię, czyli beton drogowy. A we wszystkich trzech obiektach trwają już prace wykończeniowe.

Po parkingach przed kilkoma dniami jeździł już… samochód. Trwają bowiem odbiory, a specom od elektryki, chodzenie po schodach nie w smak. Schodów jest sporo, bowiem najniższy poziom parkingów znajduje się 17 metrów poniżej powierzchni terenu. To mniej więcej tak głęboko, jak wysokie są nowe dworcowe kielichy. Oczywiście cały kompleks na pl. Szewczyka będzie dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych, to oznacza nagromadzenie wind i schodów ruchomych, ale żadne z nich jeszcze nie działają.

300 m, 4 pasy: "młodszy brat" tunelu pod rondem

Pierwsze, co rzuca się w oczy w podziemnym tunelu, który połączy ul. Dworcową i Słowackiego i ma - takie jest założenie - udrożnić ruch na osi wschód-zachód w centrum Katowic, to znaki drogowe. Już tu są, także te informujące, że parkingi, na które zjedziemy z tunelu, są płatne. Jeszcze jednak nie wiadomo, ile będzie kosztować. Tunel będzie bowiem przejezdny pół roku przed oddaniem do użytku parkingów z 1200 miejscami.

Za tunel odpowiedzialny będzie Miejski Zarząd Ulic i Mostów z Katowic, który pilnuje także tunelu pod rondem Jerzego Ziętka.

- To piękny obiekt inżynieryjny, ale mając doświadczenie w prowadzeniu tunelu, który ma 700 metrów długości, nie robi na mnie wrażenia - mówi Piotr Handwerker, dyrektor MZUiM. W tunelu pod dworcem kolejowym nie będzie - tak jak pod rondem - centrum monitoringu i zarządzania. - Przepisy mówią o takim miejscu, gdy tunel ma powyżej 350 metrów zakrytej przestrzeni. Kamery z tunelu będą podłączone do Miejskiego Centrum Ratownictwa i być może do MZUiM - dodaje dyrektor.
Budowany tunel ma tylko 230 metrów długości, a wraz z pochylniami przy wjazdach (od strony Słowackiego i Dworcowej) 300 metrów. Ruch będzie tu dwukierunkowy - przy obu wjazdach po dwóch pasach ruchu, a w części środkowej po czterech. Z dodatkowych pasów zjedziemy do parkingów. Prowadzą do nich cztery pochylnie, dla każdej jezdni po dwie - wjazdowa na parkingi i wyjazdowa.

240 mln euro i wszystko staje się mniejsze...

Z wyjątkiem drogi w tunelu - będzie bowiem szersza niż ulica Dworcowa, którą kierowcy jeździli w 2010 roku wzdłuż starego dworca. Za to mniejszy jest dworzec kolejowy i ten podziemny, autobusowy. I właśnie dworzec autobusowy będzie odpowiednikiem dworca, który pamiętamy sprzed przebudowy pl. Szewczyka. Do grudnia 2010 r. kilkadziesiąt linii autobusowych kursujących po całym regionie zatrzymywało się właśnie na placu, pod dworcową estakadą. Były na nim 24 stanowiska, żadnej wiaty i przystanki dla około 50 linii. Ile znajdzie się na nowym dworcu? Jeszcze nie wiadomo. Wiadomo za to, że na głowę nikomu na dworcu nie nakapie i że ruch będzie tu bardzo duży: autobusy będą wjeżdżały co 40 sekund.

Gotowe są tu już dwie wyspy. Przy dużej będzie mogło zatrzymać się naraz nawet dziesięć autobusów przegubowych, tyle też znajduje się wokół niej przystanków. Na środku jest szyb windy oraz ruchome i tradycyjne schody. Wokół wyspy znalazły się podświetlone witryny na banery reklamowe, malowane są też numery przystanków.

Druga z wysp - dla taksówek - jest znacznie węższa i krótsza, a przez jej środek przechodzi tylko metalowy płotek. Pomiędzy jedną wyspą a drugą jest dwupasmowa jezdnia - dwa pasy ruchu okalają całą wyspę autobusową, powstało już także przejście dla pieszych.

W sumie dworzec będzie wysoki na 4,5 metra, szeroki na 36,5 metra na całej długości wysp, a w okolicy wjazdu i wyjazdu na 9 metrów.

Co ciekawe, ruch na dworcu będzie lewostronny, tzn. autobusy będą podjeżdżały na wyspę z przystankami od jej lewej strony. Będą wjeżdżały i wyjeżdżały z dworca z dwóch stron - od ul. Dworcowej oraz od strony ul. Słowackiego.

Lista niewiadomych, czyli co z dworcem nocą?

Otwarcie dworca autobusowego ma unormować komunikację miejską w centrum Katowic. Dziś kilkadziesiąt linii kursujących po aglomeracji zatrzymuje się na tymczasowych przystankach wokół centrum Katowic. Ile z nich wjedzie na nowy dworzec, tego KZK GOP nadal nie wie. Nie ma też pewności, czy na dworcu będą zatrzymywały się autobusy nocne. Na pewno nie między północą a 1.30, bo wówczas dworzec kolejowy jest zamykany na przerwę technologiczną i sprzątanie. A na podziemny dworzec autobusowy można się dostać wyłącznie z dworca kolejowego.

Takie rozwiązanie nie musi wróżyć niczego złego. Ale... warto pamiętać, że zamknięcie hali dworca kolejowego, z jakiejkolwiek przyczyny, będzie oznaczało, że i dworzec autobusowy przestanie funkcjonować.

Zobacz filmy z budowy nowego dworca autobusowego, symulacji ruchu i pierwszego przejazdu autobusów:

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 3

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
a
asia

"(...) znaki drogowe. Już tu są, także te informujące, że parkingi, na które zjedziemy z tunelu, są płatne. (...) do użytku parkingów z 1200 miejscami.". Gdyby parkingi były BEZPŁATNE to z wielką radością podobnie jak w PRADZE, odstawiłabym samochód na parking i dojeżdżała do pracy busem. Liczę jeszcze na to, że cena za parking będzie niska, że będzie sens odstawić samochód i przesiąść się do busa. W PRADZE parking całodniowy kosztuje 10CZK, co wg aktualnego kursu walut, wychodzi w przeliczeniu ok. 1,61 zł. Odstawia się samochód na parking P+R i można na jednym bilecie komunikacji, podróżować metrem/tramwajem/busem a nawet kolejką na wzgórze Petrin ;) A tak... Dziękuję, wolę samochód!!! Pomysł dobry, ale znając polskie realia, prawdopodobnie będzie "spalony", ze wględu na CHCIWOŚĆ zarządcy. Dlaczego publiczne coś co ma służyć ludziom, jest traktowane jak prywatna własność, gdzie liczy się tylko zysk?!

m
mario

Jestem pelen szacunku dla kierowcow busow, ktorzy potrafia przegubowcami tak manewrowac. Widac ze miejsca nie maja za duzo ;) Widze jedna bardzo istotna wade tego rozwiazania, jak wiadomo awarie busow sie zdarzaja. Nie ma tam chyba opcji wyprzedzania, i podobnie jak tramwaje, kiedy ktorys sie zepsuje, spowoduje to mega-paraliz dworca przelotowego, a dalej calego centrum. Juz teraz jak stukna sie pod rondem, cale srodmiescie stoi w mega-korku.... Tak wiec jezeli dojdzie do awarii/stluczki w dworcu podziemnym, dopoki nie usuna zawalidrogi, nie bedzie on przejezdny. Czy to tez zaplanowali? Nie wspomne juz o bezpieczenstwie, dla psycholi co beda chcieli podkladac bombki na swieta ;) Acha... blacharze i lakiernicy w zajezdniach sie ciesza, bo beda mieli duzo pracy, dworzec jak i busy beda ladnie poobcierane, nie mozna bylo kilka cm szerzej zrobic? Pewnie zrobili tak po to, aby wladze KZK GOP z czasem rozpisali przetarg na "autopiloty" dla kierowcow he...

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3