Dworzec autobusowy w Katowicach zostanie wyburzony. Echo Investment kupiło już teren. Wybuduje tu biurowiec ZDJĘCIA

Justyna Przybytek - Pawlik
Justyna Przybytek - Pawlik
Dworzec autobusowy PKS w Katowicach przy ulicy Piotra Skargi. Zatrzymują się tu autobusy kursujące po kraju oraz linie operujące na trasach międzynarodowych. Co prawda za dworzec uchodzi obskurny i zapuszczony plac wraz z blaszanym budynkiem po środku, mimo to jest to jeden z najważniejszych węzłów komunikacyjnych w aglomeracji.
Dworzec autobusowy PKS w Katowicach przy ulicy Piotra Skargi. Zatrzymują się tu autobusy kursujące po kraju oraz linie operujące na trasach międzynarodowych. Co prawda za dworzec uchodzi obskurny i zapuszczony plac wraz z blaszanym budynkiem po środku, mimo to jest to jeden z najważniejszych węzłów komunikacyjnych w aglomeracji. Marzena Bugala- Azarko/Lucyna Nenow
Dworzec autobusowy w Katowicach przy Skargi idzie do wyburzenia. Firma Echo Investment kupiła działkę przy ulicy Piotra Skargi w centrum Katowic. To teren, na którym działa obskurny katowicki dworzec autobusowy. Firma planuje tu wybudować biurowiec, ale - jak przyznają jej przedstawiciele - to raczej odległa perspektywa, bo jeszcze nie rozpoczęto prac koncepcyjnych. Co stanie się z dworcem PKS w Katowicach? Prawdopodobnie jego funkcje przejmie Centrum Przesiadkowe przy ulicy Sądowej.

To będzie kolejny projekt realizowany przez Echo Investment w Katowicach. Firma wybudowała w stolicy aglomeracji kompleks biurowy A4 Business Park przy ulicy Francuskiej, finiszuje z budową centrum handlowego – Galeria Libero, a w ubiegłym tygodniu zapowiedziała budowę dwóch biurowców Face2Face na działce u zbiegu ulic Grundmanna i Chorzowskiej. Na tym nie koniec.

Echo Investment kupiło teren dworca autobusowego w Katowicach

Echo Investment kupiło właśnie działkę przy ulicy Piotra Skargi. I planuje tu postawić biurowiec. To teren o powierzchni 3,7 tys. m kw., na którym deweloper chce wybudować około 22 tys. m kw. powierzchni biurowej.

ZOBACZ ZDJĘCIA

- Potwierdzam, kupiliśmy ten teren i przymierzamy się do projektowania tu budynku biurowego. Jesteśmy na bardzo wczesnym etapie planowania tej inwestycji, dopiero rozpoczynamy prace koncepcyjne i projektowe – wyjaśnia Paweł Słupski, rzecznik prasowy Echo Investment. Jak dodaje dopiero, gdy zostanie przygotowana koncepcja, inwestor rozpocznie konsultacje z miastem i projektantami.

- Będziemy szukali finalnego rozwiązania. Póki co zabezpieczyliśmy ten teren, wszedł on do naszego banku ziemi – dodaje.

Na działce, którą kupiło Echo Investment, działa katowicki dworzec autobusowy. Zatrzymują się tu autobusy kursujące po kraju oraz linie międzynarodowe

Dodajmy, że na działce którą kupiło Echo Investment od lat działa katowicki dworzec autobusowy. Zatrzymują się tu autobusy kursujące po kraju oraz linie operujące na trasach międzynarodowych. Co prawda za dworzec uchodzi obskurny i zapuszczony plac wraz z blaszanym budynkiem po środku, mimo to jest to jeden z najważniejszych węzłów komunikacyjnych w aglomeracji.

Dworzec autobusowy w Katowicach w ruinę popada od lat

Niestety nie ma szczęścia. Przez lata teren przy ulicy Piotra Skargi należał do Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej w Katowicach. Państwowa spółka popadła jednak w finansowe tarapaty, były grupowe zwolnienia, za to żadnych inwestycji. Dworzec, który nigdy nie zachwycał, zamieniał się w coraz większą ruinę. W 2012 roku spółkę PKS sprywatyzowano, jej właścicielem, tak jak i terenu przy ul. Skargi, została katowicka firma GC Investment. Nie na długo. W 2014 roku ogłoszono upadłość GC, a nowym zarządcą dworca została spółka Dworzec Autobusowy Katowice.

Dworzec autobusowy w Katowicach to wstyd dla miasta. Nic się nie zmienia od lat

Jej przedstawiciele zapowiadali wielką modernizację przy ulicy Skargi: nowe perony autobusowe i nowoczesny budynek dworca. Przebudowa jednak nigdy nie ruszyła i na obietnicach się skończyło.

W międzyczasie mocno zmieniło się otoczenie dworca. Po sąsiedzku, w miejscu wyburzonej hali, powstał nowy Supersam, wyremontowano ulice Skargi oraz Stawową. Dziś odstaje tylko dworzec - od lat najbardziej zawstydzająca „wizytówka” Katowic.

Dworzec autobusowy przy ulicy Skargi to najgorsza z możliwych "wizytówka" Katowic

To przesądzone: dworzec autobusowy zniknie z ulicy Skargi

Zakup terenu przy ulicy Skargi przez Echo Investment w zasadzie przesądza sprawę: dworzec autobusowy w końcu stąd zniknie. I słusznie, bo nigdy nie była to najlepsza lokalizacja. Nie tylko nie ma tu miejscu na rozbudowę, ale jest nawet za ciasno dla manewrujących autobusów.

Katowice: rusza budowa nowego dworca. Od dziś zakaz parkowania przy Sądowej

Nowy dworzec autobusowy w zasadzie wybuduje miasto. Taką funkcję ma bowiem pełnić centrum przesiadkowe, które Katowice planują przy ulicy Sądowej i Marii Goeppert-Mayer. Prace już ruszyły, pochłoną 56,9 mln zł (w tym ponad 30 mln zł to dofinansowanie unijne) i potrwają dwa lata. Generalnym wykonawcą tej inwestycji jest firma Budimex.

Nowy dworzec autobusowy w Katowicach będzie przy ulicy Sądowej?

- Miasto Katowice dokłada wszelkich starań, aby stworzyć alternatywę dla pasażerów oraz przewoźników obecnie korzystających z prywatnego dworca przy ulicy Piotra Skargi - stąd inwestycja w węzeł przesiadkowy Sądowa. Będzie on dedykowany przewoźnikom obsługującym kursy dalekobieżne (krajowe i międzynarodowe). Węzeł będzie umożliwiał swobodne przesiadki z autobusów komunikacji miejskiej na autobusy dalekobieżne - zapowiadał Marcin Krupa, prezydent Katowic, gdy podpisywano umowę na budowę centrum przesiadkowego.

Węzeł Sądowa będzie umożliwiał przesiadki z autobusów komunikacji miejskiej na autobusy dalekobieżne. W ramach inwestycji powstanie budynek, w którym na parterze znajdzie się poczekalnia dla połączeń lokalnych, a na piętrze – dla połączeń międzynarodowych. W budynku będą toaleta i przechowalnia bagażu, ale także kiosk, bar, kasa z biletami na połączenia międzynarodowe. Będzie tu również miejsce na dyspozytornię, pomieszczenia dla kierowców autobusów dalekobieżnych oraz dedykowane im sanitariaty.

Wideo

Komentarze 15

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

m
miki34
Na reszcie ten dworzec zniknie z mapy Katowic i uzyska nową twarz. Liczę, że w końcu ta przestrzeń zostanie godnie zagospodarowana. Myślę, że biurowiec to rozsądne rozwiązanie w przypadku miasta Katowice i jej nowoczesnej zabudowy.
Ł
ŁUKASZ
I dobrze bo trzeba byc debilem, żeby dojeżdżać samochodem do pracy w centrum miasta. Won z śmierdzącymi autami z centrum! Zakaz dla samochodów!!!
g
gość100
dworzec przy Sądowej, może i będzie ładny, ale jego otocznie i widok na glajzy. Niezbyt dobrze , już nie mówiąc o ruchu ulicznym, który się zatrzyma całkowicie. Jeszcze budują lidla obok.
Już widzę te chmary podróżujących idących tą ciasną ulicą przy ogrzewalni dla bezdomnych żeby dostać się na dworzec
g
gość100
Zgadzam się. Teraz cała sądowa będzie zawalona przez autobusy dalekobieżne, plus miejskie i auta. Marii goeppert ciągnie się do gliwickiej. Niech zrobią estakadę do kozielskiej, bo przecież w strone ligoty, witosa, piotrowic, brynowa nie będzie dało się dostać.
To jest śmieszne że Mikołowska to jedyna droga którą można jechać w tamtą stronę
m
miś
a czy to Echo to nie byłe GC Investment? silesia Deweloper, Silesia Development itp - wciąż te same osoby...
K
KKK
WZIĄŁ WALIZKĘ Z PIENIĘDZMI ŁAPÓWKI I POZBYWA SIE KOLEJNEGO PARKINGU, KTÓRY JEST NA WAGĘ ZŁOTA DLA KATOWICZAN. TAKI HOCHSZTAPLER JEDEN.
Z
Zuzia
Można ten bełkot jakoś przetłumaczyć na " po naszymu " ???
G
Gość
To niech Pan Krupa wsiadzie w samochód i przejedzie ul sądową w godzinach 14-17 POWODZENIA za mądre pomysły
B
Belmondo
Ten teren od Echo investmens, żeby ten dworzec który jest w bardzo dobrym miejscu od dziesięcioleci dalej był. Taki jest interes społeczny. z dworca można jechać Pks czy Bus do Wisły, do Niemiec, do Francji. W miarę łatwo do niego dojechać samochodem czy autobusem miejskim na Sokolskiej. A Sądowa, Centrum Przesiadki, to jak mam jechać, do dworca do galerii a potem z walizką pieszo dalej na Sadową . PYTANIE, CZY INTERESEM KATOWIC JEST Biurowiec, kolejny, żeby mieli pracę ludzie z Zagłębia. Mam wrażenie, że pan Krupa i inni z UM NIGDZIE NIE BYWAJĄ, Niemcy, Francja Europa Zach. nie podpatruja nie wiedzą jak wyglądają i funkcjonują miasta.
A
Anonim
Echo Investment - Trzeba by było prześwietlić te kntrakty ..Ta firma buduje Teraz LIBERO centrum przesiadkowe w Ligocie .Coś tu śmierdzi .......
B
Bercik Oberschlesien
Przecoc tyn bahnhof doliny na dół biurowca i po kopocie...
b
baba
I cóż to będzie znów za biurowiec? - kolejne miejsca pracy, do których nie będzie się dało przyjechać samochodem z innych miast i z odleglejszych dzielnic Katowic, bo nie bedzie miejsc parkingowych, nawet abonamentowanych - czyli praca dla studentów i prekariuszy lub singli / hipsterów, którzy po drodze do pracy nie muszą odwozić dzieci i robić zakupów dla całej rodziny?
K
Katowiczanin
Kiedy, bodajze w roku 1958, zlikwidowano dworzec autobusowy PKS i WPK przy ulicy Armii Czerwonej (aktualna wtedy nazwa ) owe miejsce ogloszono jako tymczasowe. Koncowe przystanki autobusow WPK umieszczono w roznych czesciach miasta. Niektore linie przedluzono na peryferie, aby uniknac deficyty postojowe. Autobusy PKS usytuowano przy ulicy Piotra Skargi za Hala Targowa. Od tego czasu minelo 60. Nic nie zrobiono w kierunku wybudowania reprezentacyjnego dworca autobusowego. A plany byly przebogate. Jeszcze za Gierka i Grudnia Katowice mialy otrzymac wspanialy dworzec autobusowy. I co teraz? Znowu gadka szmatka z roznymi wykretami? Albo rzeczywiscie dworzec przy ulicy Sadowej bedzie powodem do dumy? Zobaczymy.
p
po "polskiemu"
Ważniejsza promocja firmy, niż problemy podróżnych?
a
ania
autem nie dojedziesz bo parkingu brak, komunikacja miejska zle bo nie wszytskie autobusy dojezdzaja do dworca, pks tez nie bo tzreba bedzie zpaierdlalac kilometry, ale co tam marcinka wozą limuzyna wiec sie martwic nie musi, miał byc dwozrec w centrum ajest centrum handlowe z pseudo dworcem i o to od poczatku chodzilo a potem szok ze liczba mieszkancow sie zmniejsza.
Dodaj ogłoszenie