W śródmieściu Dąbrowy Górniczej, w ramach budowy centrum przesiadkowego oraz nowego układu komunikacyjnego, odnowione zostały już na stacji kolejowej perony. Pojawiły się m.in. nowe przejścia podziemne, windy, będzie system komunikacji pasażerskiej. Wraz z tymi zmianami dąbrowianie czekają także na tę najważniejszą, a więc ponowne otwarcie dworca kolejowego. Ten, z którego korzystali przez lata przy ulicy Kościuszki, został wyburzony w 2020 roku, bo kolidował z projektem budowy nowego układu komunikacyjnego w tym miejscu, obejmującego m.in. budowę ogromnego centrum przesiadkowego oraz ronda i tunelu, prowadzącego w stronę ul. Limanowskiego i dalej do terenów wypoczynkowych nad Pogorią III, Pogorią IV a także w Parku Zielona. Tędy pojedziemy także nowym tunelem pod torowiskiem kolejowym w kierunku będzińskiej dzielnicy Łagisza.
Tymczasem na dobre rozkręciła się przebudowa dworca PKP w śródmieściu, którą zajmuje się firma Berger Bau z Wrocławia. Warta prawie 15 mln zł umowa została podpisana 15 listopada 2021 roku i od tego dnia liczony jest termin realizacji prac. To 65 tygodni. Wszystko ma być gotowe w pierwszej połowie 2023 roku. Miasto po zakończeniu tej inwestycji wynajmie na dworcu ponad 280 m kw. powierzchni.
Pochodzący z 1888 roku dworzec, na dawnym szlaku kolei warszawsko-wiedeńskiej, przejdzie prawdziwą metamorfozę z poszanowaniem dla jego historycznego charakteru, a co najważniejsze zostanie na nim przywrócona obsługa podróżnych. Projekt przebudowy został przygotowany za ponad 356 tys. zł przez GPVT Pracownię Architektoniczną z Poznania.
Podczas inwestycji renowację przejdzie elewacja dworca. Znajdująca się na niej cegła zostanie wyczyszczona i uzupełniona, podobnie jak znajdujące się pomiędzy pierwszą i drugą kondygnacją oraz tuż przy szczycie budynku fryzy oraz inne detale architektoniczne. Zmieni się także wnętrze budynku. Nowy hol pełnił będzie jednocześnie funkcję ogrzewanej i klimatyzowanej poczekalni. W jej sąsiedztwie zaprojektowano pomieszczenia kas biletowych, dwa lokale na wynajem, a w zachodnim skrzydle na dwóch kondygnacjach będą się mieścić powierzchnie przeznaczone dla samorządu. Resztę powierzchni zajmą pomieszczenia techniczne oraz biura.
Na początek, po pracach rozbiórkowych, rozpoczęły się prace konstrukcyjne, związane z wykonaniem nowych stropów żelbetowych nad piwnicą i parterem.
- Po ich zakończeniu wykonawca rozpocznie prace nad wykonaniem nowej konstrukcji zadaszenia budynku. Równolegle do robót konstrukcyjnych prowadzone są prace związane z renowacją elewacji, polegające na uzupełnianiu cegieł i renowacji detali architektonicznych – poinformował ostatnio DZ Bartłomiej Sarna z Wydziału Współpracy z Mediami Biura Komercjalizacji, Komunikacji i Promocji Polskich Kolei Państwowych S.A.
W otoczeniu dworca trwają również prace ziemne związane z umieszczeniem w gruncie zbiorników do magazynowania wód opadowych.
Dziennik Zachodni / Wybory Losowanie kandydatów
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?