Stary dworzec autobusowy przy ul. Skargi w Katowicach pracuje bez większych zmian. To właśnie stąd co rusz odjeżdża kolejny nowoczesny autokar. Stąd pojedziemy do Berlina, Holandii, na Litwę czy Ukrainę.
FlixBus czeka na zezwolenia. W pełni przeniesie się do marca 2021
Stary, zdezelowany "barak" służy za poczekalnię, a dziurawy, pełny kałuż plac - za stanowiska do odjazdu kolejnych autobusów. Rozkłady jazdy przewoźników wiszą smętnie na kartkach A4 na deszczu. I niewiele zapowiada, aby miało się to wkrótce zmienić. Kolejni przewoźnicy, owszem, są zainteresowani obsługą nowo otwartego, nowoczesnego centrum przesiadkowego na Sądowej, ale procedury i uzyskanie stosownych zezwoleń potrwać może nawet i pięć miesięcy.
– Mamy w planach korzystać z nowego dworca w Katowicach, jednak dopiero od niedawna mogliśmy wystąpić o uzgodnienie wjazdów. Procedury związane z uzyskaniem zgód oraz zmianą zezwoleń zajmują od kilku tygodni do kilku miesięcy, a według przepisów zmiany rozkładów można dokonywać kilka razy w roku. Najbliższe terminy to grudzień i marzec – mówi Michał Leman, dyrektor zarządzający FlixBusa w Polsce, na Ukrainie i w krajach bałtyckich.
Jak wylicza, w przypadku FlixBus Polska korzystanie z nowego dworca wymaga zmiany ponad 60 zezwoleń. – Zakładamy, że w pełni przeniesiemy się tam w marcu 2021 roku – szacuje Leman.
Uzgodnionych 145 kursów, kolejni przewoźnicy ustalają nowe rozkłady
Urzędnicy katowickiego magistratu tłumaczą, że na dzień dzisiejszy podpisano umowy z przewoźnikami na łącznie 145 kursów.
– Unibus w kierunku Krakowa i Gliwic już kursuje z Centrum Przesiadkowego Sądowa, przy czym ma okres przejściowy, kiedy zatrzymuje się także na prywatnym dworcu ulicy przy Piotra Skargi – mówi Ewa Lipka, rzeczniczka prasowa UM w Katowicach.
Wkrótce z dworca przy Sądowej pojedziemy do Krakowa także pojazdami spółki INTER, a sezonowo również do Ustrzyk Górnych, Łeby, Mielna, Poznania, Szczecina i Zakopanego. - Czas uzgodnień i wydania decyzji może potrwać nawet do kilku miesięcy. Wszystkie dotychczasowe zgody na korzystanie z pozostałych przystanków tracą ważność- występujemy o nowe zgody - tłumaczy Paweł Żak z Inter sp. z o.o.
Umowy zawarły już także spółki braci Drabas, których busy kursują z Katowic do Jastrzębia Zdroju i Żor, a od 2 października z nowego węzła przesiadkowego możemy wybrać się na wycieczkę BuzzBusem do Zatoru.
– Kolejni przewoźnicy oczekują na odpowiednie zezwolenia, a także umowy. Uzgodnione rozkłady mamy z kolejnymi ośmioma przewoźnikami krajowymi oraz dwoma przewoźnikami międzynarodowymi, m. in. Sindbad i FlixBus – zapewnia Paweł Cyganek, członek zarządu PKM Katowice.
Jak wyjaśnia Cyganek, firma jest w trakcie uzgadniania rozkładów z kolejnymi 12 przewoźnikami z Ukrainy. – Tu pierwsze umowy zostaną podpisane w przyszłym tygodniu. Pracujemy także nad stroną internetową, która będzie scalać wszystkie informacje dotyczące przewoźników i Międzynarodowego Dworca Autobusowego – zapowiada.
Nowoczesny węzeł przesiadkowy. Poczekalnia, kasy, toalety
Międzynarodowy Dworzec Autobusowy powstał, przypomnijmy, między ulicami Sądową a Goeppert-Mayer. Jego budowa rozpoczęła się w 2018 roku, a zakończyła w 2020. Kosztowała około 60 mln zł. Dworzec został otwarty 30 września.
Są tu duże perony autobusowe, niewielki parking dla samochodów osobowych, przystanki autobusowe dla komunikacji miejskiej oraz Budynek Obsługi Podróżnych, w którym znajdują się m.in. toalety, kiosk i kasa biletowa. Stąd na dworzec kolejowy dojdziemy pieszo w około 10 minut.
Nie przeocz
Zobacz koniecznie
Bądź na bieżąco i obserwuj
Protest w obronie Parku Śląskiego i drzew w Chorzowie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?