Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dworzec w Częstochowie zostanie ostatecznie zburzony? PKP chce w pierwszej połowie bieżącego roku ogłosić przetarg na budowę nowego

Katarzyna Stacherczak
Katarzyna Stacherczak
Dworzec w Częstochowie zostanie ostatecznie zburzony? PKP chce w pierwszej połowie bieżącego roku ogłosić przetarg na wybór wykonawcy
Dworzec w Częstochowie zostanie ostatecznie zburzony? PKP chce w pierwszej połowie bieżącego roku ogłosić przetarg na wybór wykonawcy Katarzyna Gwara
Mimo licznych sprzeciwów wobec planów PKP dotyczących wyburzenia dworca w Częstochowie i budowy nowego, wszystko wskazuje na to, że ten scenariusz zostanie zrealizowany. Przetarg, na podstawie którego zostanie wyłoniony wykonawca, ma zostać ogłoszony w pierwszej połowie bieżącego roku.

Dworzec PKP w Częstochowie zostanie ostatecznie zburzony

Obecny gmach dworca oddano do użytku w 1996 r. Zaprojektował go Ryszard Frankowicz. Oficjalne otwarcie było bardzo huczne. Mówiono o nim w całej Polsce. Na uroczystość przybył nawet ówczesny prezydent Polski Aleksander Kwaśniewski. Architektonicznie to postmodernizm lat 90. XX w. Niegdyś był jednym z najnowocześniejszych tego typu obiektów w Polsce. Miał przyjmować i odprawiać setki tysięcy pasażerów, pielgrzymów i turystów rocznie. A dziś? Niemal świeci pustkami. Zdecydowana większość lokali zlokalizowanych na dworcu w Częstochowie została zamknięta. Te, które działają, można policzyć na palcach jednej ręki. Dlatego też pojawiły się plany, aby odmienić to miejsce.

W lipcu 2019 r. SARP Częstochowa i PKP SA ogłosiły konkurs na koncepcję realizacyjną nowego dworca kolejowego. Wygrał projekt przygotowany przez: pracownię architektoniczną Toprojekt Marek Wawrzyniak Rybnik, And Studio Paryż, Studio Antonini Paryż. Zakłada on zburzenie dotychczasowego budynku dworca i stworzenie zupełnie nowego obiektu. PKP zakłada, że w tym roku inwestycja się rozpocznie.

- Planujemy, że przetarg na wybór wykonawcy budowy nowego dworca Częstochowa zostanie ogłoszony w pierwszej połowie bieżącego roku. Prace budowlane rozpoczną się po wyborze wykonawcy i podpisaniu z nim kontraktu na realizację zadania. Dokładny termin ich rozpoczęcia będzie zależny od przebiegu procedury przetargowej - mówi Bartłomiej Sarna z Wydziału Współpracy z Mediami Polskich Kolei Państwowych.

Jak będzie wyglądał nowy dworzec?

Jak będzie wyglądać nowy dworzec w Częstochowie? Kanwą dla opracowanego projektu dworca były założenia przedstawione w zwycięskiej koncepcji konkursowej.

- Nowy dworzec będzie składał się z trzech powiązanych ze sobą funkcjonalnie części. Inwestycja zakłada budowę nowego pawilonu wschodniego od strony ulicy Piłsudskiego, mieszczącego główne funkcje obsługi pasażerów oraz przebudowę pasażu nad torami pełniącego głównie funkcję handlową. Nowa część zachodnia, od strony Placu Rady Europy, po uwzględnieniu zaleceń jury konkursowego, została nieco bardziej wysunięta w kierunku pl. Rady Europy, dzięki czemu stała się bardziej funkcjonalna. W jej sąsiedztwie będzie mieścić się centrum przesiadkowe dla autobusów - opisuje Bartłomiej Sarna.

Nowy dworzec ma być bardziej funkcjonalny niż ten obecny. Ma stać się wizytówką Częstochowy.

- Będzie to nowoczesna bryła, zaprojektowana zgodnie ze współczesnymi trendami w architekturze. Ponadto będzie on w pełni przystosowany do potrzeb osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Wśród usprawnień, które będą standardem na nowym dworcu w Częstochowie, są m.in. ścieżki prowadzące z polami uwagi, oznaczenia w alfabecie Braille’a, windy, kontrastowa kolorystyka wnętrz, mapy dotykowe dworca i wiele innych rozwiązań. Nowy dworzec będzie również zaopatrzony w nowoczesne systemy bezpieczeństwa i rozwiązania proekologiczne. O randze przyszłego dworca w Częstochowie może świadczyć również fakt, że będzie to jedna z największych inwestycji realizowanych w obecnym Programie Inwestycji Dworcowych, który obejmuje blisko 200 dworców kolejowych w całej Polsce - podkreśla Bartłomiej Sarna.

Ile może kosztować ta inwestycja? Tego na razie nie wiadomo.

- Dokładny koszt inwestycji poznamy po wyborze wykonawcy prac budowlanych i podpisaniu z nim kontraktu na realizację zadania - dodaje podkreśla Bartłomiej Sarna.

Sprzeciw części mieszkańców

Pomysł wyburzenia dworca i budowy nowego spotkał się ze sprzeciwem wielu mieszkańców. Od początku najmocniej protestowała Grupa Elanex, grupa społeczników, która od lat czynnie włącza się w dyskusję nad problemami Częstochowy i wizją rozwoju miasta. Został nawet stworzony specjalny komitet "Nasz Dworzec. Wspólna Sprawa!". W jego skład weszli m.in. m.in. Stefan Rybicki, znany częstochowski zegarmistrz i przedsiębiorca, Włodzimierz Gidziela z Towarzystwa Przyjaciół Częstochowy, radny Paweł Ruksza, konduktor Maciej Cała, znany filmowiec Krzysztof Kasprzak, Małgorzata Terrero-Rozmus, prezes Fundacji Rething oraz Piotr Strach z Polski 2050.

Pomysłów na zagospodarowanie tego miejsca było kilka. Pierwszy z nich mówił o przekazaniu dworca miastu, które mogłoby przeznaczyć go na swój cel tak, jak to miało miejsce np. w Toruniu. Dworzec na podobnych zasadach mogłyby przejąć również władze województwa. Innym rozwiązaniem mogłaby być sprzedaż dworca prywatnemu podmiotowi, który przeznaczyłby go na cele komercyjne. Wcześniej deklaracje przejęcia dworca zgłosili częstochowscy przedsiębiorcy na czele ze Stefanem Rybickim. Ostatnim rozwiązaniem byłoby przekazanie pieniędzy przeznaczonych na remont na modernizację obecnego dworca.

Scenariusz mówiący o odnowieniu obecnego budynku i wykorzystaniu jego potencjału nie zyskał aprobaty PKP i nie zostanie jednak zrealizowany.

- Prace związane z opracowaniem dokumentacji projektowej zostały zakończone. Obecnie przygotowujemy się do ogłoszenia postępowania na wybór wykonawcy prac budowlanych. Przypomnijmy, że proces inwestycyjny od samego początku był jawny i transparentny oraz szeroko relacjonowany przez media - podkreśla Bartłomiej Sarna. - Przeprowadziliśmy konsultacje społeczne, konkurs architektoniczny przy współpracy z SARP oraz miastem, dzięki któremu przy pomocy architektów i specjalistów branżowych udało się wyłonić optymalne rozwiązania architektoniczne dla tej inwestycji. Propozycje społeczników, które były prezentowane w poprzednim roku, nie wyszły poza luźne pomysły, dlatego też jako inwestor nie możemy brać ich pod uwagę. Jako spółka mamy olbrzymie doświadczenie w modernizacji dworców kolejowych. W całej Polsce zakończyliśmy, w samym tylko Programie Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023, 73 inwestycje dworcowe. Były wśród nich przebudowy dużych dworców historycznych, takich jak Skarżysko-Kamienna czy Węgliniec oraz dworców mniejszych. W ramach programu budujemy też całkiem nowe dworce, nie tylko w formule Innowacyjnych Dworców Kolejowych, ale też dużych indywidualnych projektów tj. Włocławek (w budowie), Olsztyn Główny (w budowie) czy właśnie ruszająca budowa nowego dworca w Koszalinie - zaznacza Bartłomiej Sarna.

Będzie "wymiana" działek?

Pod koniec 2022 roku mówiło się o tym, że PKP zamierza kupić od miasta część działek znajdujących się w pobliżu dworca. Miasto z kolei też zamierzało nabyć od PKP część gruntów. Miała nastąpić - kolokwialnie mówiąc - "wymiana" działek.

Obecnie finalizowane są procedury związane z obrotem nieruchomości pomiędzy gminą Częstochowa oraz PKP SA. Jak przekazał Wydział Mienia i Nadzoru Właścicielskiego częstochowskiego magistratu, sprawa zamiany działek z PKP idzie dwoma trybami. Miasto zamierza przeprowadzić sprzedaż bezprzetargową części pod budynkiem na rzecz PKP. W drugim postępowaniu chce natomiast nabyć od PKP użytkowanie wieczyste części placu Rady Europy. To zarządzenie na razie w procesie akceptacji.

- Obie transakcje przygotowywane są równolegle i finał ma być równoczesny - mówi Włodzimierz Tutaj, rzecznik prasowy częstochowskiego magistratu.

Jak na razie nie wiadomo, z jakimi kosztami może się to wiązać. Miasto zapewnia jednak, że stratne nie będzie.

- Jeżeli chodzi o kwestie finansowe kwoty sprzedaży na rzecz PKP oraz nabycia od PKP będą bliskie kompensacji - dodaje Włodzimierz Tutaj.

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, wreszcie pojawi się szansa na wyremontowanie straszącego od lat placu Rady Europy. W jego centralnym punkcie znajduje się - robiąca kiedyś ogromne wrażenie - fontanna z zegarem słonecznym. Zniszczony obiekt stał się niestety niechlubną wizytówką miasta - przybywający do Częstochowy widzą go od razu po wyjściu z dworca.

- W kwestii planów miasta związanych ze zmianami na placu Rady Europy, są one uzależnione od realizacji (lub decyzji o zaniechaniu) planów inwestycyjnych PKP związanych z budową nowego dworca PKP. Projekt zmian w układzie przestrzennym i funkcjonalnym otoczenia dworca musi być dopasowany do dalszych działań ze strony PKP. Świadczy o tym także fakt wstrzymania się od skierowania pod obrady Rady Miasta projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego m.in. dla terenów dworca i jego okolic - ze względu na nierozstrzygniętą jeszcze ostatecznie kwestię zmian funkcjonalnych i rozwiązań komunikacyjnych związanych z dworcem PKP - podsumowuje Włodzimierz Tutaj.

Nie przeocz

Zobacz także

Musisz to wiedzieć

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wielki Piątek

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera