Dworzec w Dąbrowie Górniczej będzie remontowany! PKP ma koncepcję

Tomasz Szymczyk
Tomasz Szymczyk
Dworzec PKP w Dąbrowie Górniczej Arkadiusz Gola
Kolej chce wreszcie wyremontować dworzec PKP w Dąbrowie Górniczej. Jest koncepcja, aby dworzec stojący przy peronach przebudować, aby ponownie służył pasażerom.

Kasa biletowa Kolei Śląskich na stacji w Dąbrowie Górniczej w tej chwili mieści się w kontenerze. Niezagospodarowane są za to dwa stojące tu dworce - jeden z czasów Kolei Iwanogrodzko-Dąbrowskiej, drugi - starszy - z czasów Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej. Dość niespodziewanie okazuje się, że PKP SA ma koncepcję przebudowy tego drugiego na obiekt pełniący funkcję... obsługi podróżnych.

Kolej do Dąbrowy Górniczej dotarła w 1859 roku, gdy oddano do użytku odnogę Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej. Powstał wówczas dworzec stojący tuż przy torach linii Katowice - Warszawa i peronie. Potem, gdy do miasta dotarła też Kolej Iwanogrodzko-Dąbrowska, zbudowano dworzec przy ul. Kościuszki, w którym jeszcze niedawno mieściły się kasy biletowe.

Stary dworzec niedawno kolej chciała wyburzyć. Teraz koncepcja PKP SA mówi o jego przebudowie na potrzeby obsługi pasażerów. Inwestycja mogłaby się rozpocząć jeszcze w 2016 roku.

- Jesteśmy w posiadaniu ekspertyzy konstrukcyjnej budynku i wykonanej inwentaryzacji architektoniczno-budowlanej. Stan istniejący nie jest zadowalający - mówi Jeremiasz Świerzawski z PKP SA.

18 stycznia w Urzędzie Miasta w Dąbrowie Górniczej ma się odbyć spotkanie przedstawicieli kolei z prezydentem Zbigniewem Podrazą. Poruszone mają tam zostać kwestie m.in. pozostałych dąbrowskich dworców w Gołonogu i Ząbkowicach. Ten w Strzemieszycach jest właśnie wyburzany.

W budynku przy torach - który architekturą przypomina wyremontowany kilka lat temu dworzec w Myszkowie - miałaby się znajdować m.in. kasa biletowa i poczekalnia. Inwestycja ma się rozpocząć jeszcze w tym roku, chociaż nie powstał jeszcze projekt modernizacji. Niewykluczone, że uda się stworzyć drogę dojazdową pod ten budynek. Od ulicy Kościuszki oddzielają go jednak tory towarowe prowadzące do huty Bankowej i dawnej kopalni Paryż.

Jakie są możliwości spłaty mikropożyczki? Ekspert radzi

Wideo

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

K
Kuba

łaski nie robią, to PKP na tym traci, bo ludzie przesiadają się do autobusów, busów, a to wstyd, żeby w mieście liczącym ok. 100 tys. ludzi, dworzec wyglądał gorzej niż kibel w pociągu

d
dariusz jacek gutowski

Pierwszy dworzec Kolei Iwangorodzko - Dąbrowskiej z 1885r. znajdował się koło obecnego Pałacu Kultury Zagłębia. Istniejący do dzisiaj dworzec Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej tuż przy torach zbudowano w 1880r obok nieistniejącego już dworca z 1858r./ podobne do dąbrowskiego dworce wzniesiono w Pruszkowie i Myszkowie/ Najmłodszy dworzec, służący jeszcze do niedawna pasażerom pochodzi z ok. 1911roku i należał do Dróg Żelaznych Nadwislańskich, gdyż droga Iwangrodzko - Dąbrowska została w 1900r. przejęta przez państwo i przyłączona do DŻN. Jeżeli chodzi o uratowanie dąbrowskich dworców byłaby to wspaniała sprawa choć mówiąc szczerze wątpię w powodzenie tej koncepcji, podobnie jak ucichła sprawa wykorzystania zabytkowego dworca w Sosnowcu Maczkach. Obym się mylił.

Dodaj ogłoszenie