Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dworzec w Katowicach otwarty. Czekamy na Galerię Katowicką [ZDJĘCIA]

Justyna Przybytek
Tak będzie wyglądać galeria od ulicy Słowackiego
Tak będzie wyglądać galeria od ulicy Słowackiego mat. inwestora
Po co nam nowy dworzec? W dzień otwarcia nowej hali pytanie wydaje się mocno spóźnione, ale warto na nie odpowiedzieć. Choćby dlatego, że jej budowa (także dworca autobusowego i tunelu) kosztowała 70 mln euro, a roboty przez prawie dwa lata utrudniały życie mieszkańcom regionu, nie wspominając już o kamienicach przy pl. Szewczyka, uszkodzonych w wyniku prowadzonej inwestycji.

Co w zamian? Nowoczesny, elegancki i czysty dworzec. Zwłaszcza czysty. Czekanie na pociąg w wysprzątanych, klimatyzowanych wnętrzach z kubkiem kawy albo gazetą w ręce, to w Katowicach skok cywilizacyjny. Ba, nie tylko tu.
Nowy katowicki dworzec jest bowiem jednym z najnowocześniejszych w kraju, także wśród wszystkich zmodernizowanych. I słusznie, bo przez stację Katowice Osobowa tylko w ciągu doby przejeżdża około 520 pociągów, rocznie sprzedawanych jest tu ok. 3 mln biletów, a przewija się przez nią ok. 12 mln podróżnych. Część z nich, do grudnia 2010 r. (wówczas przebudowa dworca ruszyła) opinię o stolicy województwa śląskiego wyrabiała sobie na podstawie wrażeń właśnie ze starej hali dworca. W większości nie były dobre.

Wszyscy pamiętamy tamten zapuszczony gmach. Mimo to, jednym brutalistyczna hala się podobała, innym nie. Jedni uważali ją za architektoniczną perłę, inni za brudne świadectwo PRL. Prawda jest taka, że tamten dworzec nigdy nie przestał być funkcjonalny. Zresztą, kiedy był otwierany w 1972 r., tak samo jak nowa hala, zachwycał nowoczesnością, architekturą, przestronnymi wnętrzami i eleganckimi sklepami. Przestał urzekać, gdy wszystko w nim zaczęło szwankować, od wentylacji poczynając, na ruchomych schodach i ochronie obiektu kończąc. I tak gmach, z błogosławieństwem PKP, straszył podróżnych przez wiele lat. Nowy dworzec to dobra wizytówka miasta. Ikoną Katowic nigdy nie będzie, bo przysłonięty przez Galerię Katowicką, wrażenia jak stary gmach nie robi. Galeria ma być gotowa w czerwcu 2013 r. Czy ożywi centrum Katowic? Miejmy nadzieję.

Ważniejsze są jednak pozostałe inwestycje na placu Szewczyka. A właściwie pod nim. Chodzi o budowę podziemnego dworca autobusowego, podziemnej ul. Dworcowej (otwarcie obu planowane jest do końca tego roku) i parkingów z około 1200 miejscami postojowymi (w całym centrum Katowic miejsc jest obecnie ok. 2000). Te pod pl. Szewczyka na pewno będą płatne, ale płacić i parkować to lepsza perspektywa niż jeździć, szukać, a miejsca nie znaleźć.

Podziemny dworzec autobusowy to także nowa jakość w stolicy województwa. Do grudnia 2010 r. kilkadziesiąt linii autobusowych, kursujących po całym regionie, zatrzymywało się właśnie na pl. Szewczyka. Nazywanie placu "dworcem" wymagało dobrej woli, a i tak przez całe lata było nadużyciem. Ot, stało tu kilka zniszczonych ławek, były rozkłady jazdy, ale jeśli już ktoś marzył o przystankowej wiacie, musiał zadowolić się estakadą nad głową.

A tunel? Jest konieczny w komunikacji ze wschodu na zachód Śródmieścia (i odwrotnie), utrudnionej po zamknięciu dla aut pl. Szewczyka. Długi na 300 metrów tunel zastąpi dawną ul. Dworcową. Czy się nie zakorkuje? Nie wiemy, ale bez niego też jest źle.

A wracając do hali dworca. Tak jak otwarcie tunelu usprawni komunikację kołową na linii wschód-zachód, tak otwarcie hali ułatwi pieszym poruszanie się po centrum Katowic na osi północ-południe. Bo dworzec przed przebudową był najlepszym skrótem łączącym pl. Szewczyka z pl. Andrzeja: wystarczyło przejść przez halę, tunel i wyjść na plac. Od dziś znów można.


Galeria Katowicka to największa część kompleksu budowanego na placu Szewczyka. Ma zostać ukończona w czerwcu przyszłego roku. Jaka ma być? Olbrzymia, w dużej mierze przesłoni halę dworca. Budowla rozciąga się od ul. 3 Maja aż do hali dworca oraz do ul. Słowackiego - w kilku miejscach ściśle przylega do kamienic w okolicy placu.

Jej budowa nadal trwa, a w poszczególnych miejscach obie-ktu prace są na różnym etapie zaawansowania. W części od ul. Słowackiego nadal wylewane są stropy kolejnych kondygnacji. W części centralnej, na samym placu, trwają prace instalacyjne i wykończeniowe, natomiast od strony ul. 3 Maja w listopadzie rozpocznie się montaż elewacji.

Na czterech galeryjnych kondygnacjach zmieści się prawie 200 sklepów, m.in. Bijou Brigitte, C&A, 4F, Parfois, Gatta, Kazar, Sephora, Calzedonia, Intimissimi, Ecco, Pull and Bear, Bershka, Stradivarius, Oysho oraz Massimo Dutti, Big Star, Bytom, CCC, KappAhl, Lee i Levis.

Na poziomie minus 1 zlokalizowane zostaną supermarket i sklep z artykułami RTV i AGD. Podziemne piętro jest na tej samej wysokości co dworzec autobusowy i ulica Dworcowa. Wyżej, na parterze galerii, w części sąsiadującej z dworcem, pojawią się sklepy z obuwiem, akcesoriami, biżuterią, wyposażeniem wnętrz oraz salon multimedialny i perfumeria. Natomiast od strony pl. Szewczyka oraz 3 Maja, gdzie parter będzie przeszklony, powstaną kawiarnie i restauracje.

Pierwsze i drugie piętro są przeznaczone na sklepy odzieżowe. Natomiast trzecie zajmie 10-salowe multikino. Pracę w GK, jak podaje inwestor z pl. Szewczyka: firma Neinver Polska, znajdzie nawet 1500 osób.

Przestrzeń galerii, tak samo jak dworca, będzie w pełni dostępna dla niepełnosprawnych. Pomiędzy poszczególnymi poziomami będziemy przemieszczać się schodami ruchomymi albo windami. Swobodnie przejdziemy także z parteru galerii do hali dworca i stąd na perony.

Nad aranżacją wnętrz budynku pracują projektanci z bytomskiej pracowni Medusa Group, znani ze swojego zamiłowania do prostoty i industrialu. Jaki wystrój galerii nam zafundują? Nietypowy jak na centrum handlowe, to pewne. Zamiast pstrokatych kolorów - czerń i biel. W miejsce sztucznych palm i fontann postawią meble o ostrych krawędziach.

Czarne będą ażurowe sufity poprzecinane pojedynczymi odcinkami świetlówek. Białe z czarnymi liniami mają być posadzki z płyty ceramicznej. Elementami spinającymi sufit z podłogą są czarne pasy z błyszczącego laminatu na ścianach.

Budowa na pl. Szewczyka nie kończy się jednak na poziomieminus 1. Sięga znacznie głębiej. Pod galerią, halą dworca, podziemnym dworcem autobusowym i tunelem z ul. Dworcową rozciągają się bowiem parkingi zlokalizowane na 33 tys. mkw., to prawie 1200 miejsc postojowych na dwóch poziomach.


*Dworzec w Katowicach zdemolowany przez pseudokibiców ZDJĘCIA i WIDEO
*Dyktando 2012. Poznaj pełny tekst [ZDJĘCIA ZWYCIĘZCÓW]
*Wypadek w Kozach. 20-latka zażyła amfetaminę i zabiła na przejściu dla pieszych dwóch chłopców ZDJĘCIA I WIDEO

Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera