Nowe zmiany dla konsumentów w 2023 roku. 1 stycznia w życie weszła dyrektywa Omnibus, której celem jest udaremnianie nieuczciwych praktyk sprzedawców np. w postaci podnoszenia cen, by potem obniżać je na promocji stosowanych m.in. przed Black Friday czy Cyber Monday. W przypadku promocji - konsumenci muszą być poinformowani o najniższej cenie, jaka obowiązywała w ciągu poprzedzających 30 dni. Czy sklepy w województwie śląskim zastosowały się do nowych przepisów? Sprawdziliśmy!
Dyrektywa Omnibus - czytelność informacji dla klienta
Jednym z założeń wprowadzonej dyrektywy jest czytelność informacji dla konsumentów. W przypadku, gdy towar jest wprowadzony do sprzedaży w terminie krótszym niż 30 dni, sprzedawca ma obowiązek umieszczenia ceny, jaka obowiązywała od dnia wystawienia produktu na sprzedaż.
Kolejną, korzystną dla konsumentów zmianą, jest obowiązek, by platformy marketplace’owe, takie jak np. Allegro umieszczały informację o tym, czy dany sprzedający jest przedsiębiorcą, czy osobą prywatną. To istotna informacja, ponieważ przy sprzedaży przez osobę prywatną nie obowiązują przepisy ochrony konsumentów tj. nie można np. odstąpić od umowy w ciągu 14 dni od daty otrzymania towaru.
Zmieni się również zasada wyszukiwania produktów na platformach sprzedażowych. Sklepy internetowe muszą w klarowny sposób informować o parametrach, które decydują o kolejności pojawiania się wyświetlanych wyników wyszukiwania. Jeśli sprzedający zapłacił za promowanie jego produktu, przez co jego produkt wyświetla się wyżej w wynikach wyszukiwania, platforma musi o tym informować.
Koniec z fałszywymi opiniami
Wiele, szczególnie nowych, sklepów internetowych kupowało pozytywne recenzje, co tym samym zwiększało ich wiarygodność. Nowe prawo zakazuje umieszczania fałszywych oraz zniekształconych recenzji. UOKiK sprecyzowała również, że każdy przedsiębiorca, który zapewnia dostęp do recenzji produktów, będzie musiał podawać informacje, w jaki sposób weryfikuje ich autentyczność, a także fakt, czy zamieszcza wszystkie opinie, czy tylko te pozytywne. Wszystko więc będzie weryfikowane.
Zmiany przy wycieczkach i pokazach
To przepisy, które będą chroniły znaczną grupę seniorów, którzy często zapraszani są na pokazy, a nawet wycieczki połączone ze sprzedażą. Termin na odstąpienie umowy zawartej podczas nieumówionej wizyty wydłużono o 30 dni. Niestety, w przypadku pokazów będzie to niezmiennie 14 dni.
W życie wejdzie również zakaz przyjmowania płatności przed upływem terminu na odstąpienie od umowy. Przepis dotyczy transakcji zawieranych podczas pokazu, wycieczki lub nieumówionej wizyty u konsumenta.
W przypadku, kiedy przepisy zostaną naruszone na przedsiębiorców nakładane będą wysokie kary.
Nie przeocz
Zobacz także
Musisz to wiedzieć
Pismak przeciwko oszustom, uwaga na Instagram
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?