Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dyrektywa Omnibus, czyli ustawa przeciwko fałszywym promocjom. Czy sprzedawcy w województwie śląskim stosują się do nowych przepisów?

Barbara Romańczuk
Barbara Romańczuk
Na metkach nie ma zamieszczonych informacji na temat ceny z ostatnich 30 dni...
Na metkach nie ma zamieszczonych informacji na temat ceny z ostatnich 30 dni... DZ
Na początku nowego roku w życie weszła dyrektywa Omnibus, która ma strzec konsumentów przed fałszywymi promocjami. Według przepisów, przy promocji sklepy zobowiązane są do umieszczania informacji o najniższej cenie, jaka obowiązywała w ciągu poprzedzających 30 dni. Czy w województwie śląskim sprzedawcy wprowadzili już zmiany? Sprawdziliśmy!

Nowe zmiany dla konsumentów w 2023 roku. 1 stycznia w życie weszła dyrektywa Omnibus, której celem jest udaremnianie nieuczciwych praktyk sprzedawców np. w postaci podnoszenia cen, by potem obniżać je na promocji stosowanych m.in. przed Black Friday czy Cyber Monday. W przypadku promocji - konsumenci muszą być poinformowani o najniższej cenie, jaka obowiązywała w ciągu poprzedzających 30 dni. Czy sklepy w województwie śląskim zastosowały się do nowych przepisów? Sprawdziliśmy!

Dyrektywa Omnibus - czytelność informacji dla klienta

Jednym z założeń wprowadzonej dyrektywy jest czytelność informacji dla konsumentów. W przypadku, gdy towar jest wprowadzony do sprzedaży w terminie krótszym niż 30 dni, sprzedawca ma obowiązek umieszczenia ceny, jaka obowiązywała od dnia wystawienia produktu na sprzedaż.

Kolejną, korzystną dla konsumentów zmianą, jest obowiązek, by platformy marketplace’owe, takie jak np. Allegro umieszczały informację o tym, czy dany sprzedający jest przedsiębiorcą, czy osobą prywatną. To istotna informacja, ponieważ przy sprzedaży przez osobę prywatną nie obowiązują przepisy ochrony konsumentów tj. nie można np. odstąpić od umowy w ciągu 14 dni od daty otrzymania towaru.

Zmieni się również zasada wyszukiwania produktów na platformach sprzedażowych. Sklepy internetowe muszą w klarowny sposób informować o parametrach, które decydują o kolejności pojawiania się wyświetlanych wyników wyszukiwania. Jeśli sprzedający zapłacił za promowanie jego produktu, przez co jego produkt wyświetla się wyżej w wynikach wyszukiwania, platforma musi o tym informować.

Koniec z fałszywymi opiniami

Wiele, szczególnie nowych, sklepów internetowych kupowało pozytywne recenzje, co tym samym zwiększało ich wiarygodność. Nowe prawo zakazuje umieszczania fałszywych oraz zniekształconych recenzji. UOKiK sprecyzowała również, że każdy przedsiębiorca, który zapewnia dostęp do recenzji produktów, będzie musiał podawać informacje, w jaki sposób weryfikuje ich autentyczność, a także fakt, czy zamieszcza wszystkie opinie, czy tylko te pozytywne. Wszystko więc będzie weryfikowane.

Zmiany przy wycieczkach i pokazach

To przepisy, które będą chroniły znaczną grupę seniorów, którzy często zapraszani są na pokazy, a nawet wycieczki połączone ze sprzedażą. Termin na odstąpienie umowy zawartej podczas nieumówionej wizyty wydłużono o 30 dni. Niestety, w przypadku pokazów będzie to niezmiennie 14 dni.

W życie wejdzie również zakaz przyjmowania płatności przed upływem terminu na odstąpienie od umowy. Przepis dotyczy transakcji zawieranych podczas pokazu, wycieczki lub nieumówionej wizyty u konsumenta.

W przypadku, kiedy przepisy zostaną naruszone na przedsiębiorców nakładane będą wysokie kary.

Nie przeocz

Zobacz także

Musisz to wiedzieć

od 7 lat
Wideo

Pismak przeciwko oszustom, uwaga na Instagram

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera