Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

DZ pisał 30 lat temu: Nowy "maluch" z FSM coraz mniej tajemniczy

Monika Krężel
Jak się okazało, dziennikarze najbardziej interesowali się nowym modelem 126p Restyling, który w międzynarodowej sieci sprzedaży miał się pojawić 31 marca 1987 r. "Pojazd będzie w pełni odpowiadał przepisom krajów zachodnioeuropejskich" - zachwalał reporter.
Jak się okazało, dziennikarze najbardziej interesowali się nowym modelem 126p Restyling, który w międzynarodowej sieci sprzedaży miał się pojawić 31 marca 1987 r. "Pojazd będzie w pełni odpowiadał przepisom krajów zachodnioeuropejskich" - zachwalał reporter. Dziennik Zachodni
Przez całe wakacje zaglądamy do archiwalnych wydań "Dziennika Zachodniego" i przypominamy, czym żyliśmy 5, 30 czy 50 lat temu. Oto, czym zajmowaliśmy się 16 lipca 1985 roku. Dzisiaj tajemnica fiata 126.

"W Fabryce Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej odbyła się konferencja dla dziennikarzy prasy krajowej, podczas której przedstawiciele kierownictwa zakładu poinformowali o niektórych szczegółach podpisanego kontraktu pomiędzy "Polmot-em", FSM a firmą Fiat" - napisaliśmy w DZ 16 lipca 1985 r. "Pytania dotyczyły m.in. problemów produkcyjnych i kadrowych, realizacji przedpłat, dalszych losów prototypowego samochodu "Beskid" oraz najważniejszego wyrobu, jakim jest Fiat 126p".

Jak się okazało, dziennikarze najbardziej interesowali się nowym modelem 126p Restyling, który w międzynarodowej sieci sprzedaży miał się pojawić 31 marca 1987 r. "Pojazd będzie w pełni odpowiadał przepisom krajów zachodnioeuropejskich" - zachwalał reporter.

"Począwszy od 1988 r. fabryka zamierza produkować 210 tys. sztuk samochodów rocznie, w tym 60 tys. w wersji Restyling. Zmodernizowany 126p wyposażony zostanie w nowy chłodzony cieczą silnik o pojemności 703 cm sześć. Poprawa walorów użytkowych osiągnięta zostanie poprzez wprowadzenie trzecich tylnych drzwi. Samochód będzie zużywał, według informacji dyrektora naczelnego FSM, mgr inż. Ryszarda Weltera, od 4,5 l benzyny na 100 km przy szybkości 90 km na godzinę, do 6,5 l na 100 km w warunkach miejskich" - dodał dziennikarz.

Informowaliśmy jeszcze, że pojazd otrzyma tzw. cienkie szyby, nowy dwuprzelotowy gaźnik, zmienione koła ("trzynastki"), nowe obręcze, inne przełożenia w skrzyni biegów, składane tylne siedzenia, zmieniony napęd rozrządu.

Zła wiadomość była jednak taka, że tylko 20 proc. produkcji miało pójść na rynek krajowy, ale "dane te mogą ulec zmianie, bowiem w obecnych warunkach FSM będzie się starała wyeksportować każdą możliwą ilość "maluchów" - doniósł dziennikarz.

"Model 126p Restyling jest rozwiązaniem do 1991 r., po czym fabryka zamierza wprowadzić do produkcji następcę małego fiata. Jaki to będzie samochód, powiedzieć jeszcze nie można, wszystko otoczone jest tajemnicą" - napisaliśmy.


*Wybierz się na wycieczkę do nowego Muzeum Śląskiego ZOBACZ ZDJĘCIA i WIDEO]
*Dopalacz Mocarz zabija kolejne ofiary. Jest najsilniejszy i najgroźniejszy
*Przepis na leczo SPRAWDZONY I NAJSZYBSZY
*Śląska STREFA AGRO - nie tylko dla rolników. ZOBACZ KONIECZNIE
*Śląska STREFA BIZNESU - wszystko o pieniądzach. ZOBACZ KONIECZNIE
*Śląsk Plus. Górny Śląsk jest piękny ZDJĘCIA INTERAKTYWNE

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!