Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dziedzic: Opłaty za obwodnice autostradowe czy korki, oto jest pytanie

Anna Dziedzic
Sieć dróg ekspresowych i autostrad w Polsce jest jeszcze mocno niedoskonała i niekompletna. Ale i tak już na siebie zarabia. I to całkiem nieźle. Rekordowy ubiegły rok to około 1,8 mld zł wpływów do państwowej kasy. Mogłaby zarabiać jeszcze więcej, gdyby od listopada, jak zapowiadano, do sieci dróg płatnych włączono wszystkie nowe odcinki autostrad, za które musieliby płacić także kierowcy aut osobowych. Na szczęście dla nas, kierowców osobówek, tak się nie stało...

Sieć dróg ekspresowych i autostrad w Polsce jest jeszcze mocno niedoskonała i niekompletna. Ale i tak już na siebie zarabia. I to całkiem nieźle. Rekordowy ubiegły rok to około 1,8 mld zł wpływów do państwowej kasy. Mogłaby zarabiać jeszcze więcej, gdyby od listopada, jak zapowiadano, do sieci dróg płatnych włączono wszystkie nowe odcinki autostrad, za które musieliby płacić także kierowcy aut osobowych. Na szczęście dla nas, kierowców osobówek, tak się nie stało.

CZYTAJ KONIECZNIE
NOWE AUTOSTRADY BEZ OPŁAT

Sprawę odsunięto na czas nieokreślony, a my możemy wciąż korzystać z części autostrad bezpłatnie. Ten czas kiedyś minie i za przejazd autostradą A1 z Gorzyczek do Gliwic (teraz bezpłatną) przyjdzie nam pewnie w końcu zapłacić. Podobnie z budowaną obecnie autostradową obwodnicą Częstochowy czy Łodzi.

Pytanie, czy obwodnice autostradowe dużych miast powinny być bezpłatne, to jak pytanie z cyklu: czy chcieliby Państwo być piękni i bogaci? Wszyscy odpowiedzą twierdząco. I nie chodzi tu tylko o kwestię wyprowadzenia ciężkiego tranzytu z miast. Z obwodnic mogą i powinni korzystać także mieszkańcy, by ominąć korki i nie przyczyniać się do ich tworzenia w centrach miast. To ważne, zwłaszcza w czasach, gdy wszyscy walczymy o czyste powietrze w miastach.

Należy więc postawić inne pytanie. Dlaczego tego palącego problemu dotąd nie rozwiązano systemowo? Dziś, zamiast dywagować, czy i kiedy rząd wprowadzi opłaty za autostradowe obwodnice miast, zajmowalibyśmy się ważniejszymi i bardziej perspektywicznymi sprawami, na przykład tym, jak dostosować sieć dróg do infrastruktury kolejowej, by transport, zamiast ciężkimi tirami, odbywał się w większej mierze po torach.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo