Miasta biorą udział w dużym unijnym projekcie Modernizacja infrastruktury tramwajowej i trolejbusowej w aglomeracji górnośląskiej wraz z infrastrukturą towarzyszącą, dzięki któremu zostaną wyremontowane torowiska, a po szynach będą cicho mknęły nowiutkie, niskopodłogowe tramwaje. Na realizację całego projektu Tramwaje Śląskie chcą pozyskać z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 100 mln euro. Drugie tyle spółka musi zdobyć sama - stąd pomysł, aby do programu zaprosić śląskie miasta.
- Spółka zawsze cierpiała na brak środków. Dzięki organizacji Euro 2012 w Polsce, nadarzyła się okazja, aby zgłosić projekt, który zakłada zakup 20 wagonów niskopodłogowych, modernizację 85 wagonów i wyremontowanie 60 km torowisk w całej aglomeracji śląskiej. Zostanie też ograniczona emisja hałasu i drgań - mówi Szczepan Wodniok z Tramwajów Śląskich. - Chcielibyśmy pozyskać 100 milionów euro, ale to, jaką sumę otrzymamy z Unii zależy od tego, ile będziemy mieć środków własnych - tłumaczy.
Podpisując porozumienia, gminy zobowiązały się do podwyższenia kapitału spółki Tramwaje Śląskie przez cztery lata poprzez objęcie akcji nowej emisji. Zabrze wyłoży ze swojego budżetu 16 mln zł, a Chorzów 23,5 mln zł. Drugie tyle gminy dostaną z Unii.
Dzięki programowi w Zabrzu zostaną wyremontowane torowiska na trzech odcinkach: na ul. Bytomskiej (od ul. Chrobrego do ul. Drzymały), fragment ul. Wolności od granicy z Gliwicami do ul. Kondratowicza i cała ul. 3 Maja.
- Stawiamy na turystykę poprzemysłową, więc musimy też zapewnić turystom dojazd do poszczególnych zabytków, a tramwaje zatrzymują się przy kopalni Guido i skansenie Królowa Luiza - tłumaczy Dariusz Krawczyk, naczelnik Wydziału Kontaktów Społecznych UM w Zabrzu.
Z kolei w Chorzowie modernizacji doczekają się torowiska, po których jeżdżą tramwaje numer 6 (odcinek przy AKS) i 7 (od granicy z Katowicami do ul. Dąbrowskiego i dalej do granicy ze Świętochłowicami). Co ważne, w Chorzowie w końcu wyremontowane będzie torowisko na ul. Armii Krajowej.
- To jedna z głównych ulic w mieście, a torowisko wymaga remontu od dawna - mówi Marek Kopel, prezydent Chorzowa. - Kwota, którą wydamy na udział w projekcie jest kolosalna, ale musimy skorzystać z tej szansy. Stadion Śląski wciąż walczy o Euro 2012, a my musimy zadbać o komunikację szynową z dworca do stadionu - dodaje Kopel.
Na razie porozumienia podpisały Chorzów i Zabrze. Niebawem zrobi to Sosnowiec, a następne będą: Katowice, Bytom i Ruda Śląska. W projekcie nie wezmą udziału Mysłowice i Gliwice. Przypomnijmy, że władze Gliwic nadal zastanawiają się nad losem dwóch linii, które w tym mieście jeżdżą: jedynki i czwórki. Jak się dowiedzieliśmy, decyzja o modernizacji lub ich likwidacji zapadnie w ciągu miesiąca.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na Twitterze!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?