Osoby niepełnosprawne to ludzie niepełnosprawni fizycznie lub umysłowo. Spotykamy się z nimi w miejscach publicznych, w przeróżnych okolicznościach. Są to zarówno dorośli, młodzież jak i dzieci. Jak powinniśmy się zachowywać wobec osób niepełnosprawnych? Tego możemy dowiedzieć się m.in z książki "Praktyczny poradnik savoir-vivre wobec osób niepełnosprawnych” Judy Cohen. Jednak przygotowaliśmy dla Was krótki poradnik...
Zanim pomożesz - zapytaj
To, że ktoś jest niepełnosprawny, wcale nie oznacza, że potrzebuje w tym momencie pomocy. Jeżeli znajduje się w przyjaznym dla siebie otoczeniu, zwykle da sobie ze wszystkim radę. Dorośli niepełnosprawni chcą być traktowani jak niezależni ludzie. Pomoc należy oferować jedynie wówczas, gdy wydaje nam się, że dana osoba może jej potrzebować. Jeżeli tak jest, zapytaj zanim zaczniesz jej udzielać.
Bądź taktowny i ostrożny inicjując kontakt fizyczny
Niektóre osoby niepełnosprawne utrzymują równowagę głównie dzięki swoim rękom, dlatego chwytanie ich za nie – nawet w celu udzielenia pomocy – może ją zakłócić. Unikaj klepania po głowie czy dotykania wózka, skutera bądź laski. Osoby niepełnosprawne uważają je za część ich przestrzeni osobistej.
Zanim coś powiesz - pomyśl dwa razy
Po pierwsze pamiętaj by zawsze zwracać się bezpośrednio do osoby niepełnosprawnej, nie do jej towarzysza, opiekuna czy tłumacza języka migowego. Prowadzenie zwykłej rozmowy z osobą niepełnosprawną praktycznie nie różni się niczym od normalnej rozmowy, zwracaj się więc do niej jak do każdego innego człowieka. Szanuj prywatność osoby, z którą rozmawiasz. Jeżeli będziesz wypytywać o przypadłość, może poczuć się sprowadzana wyłącznie do jej niepełnosprawności. Jakby rozmówca nie widział w niej zwykłego człowieka.
Nie sugeruj więcej niż trzeba
Osoby niepełnosprawne same najlepiej wiedzą co mogą zrobić a czego nie. Nie podejmuj za nie decyzji co do uczestnictwa w jakiejkolwiek czynności. Wykluczanie osób niepełnosprawnych z jakiegokolwiek działania na podstawie własnych założeń o ich ograniczeniach może stanowić pogwałcenie ich praw.
Reaguj uprzejmie na prośby osób niepełnosprawnych
Jeżeli osoby niepełnosprawne proszą o dokonanie pewnych przystosowań w siedzibie firmy czy mieszkaniu to nie jest to skarga. Świadczy to o tym, że czują się w lokalu na tyle swobodnie by mówić o swoich potrzebach. Jeżeli reakcja właściciela będzie pozytywna, na pewno pozwoli to czuć się lepiej takim osobom w danym miejscu.
Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?