Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ekspert Instytutu Staszica nie zgadza się z Lewicą w kwestii projektu ustawy o marżach na paliwa

Maciej Białobrzeski
Maciej Białobrzeski
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjne fot. Paweł Dubiel/Polska Press
W czwartek Lewica zaprezentowała swój projekt ustawy, która miałaby ograniczyć marże na paliwa. Przedstawiciele Lewicy mówili, że po wprowadzeniu tych zmian cena za litr benzyny mogłaby spaść o 1,6 złotego, natomiast cena oleju napędowego o 1,10 złotego. Z posłami nie zgadza się ekspert Instytutu Staszica Dawid Piekarz, który twierdzi, że ustawa ograniczyłaby możliwości działania Orlenu.

W Sejmie pojawił się pomysł na ustawowe ograniczenie marż na paliwa. Oznaczałoby to również ograniczenie możliwości działania Orlenu, a dofinansowanie importerów może doprowadzić do zamykania stacji benzynowych - zaznaczył ekspert Instytutu Staszica Dawid Piekarz, który w ten sposób skomentował projekt przedstawiony w czwartek przez Lewicę.

Pomysł Lewicy

W trakcie czwartkowej konferencji prasowej posłowie klubu Lewicy przedstawiali swój projekt ustawy ograniczającej marże paliw w hurcie i detalicznie. Lewica swoje tezy popierała między innymi argumentem "ograniczenia możliwości zysków (...), rozkręcania spirali marżowo-cenowej na benzynie". Jak informowali, po wprowadzeniu tych zmian cena za litr benzyny mogłaby spaść o 1,6 złotego, natomiast cena oleju napędowego o 1,10 złotego.

- Autorzy projektu kompletnie nie mają pojęcia, jak funkcjonuje rynek paliw - komentował pomysł polityków Lewicy ekspert Instytutu Staszica Dawid Piekarz. Uznał, że ustawowe rozwiązanie zaproponowane prze Lewicę za kuriozalne, bo Orlen wypracowuje za duże zyski. Piekarz przytoczył, że tylko 9 proc. przychodów PKN Orlen pochodzi ze sprzedaży paliw na stacjach, z czego ok. 60 proc. wypracowywana jest w Niemczech, Czechach i na Litwie.

- Jeśli pomysł Lewicy wszedłby w życie, to oznaczałoby, że ograniczamy możliwość funkcjonowania polskiej firmy po to, żeby kupować paliwa za granicą i dofinansowywać importerów - powiedział. Powołał się również na dane Polskiej Organizacji Handlu i Przemysłu Naftowego wskazując, że w I kwartale bieżącego roku zysk Orlenu na litrze benzyny to 7 gr.

Scenariusz chorwacki

Zauważył także, że regulacje na rynku mogą doprowadzić do zamknięcia część stacji benzynowych, bo "przedsiębiorca, który sprzedaje paliwa, nie może ich kupować drożej i sprzedawać taniej". Jako przykład podał Chorwację, gdzie wprowadzono maksymalne ceny benzyny i wiele stacji musiało zamknąć działalność.

Źródło: PAP

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Niedziele handlowe mogą wrócić w 2024 roku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Ekspert Instytutu Staszica nie zgadza się z Lewicą w kwestii projektu ustawy o marżach na paliwa - Portal i.pl