18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ekspert odpowiada: Kiedy potrzebny jest paragon

Redakcja
Katarzyna Kielar z Inspekcji Handlowej w Katowicach odpowiada na pytanie, dotyczące paragonów. Po co są, i jak długo trzeba je przechowywać.

Kupiłam lodówkę w sklepie z artykułami AGD i RTV. Zapłaciłam gotówką i otrzymałam jedynie dowód wpłaty z pieczątką sklepu - że zapłaciłam 950 zł. Lodówkę dostarczono mi kilka dni później, ale panowie nie dali mi paragonu. Czy ten dowód wpłaty wystarczy, żeby podbić gwarancję? Czy powinnam mieć paragon? - pyta Czytelniczka z Będzina

Odpowiada Katarzyna Kielar, rzeczniczka prasowa Inspekcji Handlowej w Katowicach

Zgodnie z przepisami ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej, przy sprzedaży na raty, na przedpłaty, na zamówienie, według wzoru lub na próbę oraz sprzedaży za cenę powyżej dwóch tysięcy złotych sprzedawca jest obowiązany potwierdzić na piśmie wszystkie istotne po-stanowienia zawartej umowy.
CZYTAJ PORADY EKSPERTÓW W DZIENNIKU ZACHODNIM
W pozostałych przypadkach - na żądanie kupującego - sprzedawca wydaje pisemne potwierdzenie zawarcia umowy, zawierające oznaczenie sprzedawcy z jego adresem, datę sprzedaży oraz określenie towaru konsumpcyjnego, jego ilość i cenę.

Dowód wpłaty wydany Czytelniczce powinien zawierać te elementy. Takie pisemne potwierdzenie dokonania zakupu owej lodówki jest wystarczające do podbicia karty gwarancyjnej.

Jeżeli przedsiębiorca dysponuje kasą fiskalną, mamy prawo domagać się wydania paragonu, który może okazać się przydatny przy składaniu ewentualnych reklamacji na zakupiony towar. Lecz jeśli sprzedawca nie ma obowiązku jej posiadania, wówczas możemy żądać pisemnego potwierdzenia dokonanej transakcji.
Warto przypomnieć, że dowód zakupu w postaci takiego potwierdzenia jest wystarczający do korzystania nie tylko z uprawnień przewidzianych przez gwarancję, ale także do dokonywania reklamacji towaru niezgodnego z umową u sprzedawcy, na zasadzie wspomnianej już ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej.

Dołączona do towaru gwarancja jest dobrowolna, a jej warunki kształtuje gwarant, natomiast odpowiedzialność sprzedawcy za sprzedany towar jest niezależna od gwarancji - wynika z ustawy i rozciąga się na okres 2 lat.

W praktyce oznacza to, że w przypadku reklamacji konsument ma prawo wyboru między skorzystaniem z uprawnień, jakie daje mu gwarancja a uprawnieniami wynikającymi z tytułu odpowiedzialności sprzedawcy za wydany produkt. MOKR

* CZYTAJ KONIECZNIE:

*ŚLĄSKIM PIERDOŁĄ ROKU 2011 ZOSTAJE...
*ZAPLANUJ DŁUGIE WEEKENDY 2012 ROKU

WIELKI KONKURS. Pokaż zimę na Śląsku i wygraj narciarski WEEKEND!Wybieramy NAJFAJNIEJSZĄ CHOINKĘ w woj. śląskim. ZAGŁOSUJ na swoją!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!