Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

"Elektryczna wojna" na czterech kołach, czyli wyścig motoryzacyjnych gigantów

Kazimierz Sikorski
Kazimierz Sikorski
Fot: Honda
Wiele koncernów motoryzacyjnych chce jak najszybciej produkować samochody w pełni elektryczne. Widać już lidera tego wyścigu.

Hybryda to tylko etap przejściowy, celem jest osiągnięcie w pełni elektrycznych samochodów, mówią specjaliści.

Wyścig producentów aut już się rozpoczął. Na jakim etapie jesteśmy? Kiedy osiągniemy zakładany cel? Spośród wielu "zawodników" w tej dyscyplinie przyjrzyjmy się Hondzie, która realizuje cele „elektrycznej wizji” na ten rok, a na kolejny zapowiada trzy całkowicie nowe zelektryfikowane modele. To nie wszystko, bo japoński gigant zobowiązał się osiągnąć neutralność węglową do 2050 r. i zaprzestania sprzedaży pojazdów z silnikami spalinowymi do 2040 r.

Zostańmy w teraźniejszości. W 2023 roku japoński producent rozszerzy asortyment produktów zelektryfikowanych, tworząc najszerszą europejską ofertę od lat. Wśród nowości znajdą się: w pełni elektryczny SUV segmentu B, zaprezentowany jako prototyp e:Ny1; SUV segmentu C, napędzany pełną hybrydą oraz nowy model CR-V, który po raz pierwszy w Europie będzie dostępny zarówno jako pełna hybryda, jak i z napędem hybrydowym typu plug-in.

Akumulatorowy pojazd elektryczny e:Ny1, który pojawi się na rynku w 2023 roku, będzie stanowił centralny element przyszłej linii produktów Hondy. Kompaktowy SUV, będący wyjątkowym połączeniem dynamiki, technologii i wzornictwa stanowi doskonałą propozycję dla poszukujących swojego pierwszego, w pełni elektrycznego samochodu.

- Osiągnięcie celu związanego z elektryfikacją oznacza ważny moment dla Hondy w Europie – mówi Tom Gardner, starszy wiceprezes Honda Motor Europe. - Nie spoczywamy jednak na laurach. Jesteśmy bardzo zaawansowani w realizacji naszych planów dalszego poszerzania asortymentu elektrycznych pojazdów akumulatorowych i hybrydowych oraz zwiększania oferty SUV-ów w szybko rozwijających się segmentach B i C. Nowe modele, które wprowadzimy w 2023 roku, wyznaczają kierunek rozwoju kolejnej generacji zelektryfikowanych samochodów Hondy. Wszystkie zachowują nadzwyczajną dynamikę jazdy, komfort i wzorową funkcjonalność, do których przyzwyczaili się nasi klienci - dodaje. 

Innowacje w zarządzaniu energią
Poza rozwijaniem zelektryfikowanej gamy pojazdów, Honda koncentruje się na obszarze biznesowym związanym z zarządzaniem energią. Celem jest stworzenie zrównoważonego społeczeństwa, które wyeliminuje negatywny wpływ na środowisko poprzez powiązanie zelektryfikowanych środków transportu i usług energetycznych. Przyczyni się to do zwiększenia wykorzystania domowych ładowarek do pojazdów elektrycznych, miejskich systemów ładowania oraz komercyjnych usług energetycznych.

W Szwajcarii japońska firma dostarczyła operatorowi systemu car sharing Mobility 50 samochodów elektrycznych Honda e oraz 35 jednostek Honda Power Manager. Będą one jeździć jako część udostępnianej klientom floty w testach, monitorujących system dwukierunkowego ładowania Hondy e, który jest w stanie zwracać energię do sieci energetycznej, gdy pojazdy nie są używane.

Inne projekty obejmują usługę inteligentnego ładowania e:PROGRESS firmy Honda. Wprowadzony już na rynek brytyjski system umożliwia właścicielom pojazdów elektrycznych obniżenie kosztów ładowania przy jednoczesnym zwiększeniu udziału energii pozyskiwanej ze źródeł odnawialnych.

W Niemczech Honda i Vattenfall rozpoczęły sprzedaż pierwszej inteligentnej ładowarki pojazdów elektrycznych, wprowadzając na rynek urządzenie Honda Power Charger S+ (4G). Wraz z e:PROGRESS usługa ta stanowi element realizacji celu Hondy, jakim jest stworzenie zrównoważonego społeczeństwa, które wyeliminuje negatywny wpływ na środowisko poprzez powiązanie zelektryfikowanych środków transportu z usługami energetycznymi, przy jednoczesnym zwiększeniu wykorzystania energii odnawialnej.

Elektryfikacja układów napędowych nabiera tempa
Na kolejnym etapie drogi w kierunku elektryfikacji, Honda realizuje strategię wielotorowych zmian, których celem jest osiągnięcie neutralności węglowej wszystkich produktów i działań korporacyjnych firmy do 2050 roku. Firma skupi się na inwestowaniu w rozwiązania technologiczne, prowadzące do mobilności bezemisyjnej, w tym akumulatory półprzewodnikowe, systemy wymiennych akumulatorów, paliwa neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla i ogniwa wodorowe.

Głównym elementem przyjętej strategii jest zwiększenie udziału sprzedaży jednostkowej akumulatorowych pojazdów elektrycznych (EV) i pojazdów elektrycznych z ogniwami paliwowymi (FCV) do 40 proc. do 2030 roku i do 80 proc. do 2035 roku. Firma zamierza także do roku 2040 wycofać z globalnej oferty sprzedaży samochody z silnikami spalinowymi.

Honda otwiera ponadto szerokie horyzonty w nowych dziedzinach. W lotnictwie wykorzysta potencjał rozwijanych technologii i wiedzę zdobytą podczas tworzenia HondaJet w startach Formuły 1 i w elektryfikowaniu napędów. Posłużą one do stworzenia elektrycznego samolotu pionowego startu i lądowania (eVTOL), przydatnego w transporcie na obszarach miejskich.

W dziedzinie robotyki, do końca 2024 r. w ślady ASIMO pójdzie sterowany sztuczną inteligencją humanoid Honda Avatar Robot. Będzie on wyposażony w wielopalczaste dłonie, a jego praktyczne zastosowanie planowane jest po roku 2030.

Aspiracje Hondy wykraczają poza Ziemię. Wspólnie z Japońską Agencją Badań Kosmicznych prowadzone są badania nad wykorzystaniem technologii ogniw paliwowych firmy do zapewnienia energii dla przyszłych stacji kosmicznych, planowanych na Księżycu.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: "Elektryczna wojna" na czterech kołach, czyli wyścig motoryzacyjnych gigantów - Portal i.pl