Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Elektryczne autobusy w Rybniku. Rozstrzyga się wielki przetarg na komunikację miejską

Barbara Kubica-Kasperzec
Barbara Kubica-Kasperzec
W Rybniku pasażerów wozić będą autobusy elektryczne
W Rybniku pasażerów wozić będą autobusy elektryczne ARC
23 elektryczne autobusy komunikacji miejskiej od przyszłego roku mają wozić mieszkańców Rybnika. Będą to pierwsze elektryczne autobusy w regionie. Rybnicki Zarząd Transportu Zbiorowego rozstrzyga właśnie historyczny przetarg.

W przyszłym tygodniu oficjalnie rozstrzygnięty zostanie wielki przetarg na obsługę rybnickiej komunikacji miejskiej 23 nowymi autobusami. Najkorzystniejszą ofertę w przetargu złożyła firma Kłosok, która współpracuje już od lat z rybnickim Zarządem Transportu Zbiorowego. Wszystko wskazuje na to, że to właśnie ten przewoźnik dostarczy nowe elektryczne autobusy do Rybnika i to do 1 kwietnia 2022 roku.

- Przetarg ogłoszony był na obsługę linii na 10 lat. Byłem pozytywnie zaskoczony po otwarciu ofert, bo były one dobrze przygotowane i co było dla nas ważne i zostało zaznaczone w przetargu oczekiwaliśmy nie tylko złożenia oferty na zakup nowych autobusów – elektrycznych i gazowych, ale także chcieliśmy dokładnie poznać koncepcję zasilania tych pojazdów – mówi Łukasz Kłosobucki, dyrektor Zarządu Transportu Zbiorowego w Rybniku.

To pokłosie problemów z ładowaniem pojazdów, które już się w mieście wcześniej pojawiły. Po tym jak rybnicka firma zakupiła 9 autobusów na gaz ziemny, okazało się, że te mogą być tankowane tylko w odległych Tychach, bo w samym Rybniku odpowiedniej stacji brakowało. To generowało dodatkowe koszty.

- I właśnie ze względu na to wymagaliśmy od oferentów w tym przetargu nie tylko wykazania sposobu ładowania pojazdów, ale także rodzajów wtyczek w jakie stacje ładowania i same pojazdy będą wyposażone, tak by mieć pewność, że wszystko będzie pasowało mówi Kosobucki.

W przetargu startowały nie tylko firmy zajmujące się stricte organizacją komunikacji, ale także producenci autobusów elektrycznych. Oferty mogły obejmować obsługę rybnickich linii przez autobusy elektryczne lub mix – autobusy elektryczne i gazowe.

Nie przeocz

Minimalne wymagania określona tak: minimum 2 autobusy midi o napędzie elektrycznym, 5 autobusów klasy midi zasilanych gazem ziemnym (CNG lub LNG) lub o napędzie elektrycznym, 11 autobusów klasy maxi zasilanych gazem ziemnym (CNG lub LNG) lub o napędzie elektrycznym oraz 5 autobusów klasy mega zasilanych gazem ziemnym (CNG lub LNG) lub o napędzie elektrycznym.

Oferty ostatecznie złożyły trzy przedsiębiorstwa. Najtańszą opiewającą na 127 mln zł brutto złożyła firma Kłosok z Żor. Ta firma chce obsługiwać rybnickie linie wyłącznie elektrykami. Firma Mobilis z Warszawy zaoferowała obsługę linii tylko i wyłącznie autobusami elektrycznymi za kwotę 178,379 mln zł brutto. Trzecia oferta złożona przez rybnicką firmę Transgór to mix, czyli obsługa linii pojazdami elektrycznymi i gazowymi za łączną kwotę 136,173 mln zł brutto.

- W przetargu punktowaliśmy nie tylko cenę, ale i termin wyjechania tych pojazdów na rybnicki drogi – mówi Kłosobucki. I tutaj najwyżej oceniona oferta od Kłosoka zawiera informację, że wszystkie elektryki pojawią się na drogach w Rybniku do 1 kwietnia 2022 roku.

Obecnie do obsługi wszystkich linii autobusowych w Rybniku w dni robocze wykorzystuje się około 80 pojazdów. Wprowadzenie do floty 23 autobusów elektrycznych to będzie prawdziwa rewolucja.

Musisz to wiedzieć

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Parada Motocyklistów w Łodzi

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera