Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Fabryka polskich samochodów elektrycznych na Śląsku? Nasz region walczy o nową inwestycję z branży motoryzacyjnej. Jaka jest szansa na to?

Fabryka samochodów elektrycznych może powstać na Śląsku
Fabryka samochodów elektrycznych może powstać na Śląsku Arkadiusz Lawrywianiec/Polskapresse
Samochody elektryczne to ostatnio gorący temat. Jak szybko i czy w ogóle zastąpią zwykłe auta - to już inna kwestia. Polska ma chrapkę na własną fabrykę aut elektrycznych. Wymienia się trzy lokalizacje na terenie naszego kraju, w tym na Śląsku. Lokalizacja śląska ma być najbardziej prawdopodobna. - Walczymy o ten projekt inwestycyjny - mówi "Dziennikowi Zachodniemu" Janusz Michałek, prezes Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

Jest szansa na wybudowanie fabryki polskich samochodów elektrycznych w województwie śląskim. Magazyn "Auto Świat" z 24 lutego 2020 roku informuje, że państwowa spółka Electromobility Poland chce produkować "polskie" auta na prąd w Polsce już w 2023 roku.

Fabryka samochodów elektrycznych raczej na Śląsku

"Auto Świat" pisze: "Narodowy producent ma już wirtualny prototyp samochodu należącego do segmentu C (...). Nie ma platformy, ale negocjacje trwają - w grze jest (nieoficjalnie) Volkswagen, może Renault..."

"Co do fabryki, to rozważane są trzy lokalizacje, trwa etap sprawdzania ich przydatności. Wiadomo (nieoficjalnie), że raczej na Śląsku" - donosi magazyn "Auto Świat"

Osobiście bardzo się cieszę, że Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna jest brana pod uwagę dla tej inwestycji - mówi w rozmowie z "Dziennikiem Zachodnim" Janusz Michałek, prezes Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

Fabryka na terenie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej?

- To jest naturalne. Jesteśmy najlepszą strefą nie tylko w Polsce i w Europie, ale drugą na świecie. Mamy świetnych fachowców, szkolą się kolejne kadry - jest 140 tys. ludzi, którzy się tutaj uczą. Mamy świetną lokalizację – autostrady A1 i A4 -oraz dostęp do dużego rynku ludzi. Te elementy pozwalają nam walczyć nie tylko o ten (fabryka samochodów elektrycznych), ale o każdy duży projekt - dodaje szef KSSE.

Jak mówi Janusz Michałek, specyfika Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, obejmującej zasięgiem nie tylko całe województwo śląskie, ale i część opolskiego, powoduje, że teoretycznie miejsc do ulokowania nowych inwestycji jest jeszcze sporo.

Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna: TOP 12 największych inwestycji w historii. Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna: TOP 12 największych ...

- Bardzo mocno pracujemy nad przywróceniem terenów pogórniczych i poprzemysłowych do życia. To są 100-, a nawet ponad 100-hektarowe tereny w samych centrach miast, świetnie uzbrojone w infrastrukturę wodno-kanalizacyjną, elektryczną, a nawet kolejową. To naturalnie daje też szanse na umieszczenie bardzo dużych projektów w samym sercu Śląska - nie ukrywa Michałek.

Oczywiście są prowadzone prace w związku z tym projektem fabryki samochodów elektrycznych, i tyle na dziś (27.02 2020 r. - przyp. red.) mogę powiedzieć. Walczymy o każdy projekt inwestycyjny. O tę fabrykę też będziemy walczyć - mówi Janusz Michałek, prezes Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej

3 tysiące osób ma pracować bezpośrednio przy produkcji aut elektrycznych

Budowa fabryki ma się zacząć już w najbliższych miesiącach. Ponad 3 tysiące osób może znaleźć pracę bezpośrednio przy produkcji polskiego auta na prąd. U dostawców - kolejne kilka tysięcy. Spółka Electromobility Poland chce produkować 60 tys. aut elektrycznych rocznie (docelowo), a wsad polskich części do tych samochodów ma wynosić 60 proc.

Nie przegap

Samochód jest projektowany przez stylistów słynnej włoskiej pracowni Torino Design, pod nadzorem znanego polskiego designera Tadeusza Jelca, który pracował m.in. dla marki Jaguar. Piotr Zaremba, prezes EMP, twierdzi, że w połowie 2020 r. spółka zaprezentuje jeżdżący prototyp polskiego auta na prąd.

Państwowej spółce, która woli samą siebie określać jako start-up, pomaga też, jako integrator techniczny - firma inżynieryjna EDAG Engineering. Jest ona odpowiedzialna za konstrukcję i rozwój trzech odmian nadwoziowych pojazdów elektrycznych, oraz inżynierię produkcji.

Spółka ElectroMobility Poland SA powstała w październiku 2016 roku jako inicjatywa czterech polskich koncernów energetycznych:

  1. PGE Polska Grupa Energetyczna SA,
  2. Energa SA,
  3. Enea SA,
  4. Tauron Polska Energia SA.

Każdy z nich objął po 25 proc. kapitału akcyjnego, uzyskując w ten sposób po 25 proc. głosów na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy.

Zobacz koniecznie

Bądź na bieżąco i obserwuj

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera