Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Fiat Panda wyjeżdża z Tychów do Włoch

Redakcja
ARC
Fiat Panda trzeciej generacji nie będzie produkowany w Tychach. Jego produkcja zostanie przeniesiona do Włoch - taką decyzję polityczną ma podjąć jeszcze dzisiaj rząd włoski i zarząd koncernu Fiata.

Sierpień 80 wydał dzisiaj oświadczenie, w którym nie pozostawia suchej nitki na rządzie Donalda Tuska w sprawie decyzji o przeniesieniu produkcji Fiata Pandy z Tychów do Włoch.

Wolny Związek Zawodowy Sierpień 80 w związku z potwierdzeniem się czarnego scenariusza, dotyczącego przeniesienia produkcji nowego Fiata Pandy z Polski do Włoch, stoi na stanowisku, że odpowiedzialność za to spada na rząd koalicji PO-PSL oraz premiera Donalda Tuska i wicepremiera Waldemara Pawlaka, którzy w tej sprawie nie zrobili nic, aby ratować miejsca pracy w tyskich zakładach Fiata - napisano w oświadczeniu.

Związek twierdzi, że rząd nie podjął żadnej inicjatywy, aby koncern Fiata zmienił tą niekorzystną decyzję. I z tego powodu jest winny utraty tysięcy miejsc pracy.

Pragniemy przypomnieć, iż prezes tego koncernu motoryzacyjnego, Sergio Marchionne informację o planach zmiany lokalizacji produkcji Pandy podał do publicznej wiadomości już w grudniu 2009 r. Za uzasadnione należy uznać podejrzenie, iż miało to na celu wysondowanie ewentualnych reakcji władz polskich. Te jak wiadomo, były całkowicie bierne, co potwierdzają słowa odpowiedzialnego za sprawy gospodarcze wicepremiera Waldemara Pawlaka, który za rozstrzygające uznał prawo decydowania koncernu. Prawo, które de facto było decyzją polityczną, które należało zmienić działaniami politycznymi, tym bardziej, że strona polska miała po swojej stronie silne argumenty ekonomiczne. Nie ma żadnego uzasadnienia ekonomicznego dla tej decyzji, a tyskie zakłady Fiata i pracownicy w nich zatrudnieni przez szereg lat pracowali na ogromne zyski koncernu, które są transferowane do centrali Fiata i z których polscy obywatele i pracownicy, jak się teraz okazuje, nie będą mieli żadnych korzyści. Rząd Tuska i Pawlaka nie podjął się tego wysiłku. Rządowi nie zależy na miejscach pracy i na rozwoju gospodarki. Nie zależy też na miliardowych przychodach z eksportu, bo tyskie zakłady Fiat Auto Poland były jednym z największych eksporterów, produkując prawie w całości na rynki krajów europejskich - napisano w oświadczeniu.

Przypomnijmy, że decyzja właściciela Fiata idzie w kierunku przeniesienia produkcji Pandy fabryki pod Neapolem. W zamian za to do Tychów ma być przeniesiona produkcja lancii ypsilon.

Także dzisiaj doszło do podpisania porozumienia płacowego pomiędzy związkami zawodowymi, a firmą Fiat Auto Poland, co skutkuje podwyżką płac o 300 zł dla wszystkich pracowników od dnia 1 stycznia br. oraz premią roczną w kwocie 1900 zł. Informację tą jako pierwszy przekazał nam Franciszek Gierot, przewodniczący WZZ Sierpień 80 w Fiat Auto Poland.

Wkrótce potem wiadomość przekazała także Solidarność. - To sukces, choć oczywiście żądaliśmy wyższych podwyżek. Ważne jest, że udało się zawrzeć kompromis. Pracownicy z pewnością będą zadowoleni i to jest najważniejsze - mówi Wanda Stróżyk, przewodnicząca Solidarności w FAP.

Przypomnijmy, że na początku walki o podwyżki Solidarność żądała 650 zł dla każdego pracownika, a zarząd proponował tylko 100 zł średniej podwyżki.


PS

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!