1 grudnia 2019 roku wchodzą nowe zasady reklamy suplementów diety. Dotyczyć będą wszystkich reklam suplementów diety emitowanych od 1 stycznia 2020 r. To efekt podpisania 25 listopada 2019 r. w siedzibie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji samoregulacji, którą przygotowali wspólnie nadawcy telewizyjni prowadzący działalność reklamową na rzecz kanałów własnych i reprezentowanych (Telewizja Polsat, Telewizja Polska, Telewizja TVN) oraz organizacje zrzeszające producentów suplementów diety (PASMI Związek Pracodawców „Polski Związek Producentów Leków Bez Recepty”, Polska Izba Przemysłu Farmaceutycznego i Wyrobów Medycznych POLFARMED, Krajowa Rada Suplementów i Odżywek, Polski Związek Producentów Przemysłu Farmaceutycznego PZPPF).
Suplementy diety mogą mieć korzystne, wspomagające funkcje organizmu działanie, ale nie leczą ani nie zapobiegają chorobom. Są środkami spożywczymi, czyli żywnością. Reklama nie może wprowadzać w błąd, a w przypadku tak wrażliwej dziedziny naszego życia, jak zdrowie, jej przekaz musi być niezwykle odpowiedzialnie przemyślany. Z przyjemnością zaangażowaliśmy się w prace, których celem jest bezpieczeństwo pacjenta – tłumaczy Ewa Jankowska, prezes Związku Pracodawców „Polski Związek Producentów Leków Bez Recepty”.
W przyjętym projekcie wprowadzono regulacje jakim mają podlegać reklamy. Np. nie mogą suplementów reklamować osoby odebrane jako przedstawiciele zawodów medycznych.
Zobaczcie koniecznie
Oto 10 zasad jakie będą obowiązywać twórców reklam. Reklama:
- Nie może wprowadzać odbiorców w błąd poprzez wskazywanie na właściwości lecznicze lub jakiekolwiek zastosowanie lecznicze;
- Nie może odnosić się do nazw chorób, które w rzeczywistości nie istnieją;
- Nie może sugerować możliwości zastąpienia konsultacji z przedstawicielem zawodu medycznego lub leczenia;
- Nie może sugerować także możliwości zastosowania suplementu diety zamiast produktu leczniczego lub wyrobu medycznego;
- Nie może być łączona w jednym spocie reklamowym z reklamą produktu leczniczego lub wyrobu medycznego;
- Nie może przedstawiać wizerunku osób rzeczywistych i fikcyjnych, które są lub mogą być odebrane jako przedstawiciele zawodów medycznych
- Nie może być nadawana w programie w bloku reklamowym bezpośrednio przed i po audycji dla dzieci;
- Nie może być reklamą skierowaną do dzieci;
- Nie może odnosić się do wyników badań bez wyraźnego wskazania źródła ich pochodzenia;
- Musi zostać oznaczona informacją graficzną z tekstem: „Suplement diety. Zawiera składniki, które wspomagają funkcje organizmu poprzez uzupełnienie normalnej diety. Nie ma właściwości leczniczych”.
Nie przegapcie
Dasz sobie radę? Spróbuj
Jakie są wczesne objawy boreliozy?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?