Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Firmy z Gliwic i Krakowa wygrały aukcję elektroniczną na przebudowę prawie całego torowiska tramwajowego w Dąbrowie Górniczej

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
W Dąbrowie Górniczej przebudowane zostanie prawe całe torowisko tramwajowe, od granicy z Będzinem aż do ul. Kasprzaka
W Dąbrowie Górniczej przebudowane zostanie prawe całe torowisko tramwajowe, od granicy z Będzinem aż do ul. Kasprzaka PAS/UMDG
Wiemy już, które firmy wygrały aukcję elektroniczną na przebudowę całego torowiska tramwajowego w Dąbrowie Górniczej, od granicy z Będzinem aż do ul. Kasprzaka. Jak dowiedzieliśmy się w Tramwajach Śląskich, trwają jeszcze ostatnie prace komisji przetargowej, przeliczanie zdobytych przez przedsiębiorstwa w całym procesie punktów i w najbliższych dniach ogłoszeni zostaną ostatecznie wykonawcy tej wielkiej inwestycji, która na dobre odmieni układ komunikacyjny w całym mieście.


Dwa osobne przedsięwzięcia, sześciu chętnych

Sześć firm chciało przebudować cały główny układ drogowy w Dąbrowie Górniczej, od granicy z Będzinem aż do wspomnianego osiedla Kasprzaka. Tyle właśnie ofert wpłynęło w przetargu na przebudowę dróg i torowisk tramwajowych na odcinku 5 kilometrów (10 km toru pojedynczego). Zadanie podzielone jest na dwie części – od ul. Kasprzaka do al. Róź i od al. Róż do pętli przy dąbrowskim Powiatowym Urzędzie Pracy. Chęć realizacji obu fragmentów zgłosiło sześciu tych samych wykonawców.

Są to: konsorcjum firm: Estavel Sp. z o.o. Sp.k. z Imielina oraz Universal Energy Sp. z o.o. z Mysłowic, Silesia Invest z Gliwic, konsorcjum firm Spec Bruk z Libiąża oraz Progreg Budownictwo z Krakowa, konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Budowy Dróg "DROGOPOL-ZW" z Katowic oraz Przedsiębiorstwo Inżynieryjnych Robót Kolejowych TOR-KRAK z Krakowa, ZUE S.A. z Krakowa, konsorcjum firm: NDI S.A. z Sopotu oraz NDI SOPOT S.A. z Sopotu.

Licytacja elektroniczna wyłoniła zwycięzców

Podczas licytacji elektronicznej wykonawcy zaoferowali ostateczną cenę, za jaką mogą podjąć się tego zadania – stopniowo obniżali swoją propozycję wyjściową. Firmy, które złożyły oferty w przetargu, przystępując do licytacji licytowały w dół od kwoty oferty, jaką złożyły. Postąpienie zgodnie z zapisami SIWZ miało miejsce co 150 tysięcy złotych brutto.

Pierwsze oferty wahały się od ponad 84 mln zł do przeszło 160 mln zł (odcinek od Kasprzaka do al. Róż) i od 85 mln zł do prawie 172 zł (odcinek od al. Róż do pętli przy Urzędzie Pracy). Oprócz ceny, przy wyborze pod uwagę brane będzie także doświadczenie kierownika budowy, kierownika robót mostowych i elektrycznych.

Ostatecznie w trakcie aukcji elektronicznej zwycięzcą w ramach zadania „Przebudowa torowiska tramwajowego w ciągu ul. Sobieskiego i ul. Królowej Jadwigi w Dąbrowie Górniczej, od Pętli KWK Paryż do Al. Róż” - zadanie nr 2.5 została spółka Silesia Invest z Gliwic.

Przedsięwzięcie pod nazwą: „Przebudowa torowiska wydzielonego w ciągu ul. Królowej Jadwigi i ul. Piłsudskiego w Dąbrowie Górniczej, na odcinku od Al. Róż do ul. Kasprzaka" - zadanie nr 2.6 zyskało natomiast najlepszą ofertę w postaci tej, którą zaoferowała spółka ZUE z Krakowa.

Kiedy pierwsze prace w terenie?

- Po publikacji informacji o wyborze najkorzystniejszej oferty, w tym wypadku po przeprowadzonej aukcji, oferentom przysługuje potem prawo odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej – tłumaczył ostatnio Andrzej Zowada, rzecznik prasowy Tramwajów Śląskich.

Jak się okazuje po uprawomocnieniu decyzji o wyborze wykonawcy kilka tygodni trwa zwykle dopełnienie wszystkich formalności, niezbędnych do podpisania umowy.

- Po podpisaniu umowy z reguły kilka tygodni zajmują prace przygotowawcze, w tym uzgodnienie tymczasowej organizacji ruchu, po których następuje przekazanie placu budowy i rozpoczęcie prac. Nie ma tu jednej konkretnej odpowiedzi o termin rozpoczęcia robót po wyłonieniu wykonawcy, a w dobie pandemii takie szacunki są jeszcze trudniejsze, bo wiele uzgodnień trwa dłużej niż zwykle – podkreślił Andrzej Zowada.

Tak więc wiele wskazuje na to, że pierwsze prace w Dąbrowie Górniczej rozpoczną się w wakacje, a być może nawet jesienią.

Co się zmieni?

W ramach planowanych zmian (dwóch osobnych postępowań przetargowych) Tramwaje Śląskie m.in. wymienią 10 kilometrów toru pojedynczego na odcinku od pętli tramwajowej przy ul. Sobieskiego aż do ulicy Kasprzaka. Powstanie nowy przystanek tramwajowy w rejonie Centrum Handlowego Pogoria, a dwa inne przystanki staną się wspólnymi, zintegrowanymi autobusowo-tramwajowymi. Będą to przystanki na Redenie (aleja Róż) oraz Manhattanie. Projekt zakłada również m.in. budowę rond na skrzyżowaniu ul. Sobieskiego z Chopina oraz Piłsudskiego i Morcinka. Większość pozostałych rond zostanie natomiast przebudowana.

Zlikwidowane zostaną też kładki dla pieszych w rejonie Huty Bankowej oraz Centrum Handlowego Pogoria a także przejścia podziemne przy ul. Chopina, Granicznej oraz Kasprzaka. Zastąpią je przejścia przez jezdnię. Cztery inne przejścia podziemne zostaną przebudowane (Kościuszki, al. Róż, Reymonta, Manhattan). Wzdłuż linii tramwajowej wymienione zostanie oświetlenie. Powstanie też na całym odcinku torowiska tramwajowego nowa ścieżka rowerowa.

Zobacz koniecznie

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty