Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Fragment DW 935 od Rzuchowa do Raciborza po remoncie. To droga z "plastiku", wytrzyma upały i silne mrozy

Barbara Kubica-Kasperzec
Barbara Kubica-Kasperzec
Zakończono prace remontowe na DW 935 pomiędzy Rzuchowem, a Raciborzem
Zakończono prace remontowe na DW 935 pomiędzy Rzuchowem, a Raciborzem BKK
Po trzech latach udało się zakończyć remont fragmentu drogi wojewódzkiej numer 935 pomiędzy gminą Kornowac, a Raciborzem. To bardzo ważna trasa, łącząca dwa duże miasta Subregionu Zachodniego: Rybnik i Racibórz. Inwestycja kosztowała 94 mln zł i została w całości sfinansowana z budżetu województwa śląskiego. - To jest mówiąc kolokwialnie "plastikowa" droga, z którą ani w czasie upałów, ani w czasie mrozów nic nie będzie się działo - zapewnia Zbigniew Tabor, dyrektor ZDW w Katowicach.

Inwestycja trwała trzy lata, kosztowała 94 miliony złotych. W poniedziałek oficjalnie podsumowana została wielka inwestycja drogowa, jaką była modernizacja drogi wojewódzkiej numer 935 z Rzuchowa (gmina Kornowac) do Raciborza. To bardzo ważna arteria łącząca dwa duże miasta Subregionu Zachodniego - Rybnik i Racibórz. Od wielu lat była w katastrofalnym stanie technicznym. I na jednym z odcinków - w Rydułtowach - wciąż jest. Obecnie po remoncie jest wspomniane odcinek Kornowac-Racibórz o długości 8 kilometrów. Miasto Rybnik swój fragment jezdni też wyremontowało kilka lat temu. Do zrobienia pozostaje środkowy odcinek przebiegający przez Rydułtowy.

- Ta droga uzyskała nową funkcję, oddzielnie są ciągi piesze, rowerowe, mamy przebudowaną całą konstrukcję tej drogi dostosowaną do przyszłych obciążeń. Zastosowaliśmy w czasie tego remontu technologie na poziomie światowym. Zastosowana konstrukcja jest odporna na wysokie temperatury, które obecnie mamy. Ta jezdnia wygląda tak jak każda inna, jest czarna, jest asfalt, ale ten asfalt w objętości ma ponad 50 procent polimerów, można powiedzieć, że to jest „plastikowa” droga. Zastosowanie tych technologii powoduje że przy wysokich temperaturach jak teraz, tutaj w dalszym ciągu mogą jeździć samochody ciężarowe i ta droga nie będzie się koleinowała. I tak samo zimą, kiedy będą duże mrozy ta nawierzchnie nie będzie pękała. Zgodnie z doświadczeniami ta konstrukcja zapewni 50 lat trwałości tej drogi, natomiast warstwa ścieralna, jej trwałość wynosi około 15 lat. I to już mamy sprawdzone - podkreślał Zbigniew Tabor, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach. - Dziękuję naszym mieszkańcom, którzy znosili trudny tego remontu i przedsiębiorcom, których biznesu z tego powodu ucierpiały. Myślę, że przy naszej pomocy te firmy się odbudują - dodawał Grzegorz Niestrój, wójt Kornowaca.

Szef ZDW podkreślał, że przebudowa zakończona została pod koniec czerwca. Przez ostatnie trzy tygodnie trwały odbiory techniczne. - Inwestycję zaczęliśmy w 2019 roku, kończymy, teraz z delikatnym, trzymiesięcznym poślizgiem. Umowa była podpisana do końca marca, skończyło się na koniec czerwca, a to przesunięcie drobne wynika z faktu iż miasto Racibórz postulowała aby skrzyżowanie z ulicą Brzeską przebudować. Tam pojawiła się sygnalizacja świetlna. Jadąc od strony Rybnika mamy też wydzielony pas do lewoskrętu - mówi Tabor.

Przebudowa drogi do Raciborza remontu domagała się od dawna. Latem ciężarówki wyginały rozgrzany asfalt, a zimą śnieg i lód zalegały w kilkucentymetrowych koleinach, przez co na ulicy było niezwykle niebezpiecznie. - Jak się raz wjechało w koleinę w Rydułtowach, to trzeba było nią jechać aż do Raciborza - żartują mieszkańcy Kornowaca, którzy na remoncie skorzystali. - A ile myśmy się nasłuchali hałasu, bo rumor był niesamowity, kiedy tir po tych koleinach jechał - podkreślają. - Myślę, że dzięki wysokiemu standardowi tej drogi i jakość życia w gminie się zdecydowanie poprawiła. To mnie cieszy, ze nadal budujemy w takich technologiach, przy których kluczowym elementem jest dla nas koszt życia tej drogi. Koszt życia jest tutaj szacowany na ok 50 lat, warstwa ścieralna to oczywiście krótszy okres, ale konstrukcja, przygotowanie jezdni to światowa jakość - podkreślał Jakub Chełstowski, Marszałek Województwa Śląskiego.

Wspomniana trasa została praktycznie wybudowana od podstaw. Nowe są ciągi przeznaczone dla aut, osobno biegnie ciąg rowerowo-pieszy. Każda z posesji ma swój wjazd na drogę, są nowe zatoczki autobusowe, bezpieczne przejścia dla pieszych. - Co warto podkreślić w całym powiecie raciborskim nie ma drugiej tak długiej i wykonanej w takim standardzie ścieżki rowerowej. Co ważne też, ta inwestycja to 94 mln zł, a do tego dodać trzeba także przebudowane za 10 mln zł w ramach tejże inwestycji rondo Zamkowe w Raciborzu, czyli już mamy koszt ponad 100 mln. To największa historycznie inwestycja bez udziału środków zewnętrznych zrealizowana w tym regionie - podkreślał Michał Woś, podsekretarz stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości, prywatnie mieszkaniec Raciborza.

Nie przeocz

Zobacz także

Musisz to wiedzieć

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wielki Piątek

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera