Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej koło Wrocławia organizuje w weekend 8 i 9 września 2018 r. (sobota i niedziela) Galę Pary, łączącą w sobie dwie imprezy - Galę Parowozów – międzynarodowy zlot czynnych zabytkowych lokomotyw oraz Galę Techniki Rolniczej - pokaz sprzętu rolnego i użytkowego. Każda z Gal odbywa się w innym miejscu, bo Gala Parowozów w Muzeum Kolejnictwa w Jaworzynie Śląskiej, a Gala Techniki Rolniczej - w pobliskim Muzeum Techniki Rolniczej w Piotrowicach Świdnickich.
GALA PARY 2018,
8 i 9 września 2018 r. (sobota i niedziela), od godz. 10
Gala Parowozów (Międzynarodowy Zlot Zabytkowych Parowozów) - Jaworzyna Śląska, Muzeum Kolejnictwa na Śląsku
Gala Techniki Rolniczej (Międzynarodowy Zlot Zabytkowych Maszyn Rolniczych i Pojazdów Użytkowych) - Piotrowice Świdnickie, Muzeum Techniki Rolniczej na Śląsku.
Cena biletu na każde wydarzenie (osobno na Galę Parowozów i osobno na Galę Techniki Rolniczej): 30zł - os. dorosła, 10zł - dzieci i młodzież do 18 r.ż. *
*przy zakupie biletu na oba wydarzenia (Gala Parowozów oraz Gala Techniki Rolniczej) dzieci i młodzież w drugim obiekcie mają wstęp gratis.
Ceny biletów na pociągi specjalne: 30 zł normalne, 20 zł ulgowe.
Rozkład jazdy pociągów na stronie www.muzeumtechniki.pl
Gala Parowozów była organizowana w Jaworzynie Śląskiej od kilku lat. Od 2017 roku zdecydowano się poszerzyć formułę tego wydarzenia. Gala Pary 2018 jest więc już wydarzeniem łączącym w sobie najlepsze tradycje i dorobek Gali Parowozów z nowym pierwiastkiem – techniką rolną i użytkową.
Całodzienne prezentacje lokomotyw
- Przez całe dekady kolej była ważnym i widocznym, ale nie jedynym czynnikiem rozwoju gospodarki i życia społecznego na terenie Śląska. O pozycji regionu na mapie Europy i Świata decydowały w równym stopniu – oprócz kolei – przemysł i rolnictwo. I tę historię właśnie chcielibyśmy opowiedzieć - mówią organizatorzy Gali Pary.
Gala Pary jest imprezą bezprecedensową – jest to jedynie miejsce w Polsce, gdzie jednocześnie można zapoznać się z dawną – i przede wszystkim sprawną – techniką użytkową. Parowozownia w Jaworzynie Śląskiej jest areną, na której – tradycyjnie już – prezentowane są zabytkowe, czynne lokomotywy parowe. Gala ma formułę wystawy plenerowej organizowanej na terenie zespołu dawnej parowozowni wachlarzowej w Jaworzynie Śląskiej (dziś siedziby Muzeum). Wystawie towarzyszą całodzienne prezentacje lokomotyw – m.in. na obrotnicy kolejowej oraz przejazdy pociągami prowadzonymi przez uczestniczące parowozy. Całodziennym prezentacjom parowozów towarzyszą podróże zabytkowymi składami do Świdnicy, Strzegomia i Wrocławia.
Na terenie folwarku w Piotrowicach Świdnickich publiczność ma okazję podziwiać zabytkowe ciągniki i maszyny rolnicze, walce parowe, lokomobile oraz samochody użytkowe zaprezentowane z uwzględnieniem kontekstu historycznego i kulturowego.
Galę Pary w 2017 r. odwiedziło 12 tysięcy osób, co sprawiło, że było to największe wydarzenie promujące zabytki techniki na pograniczu polsko-czesko-niemieckim.
Fascynująca Jaworzyna Śląska
Nie ma w Polsce drugiego takiego miasta, jak Jaworzyna Śląska, gdzie cała zabudowa została podporządkowana układowi torów kolejowych. Najważniejszą budowlą w mieście był dworzec kolejowy, a rytm życia mieszkańców wyznaczały przyjazdy i odjazdy pociągów - piszą dr Piotr Gerber oraz Arkadiusz Förster z Fundacji Ochrony Dziedzictwa Przemysłowego Śląska (która w Katowicach zajmuje się też Walcownią w Szopienicach).
Jaworzyna Śląska jest miastem będącym swoistym kolejowym fenomenem. Jaworzynę Śląską wybudowano bowiem w szczerym polu, od podstaw, wyłącznie dlatego, że w 1843 roku oddane do użytku zostało połączenie kolejowe z Wrocławia do Świebodzic.
Miasto zostało zbudowane wokół linii kolejowych, a jego zabudowa była całkowicie podporządkowana układowi torów. Przez wiele dziesięcioleci rytm życia mieszkańców Jaworzyny Śląskiej wyznaczały godziny przyjazdów i odjazdów pociągów. Można powiedzieć, że tutejszy dworzec kolejowy pełnił funkcję podobną do tego, jaką w średniowiecznych miastach pełnił rynek. To tutaj skoncentrowane było całe życie mieszkańców. Na dworcu i w jego najbliższym sąsiedztwie odbywał się nie tylko ruch pasażerski, ale też transport, noclegi, handel, gastronomia. Było to możliwe ponieważ powstała w 1843 roku stacja w Jaworzynie Śląskiej składała się m.in. z dużego dworca kolejowego z zegarem, w którym mieściły się biura personelu techniczno-administracyjnego, z umeblowanej sali recepcyjnej, restauracji, apartamentów, peronu dla podróżnych, budynku dla lokomotyw parowych, wagonowni, szopy na koks, ujęć wody, w tym żurawia wodnego, budynku nadzorcy budowlanego i strażników oraz stajni dla koni, które były niezbędne do utrzymywania połączenia pocztowego pomiędzy Jaworzyną Śląską i innymi miejscowościami.
Dziś w Jaworzynie znajduje się największe Muzeum Kolejnictwa w Polsce, które można zwiedzać przez cały rok. Więcej informacji na www.muzeumtechniki.pl
POLECAMY PAŃSTWA UWADZE:
Zobacz najważniejsze wydarzenia minionego tygodnia w programie TyDZień
Piknik w Parku Śląskim pod hasłem "Łączymy pokolenia"
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?