Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Galerie handlowe muszą się zmienić albo znikną z rynku? Eksperci wskazują na konkretne rozwiązania

Maciej Badowski
Maciej Badowski
– Dużym wyzwaniem dla centrów handlowych jest dopasowywanie oferty do lokalnego klienta i odróżnienie się od konkurencyjnych obiektów – wskazano.
– Dużym wyzwaniem dla centrów handlowych jest dopasowywanie oferty do lokalnego klienta i odróżnienie się od konkurencyjnych obiektów – wskazano. Lucyna Nenow/ Polska Press
W Polsce powstaje coraz mniej galerii handlowych. Z kolei przyszłość tych istniejących stoi pod znakiem zapytania. Osoby odwiedzające centra handlowe oczekują od nich zmian, m.in. poszerzenia propozycji rozrywki i gastronomii, zwiększenia różnorodności oferty między konkurencyjnymi galeriami oraz odpowiedzi na potrzebę kupowania w różnych kanałach. Coraz częściej pojawiają się głosy dotyczące lokalności oraz ograniczenia wpływu na środowisko. – Choć dopiero otwieramy dyskusję na temat przyszłości handlu, już dziś wyraźnie widać, że kluczem do sukcesu będzie koncentrowanie się na kliencie i jego potrzebach – komentuje dyrektor generalny PRCH.

30 lat centrów handlowych w Polsce

Od niemal 30 lat centra handlowe wpływają na przestrzeń wielu miast. Niewątpliwie powstanie tych obiektów zmieniło sposób robienia zakupów Polaków, a przy okazji pełnią funkcję miejsca spotkań i spędzania wolnego czasu.

Co ciekawe, właśnie na aspekt społeczny wskazało 40 proc. ankietowanych w raporcie "Przyszłość centrów handlowych" przygotowanego przez Polską Radę Centrów Handlowych i firmę badawczą GfK. Należy pamiętać, że rynek handlu detalicznego w Polsce nie ogranicza się do centrów handlowych oraz e-commerce, które razem generują około 40 proc. obrotów (30 proc. centra handlowe i 10 proc. online). Klienci mogą skorzystać z wielu alternatywnych kanałów sprzedaży, ok. 350 tys. sklepów stacjonarnych (w tym ok. 35 tys. zlokalizowanych w centrach handlowych) i 49 tys. sklepów internetowych.

E-handel kontra zakupy stacjonarne

Pandemia COVID-19 przyspieszyła rozwój e-commerce w Polsce, powodując wzrost liczby sklepów internetowych o blisko 50 proc. – Powtarzające się ograniczenia w handlu stacjonarnym, dotyczące głównie dużych obiektów handlowych, skutkowały częściowym przeniesieniem sprzedaży do internetu. Widać przy tym dominującą pozycję platform internetowych typu Allegro czy Amazon, pełniących obecnie rolę hurtowni marek, czyli swego rodzaju galerii handlowych online – wskazują autorzy raportu.

– Choć dopiero otwieramy dyskusję na temat przyszłości handlu, już dziś wyraźnie widać, że kluczem do sukcesu będzie koncentrowanie się na kliencie i jego potrzebach. Jedną z nich jest zapewnianie pełnego i satysfakcjonującego doświadczenia zakupowego, niezależnie od kanału sprzedaży, czyli omnichannel – ocenia Krzysztof Poznański, dyrektor generalny Polskiej Rady Centrów Handlowych, cytowany w komunikacie. – Klient może rozpocząć zakupy w jednej przestrzeni, a skończyć w innej – dodaje.

By się do tego dostosować, jego zdaniem, galerie handlowe muszą oferować kupującym: jakościową obsługę, łatwość transakcji i coraz więcej rozwiązań, do których klienci przywykli, robiąc zakupy online. – Jednocześnie centra muszą znaleźć nowy pomysł i format na gastronomię i rozrywkę w swoich przestrzeniach, czego oczekuje od nich ponad 50 proc. respondentów – dodaje ekspert.

Czego oczekują klienci?

– Dużym wyzwaniem dla centrów handlowych jest dopasowywanie oferty do lokalnego klienta i odróżnienie się od konkurencyjnych obiektów – wskazano. Jak wyjaśniono, oferta powinna obejmować zarówno globalne brandy, jak i lokalnych przedsiębiorców, działających po sąsiedzku. jednocześnie wskazano, że aby zaskakiwała nowymi markami np. obecnymi dotychczas tylko online. – Centra handlowe muszą też mieć pomysł na nieszablonową rozrywkę i gastronomię – dodano.

Tutaj wyróżniono oryginalną ofertę oraz atrakcyjny wygląd przestrzeni, np. odwoływanie się do atmosfery miasta lub dzielnicy, w której znajduje się centrum. Zdaniem autorów raportu, niezwykle ważna jest również współpraca z lokalnymi społecznościami i odpowiadanie na ich potrzeby oraz wyzwania współczesnego świata. Między innymi w zakresie dbania o środowisko.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Galerie handlowe muszą się zmienić albo znikną z rynku? Eksperci wskazują na konkretne rozwiązania - Strefa Biznesu