Wśród 17 odcinków dróg krajowych, na budowę których Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad obiecuje w tym roku ogłosić przetargi, są dwa odcinki S1 w Śląskiem.

Przypomnijmy. W tym tygodniu GDDKiA ogłosiła listę kilkunastu odcinków dróg i obwodnic, które mają powstać lub przejść gruntowną modernizację. Jak zapewnia GDDKiA, właśnie na te inwestycje zostaną w tym roku ogłoszone przetargi.

Zobaczcie, na które inwestycje drogowe będą przetargi w 2019 r.:
Zobacz galerię

Jakie to drogi? To m.in.:

  • 172 km drogi ekspresowej S19 na terenie woj. podlaskiego i podkarpackiego,
  • blisko 60 km S7 na Mazowszu i w Małopolsce,
  • prawie 50 km S11 w woj. zachodniopomorskim,
  • ponad 37 km autostrady A2 w stronę Siedlec.

Będzie też przetarg na ostatni w ciągu S3 odcinek umożliwiający dojazd do Świnoujścia, a także fragment S14 domykający zachodnią obwodnicę Łodzi.

Większość tych inwestycji realizowana będzie w systemie projektuj i buduj. Obecnie w fazie przetargu jest dwanaście zadań o łącznej długości ok. 130 km, a w realizacji jest 113 zadań o łącznej długości niemal 1425 km.

Wśród wymienionych wcześniej inwestycji są też dwie z naszego województwa. Obie dotyczą drogi ekspresowej S1.

S1: Mysłowice Kosztowy - Bielsko-Biała

W pierwszym przypadku chodzi o budowę zupełnie nowego, 39-km odcinka drogi S1 od węzła Kosztowy w Mysłowicach do Bielska-Białej.

Jeszcze w ubiegłym roku, podczas wizyty ministra infrastruktury, Andrzeja Adamczyka w Katowicach, szef katowickiego oddziału GDDKiA Michał Mendrok zapowiedział ogłoszenie przetargu na budowę tego odcinka w lutym 2019 roku.

Przypomnijmy. Sprawa dotyczy bardzo ważnego, najdłuższego z planowanych do budowy odcinka S1, budowanego po nowym śladzie. Chodzi o drogę o długości prawie ponad 39 km. Budowa S 1 od węzła Suchy Potok do Mysłowic to kolejny odcinek po tzw. obejściu Węgierskiej Górki.

CZYTAJCIE:
Budowa S1. Kolejne przetargi przesunięte. Obejście Węgierskiej Górki i budowa drugiego pasa od Podwarpia będą później

Przebudowa DK1 w S1 na odcinku Podwarpie – Dąbrowa Górnicza

GDDKiA planuje też dostosować DK nr 1 do parametrów drogi ekspresowej na odcinku Podwarpie-Dąbrowa Górnicza. To kolejny odcinek trasy S1, który obecnie jest jego „spowalniaczem”. Głównie dlatego, że choć droga w tym miejscu ma po dwa pasy jezdni, to daleko jej do parametrów ekspresówki, bo na około 7,5-km odcinku co rusz przecinają ją skrzyżowania, zjazdy i wjazdy.

Droga będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu. Powstanie węzeł drogowy Ząbkowice. Przebudowany ma być węzeł Pogoria, powstaną kładka dla pieszych, dwa mosty i cztery wiadukty.

PISALIŚMY:
Budowa S1: Podpisano umowę z wykonawcą drugiej nitki ekspresówki na lotnisko. Chodzi o odcinek Podwarpie-Pyrzowice
NAJWAŻNIEJSZE INWESTYCJE DROGOWE W WOJEWÓDZTWIE ŚLĄSKIM

S1 to ważna droga do granicy

Droga S1 to ważny punkt na mapie inwestycyjnej Polski, bo ma być wygodną droga ekspresową od granicy w Zwardoniu aż do lotniska w Pyrzowicach i węzła łączącego ją tutaj z autostradą A1. Przedłużeniem S1 na południe poza granicami Polski jest słowacka autostrada D3.

Na razie możemy korzystać jedynie z 85 kilometrów drogi ekspresowej S1. Po ukończeniu jej budowy, ma to być komfortowa dla kierowców droga o długości ok. 142 kilometrów. Według planów przedstawionych w grudniu 2017 roku przez ministra Adamczyka, najpóźniej w 2023 roku trasa S1 ma być jednolitą, przyjazną i komfortową drogą, dzięki której kierowcy mogą z lotniska w Pyrzowicach pokonać trasę do Zwardonia i dalej pomknąć na południe Europy słowacką autostradą D3.

Tu rozpocznie się budowa

Przypomnijmy, że za kilka miesięcy ma się rozpocząć przebudowa innego odcinka S1 od Podwarpia do Pyrzowic. W tym przypadku chodzi o rozbudowę ponad dziewięciokilometrowej trasy ekspresowej o druga jezdnię. Tak by droga miała w obu kierunkach po dwa pasy.

Obecnie trasa ma po jednym pasie ruchu w obu kierunkach. Rozstrzygnięcie trwającego ponad dwa lata przetargu nie było łatwe. Trzeba było go ogłaszać dwa razy. Za pierwszym razem, wybrany w przetargu wykonawca zrezygnował z podpisania umowy z GDDKiA z powodu przedłużającej się procedury i rosnących cen materiałów oraz niekorzystnej sytuacji na rynku pracy. Wykonawcę wyłoniono w ubiegłym roku, podczas drugiego przetargu.

Przedłuża się również przetarg ośmiokilometrowego odcinka S1 tzw. obejścia Węgierskiej Górki. Początkowo jako najkorzystniejszą wybrano ofertę włoskiej firmy Toto. Po rozpatrzeniu przez Krajową Izbę odwoławczą odwołań GDDKiA nie może już brać pod uwagę oferty Toto Construzioni Generali, musi także odrzucić propozycję konsorcjum Salini. Trwa ponowne rozpatrzenie ofert.

Oto pełna lista odcinków dróg na które GDDKiA zamierza ogłosić przetargi w 2019 roku. W sumie chodzi o 435 km dróg w całej Polsce:

  • S14 w. Łódź Teofilów - DK91 w m. Słowik, ok. 16,3 km (Zach. Obw. Łodzi)
  • S11 w. Koszalin Zachód - w. Bobolice, ok. 49,5 km
  • S1 w. „Kosztowy II” w Mysłowicach - w „Suchy Potok” w Bielsku–Białej, ok. 39,7 km
  • DK79 Obwodnica Zabierzowa , ok. 10,2 km
  • S7  Płońsk – Czosnów, ok. 34,6 km
  • S19 w. Dobrzyniewo Duże – w. Białystok Zachód z odc. DK65 w. Dobrzyniewo Duże – Sochonie, ok. 17 km
  • S5 Ornowo – Wirwajdy, ok. 5 km
  • S1 Podwarpie – Dąbrowa Górnicza (przebudowa DK1), ok. 6,9 km
  • S19 w. Rzeszów Południe – w. Babica, ok. 10,3
  • DK75 odc. I – II etap łącznika brzeskiego między Brzeskiem a Nowym Sączem, ok. 3 km
  • S7 Moczydło (gr. woj. świętokrzyskiego) – Szczepanowice, ok. 24 km
  • S19 Choroszcz (w. Białystok Zachód) – Ploski, ok. 53,5 km
  • S19 Kuźnica (gr. państwa) – Sokółka, ok.17,1 km
  • S19 Ploski – Chlebczyn, ok. 74,2 km
  • A2 w. Ryczołek (koniec obw. Mińska Maz.) – Siedlce, ok. 37,5 km
  • S3 Świnoujście – Troszyn, ok. 32,9 km
  • S17 w. Drewnica - w. Ząbki, ok. 3,6 km

POLECAMY PAŃSTWA UWADZE:

Sylwester z Polsatem na Stadionie Śląskim

Dni wolne w 2019 roku