GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę obwodnicy Poręby i...

    GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę obwodnicy Poręby i Zawiercia na DK78. Droga ma być gotowa do 2023 roku

    Zdjęcie autora materiału

    Anna Dziedzic

    Dziennik Zachodni

    Aktualizacja:

    Dziennik Zachodni

    GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę obwodnicy Poręby i Zawiercia
    Obwodnica zostanie zbudowana w formule „projektuj i buduj“. Będzie miała w sumie ponad 24 kilometry długości. Pobiegnie wzdłuż DK78 przez powiaty: będziński
    1/4

    Przejdź do
    galerii zdjęć

    ©PM

    Po prawie dwudziestu latach oczekiwania – udało się. Katowicki Oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ogłosił przetarg na budowę obwodnicy Poręby i Zawiercia. Droga ma powstać do 2023 roku.
    Na tę inwestycję mieszkańcy Poręby i Zawiercia czekali od bardzo dawna. Bardzo obciążona droga DK78 przebiega bowiem przez samo centrum obu miast. W godzinach szczytu ogromne tiry czy ciężarówki wypełnione węglem stoją w długich korkach. DK78 to bardzo popularny szlak tranzytowy między Śląskiem i województwem świętokrzyskim. To jedna z najpopularniejszych dróg do Kielc.

    Obwodnica zostanie zbudowana w formule „projektuj i buduj“. Będzie miała w sumie ponad 24 kilometry długości.

    Pobiegnie wzdłuż DK78 przez powiaty: będziński i zawierciański; przez miejscowości: Siewierz, Poręba, Łazy, Zawiercie i Ogrodzieniec.

    Zmiany w stosunku do planów


    Inwestycję podzielono obecnie na trzy części: najdłuższy odcinek I Siewierz – Poręba – Zawiercie (Kromołów), odcinek IIa - m. Zawiercie (Kromołów – Żerkowice) i najmniejszy odcinek IIb - rondo w Żerkowicach. Wszystkie te odcinki będą budowane w tym samym czasie.

    ZOBACZCIE ZDJĘCIA
    Zobacz galerię


    Początkowo planowano budowę trzech węzłów, obiekty mostowe w tym: 2 mosty, 12 wiaduktów w ciągu drogi krajowej. Przynajmniej takie było pierwotne założenie. Obecnie te założenia zmodyfikowano. Inwestycja podzielona została na dwa zadania: Siewierz–Poręba–Zawiercie (Kromołów), będzie mieć 16,7 km długości. W ramach tego fragmentu powstać mają m.in. dwa węzły: „Kuźnica” i „Kromołów” oraz siedem wiaduktów i cztery mosty.

    Drugie zadanie, w Zawierciu (Kromołów–Żerkowice), będzie mieć 7,6 km długości, a na trasie powstaną m.in. cztery wiadukty.
    We wrześniu ważyły się jeszcze losy rozwiązań technicznych jakie zostały określone w specyfikacji.

    - Po przyjęciu ostatecznych rozwiązań technicznych ilości obiektów inżynierskich, skrzyżowań, węzłów mogą ulec zmianie. Natomiast planowany przebieg drogi krajowej nr 78 nie ulega zmianie – mówił wówczas Marek Prusak, rzecznik katowickiego oddziału GDDKiA.
    Wiadomo na pewno, że długość drogi ma wynieść 24,5 km. Ma to być droga o nośności przystosowanej do ciężkiego transportu. Ma mieć po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.



    Prace projektowe i roboty wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie powinny zostać ukończone w terminie nie dłuższym niż 37 miesięcy i nie krótszym niż 34 miesiące od daty zawarcia umowy.
    Do czasu realizacji robót nie będzie wliczało się okresów zimowych (tj. od 15 grudnia do 15 marca).

    To dalszy ciąg obwodnicy Siewierza


    Dwujezdniowe obwodnice Zawiercia oraz Poręby w ciągu drogi krajowej nr 78 połączą się z funkcjonującą już obwodnicą Siewierza. Droga krajowa nr 78 komunikuje sąsiadujące miejscowości m.in. z Międzynarodowym Portem Lotniczym Katowice w Pyrzowicach.
    Obwodnica umożliwi ominięcie centrum miast, a tym samym odciąży mieszkańców od uciążliwość ruchu samochodowego - głownie pojazdów ciężarowych.

    Obwodnica Zawiercia w 2023 roku?


    Kiedy będziemy mogli przejechać tym odcinkiem? Wszystko wskazuje na to, ze po ogłoszeniu przetargu w listopadzie 2018 roku, wykonawcy wszystkich części zostaną wyłonieni dopiero pod koniec 2019 roku. Do tego należy doliczyć okres projektowania inwestycji, który potrwa około roku. Prace budowlane mają więc szanse rozpocząć się dopiero pod koniec 2020 roku. Przy optymistycznym założeniu, że wszystkie te etapy uda się zrealizować zgodnie z harmonogramem, GDDKiA zakłada, ze droga będzie gotowa najwcześniej w 2023 roku.

    O tym, że inwestycja ma zagwarantowane finansowanie, wielokrotnie, podczas pobytu na Śląsku, zapewniał minister infrastruktury - Andrzej Adamczyk. Inwestycja jeszcze podczas poprzedniej kadencji parlamentarnej znalazła się w Programie Budowy Dróg Krajowych i Autostrad na lata 2014-2023.

    POLECAMY PAŃSTWA UWADZE:




    COP24 w Katowicach: Jakie są cele Szczytu Klimatycznego?



    COP24 w Katowicach: Arnold Schwarzenegger o ochronie środowiska




    Czytaj treści premium w Dzienniku Zachodnim Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze (2)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Obwodnica Zawiercia

    Ela (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 2 / 1

    Bardzo się cieszę z tej decyzji☺nareszcie nie będziemy stać w korkach!Brawo!

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Nie podniecajmy się

    Jasiu (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 4 / 2

    W realiach polskich droga od ogłoszenia przetargu do rozpoczęcia prac na budowie jest baaardzo długa i często kończy się w połowie, bez widocznych efektów. To tak optymistycznie przy piątku.

    PREMIERY

    SAMOCHODY UŻYWANE

    PRZEPISY

    PORADY

    RAPORTY