Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Gierkówka - królowa polskich dróg Katowice - Warszawa. 11 października mijają 43 lata od oddania jej do użytku

AD
Budowa gierkówki
Budowa gierkówki ARC
11 października mijają 43 lata od uroczystego oddania do użytku, zdetronizowanej ostatnio przez autostrady, królowej polskich dróg – gierkówki. Dziś to jedna z najbardziej uczęszczanych dróg w województwie śląskim i łódzkim. Już na etapie planowania, w czasach PRL-u miała być autostradą. Teraz te plany w końcu wchodzą w fazę realizacji. Gierkówka za Częstochową powoli zmienia się w autostradę A1. Przypomnijmy sobie jak powstawała i na nowych zdjęciach zobaczmy, jak przeistacza się w autostradę.

Kosztowała 4 mld złotych, miała 239 km długości, w jej budowę zaangażowanych było aż siedem ministerstw. Na początku ochrzczono ja mianem Trasy Czynu Żołnierskiego. Jednak mieszkańcy i tak nazwali ją po swojemu, od nazwiska Edwarda Gierka, który zainicjował budowę tej trasy ze Śląska w kierunku Warszawy.

Początek marzeń o nowoczesnej Polsce

Gierkówka była początkiem marzeń o nowoczesnej Polsce, po której można jeździć pięknymi równymi i co nietypowe - dwupasmowymi drogami. Do tego, dla pochodzącego z Sosnowca Edwarda Gierka, I sekretarza KC PZPR, dawała mu spore oszczędności czasu podczas podróży ze Śląska do Warszawy. Początkowo miała być autostradą. Skończyła jako droga szybkiego ruchu.

Dotychczas nie wykonywana w Polsce skala i zakres prac jak również krótki czas realizacji inwestycji wymagał kompleksowych zmian na etapie przygotowania, projektowania jak również w organizacji robót głównie poprzez zwiększenie zakresu mechanizacji. Ukończenie budowy w terminie nie byłoby możliwe bez wsparcia technologii zachodnich – użycia min. komputerów w pracach projektowych czy zakupu z zachodu nowoczesnych maszyn drogowych.

Zobaczcie koniecznie

Drogę budowało wojsko

Dzięki znacznemu wsparciu wojska, drogę udało się oddać do użytku przed zakładanym terminem, a oficjalne otwarcie nastąpiło 11 października 1976 roku. Niebagatelny udział wojska w budowę podkreślono, nadając drodze oficjalną nazwę Trasa Czynu Żołnierskiego. W uroczystym otwarciu drogi uczestniczyli najwyżsi przedstawiciele władz PRL.

Koszt budowy wyniósł 4 mld złotych a zaangażowanych w budowę było siedem ministerstw oraz 60 podwykonawców. W trakcie budowy przekopano 7,6 mln m3 ziemi, wykonano 4,2 mln m2 nawierzchni i podbudowy, wytworzono 1,3 mln t mas bitumicznych oraz 1,2 mln m3 betonu. Wybudowano 4,5 km wiaduktów i mostów. Przełożono 71 km kabli, przeciągnięto 152 km linii energetycznych i teletechnicznych, położono 22 km rurociągów. Rozebrano ponad 300 budynków mieszkalnych i gospodarczych. Samochody budowy przejechały ponad 6 milionów kilometrów.

Nie przegapcie

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera