Gigantyczna makieta kolejowa na Politechnice Śląskiej w Katowicach! ZDJĘCIA To najnowocześniejsza tego typu pracownia w Polsce

JPP

Wideo

Udostępnij:
Na Wydziale Transport Politechniki Ślaskiej w Katowicach oficjalnie otwarto Pracownię Nowoczesnych Systemów Prowadzenia Ruchu Kolejowego. Jest tu makieta kolejowa w skali HO z ośmioma stacjami, dwoma wiaduktami, mijanką i łącznie 350 metrami torowiska, po którym może jeździć aż 12 pociągów. To najnowocześniejsza tego typu pracownia w Polsce.

Gigantyczna makieta kolejowa na Politechnice Śląskiej w Katowicach

Pracownia Nowoczesnych Systemów Prowadzenia Ruchu Kolejowego na Politechnice Śląskiej znajduje się na Wydziale Transportu i Inżynierii Lotniczej Politechniki Śląskiej przy ulicy Krasińskiego w Katowicach.

- Pracownia ma być miejscem, w którym studenci będą mieli możliwość nabyć umiejętności praktyczne w zakresie prowadzenia ruchu pociągów, obsługi systemów sterowania ruchem kolejowymi i sygnalizacji kolejowej – wyjaśniają przedstawiciele Politechniki Śląskiej.

W pracowni znajduje się olbrzymia makieta kolejowa w skali H0 (1:87) i rzeczywiste komputerowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Jest tu 350 metrów torowiska, 255 semaforów, 102 blokady liniowe, 115 zwrotnic, dwa wiadukty, 3 posterunki odgałęźne, jedna mijanka i osiem stacji, a do tego sześć komputerowych stanowisk sterowania i jedno komputerowe stanowisko nadzoru. Dodatkowo sterować pojazdami na makiecie można z użyciem siedmiu tabletów. Jednocześnie można prowadzić tu aż 12 pojazdów szynowych.

- Ta makieta to rzeczywista kolej, oczywiście wagony i infrastruktura są w skali modelarskiej, ale już wszystkie urządzenia wykonawcze, w tym szczególnie urządzenia komputerowe sterowania ruchem są jak w rzeczywistości. Dzięki temu odwzorowujemy tutaj warunki pracy na kolei – tłumaczył dr hab. inż. Janusz Ćwiek, kierownik Katedry Transportu Kolejowego na Politechnice Śląskiej.

Kolej w pigułce na Politechnice Śląskiej

Jak podkreślają naukowcy w pracowni będzie można symulować rzeczywiste zdarzenia, jakie występują na torach kolejowych.

- Różne sposoby prowadzenia ruchu, postępowanie w przypadku awarii, prowadzenie ruchu przy skomplikowanym układzie torów, można tu też symulować kwestię kolejkowania pociągów. Takich zagadnień jest bardzo dużo – wymieniał dr hab. inż. Jakub Młyńczak, autor koncepcji pracowni. Jak podkreślał to największa makieta dydaktyczna w Polsce, zaś sama pracownia jest najnowocześniejszą w kraju.

Nie przegap

- Udało nam się zgromadzić w jednym miejscu różne warianty stacji, posterunków ruchu, różnego rodzaju urządzenia i zabezpieczenia - dodawał dr hab. inż. Młyńczak.

Z nowej i nowoczesnej pracowni cieszą się studenci. - Na tej makiecie możemy zaobserwować, jakie konsekwencje w ruchu kolejowym ma każda decyzja, jaką podejmujemy, w tym decyzja błędna. To pozwoli nam uniknąć błędów w przyszłości – oceniał Michał Popardowski z drugiego roku Transportu Kolejowego.

Dodajmy, że wykonawcą makiety kolejowej była firma Rail-Mil Computers z Warszawy. Pracownia powstała w ramach „Strefy Innowacji Miasta Katowice – Miejski Inkubator Przedsiębiorczości i Transferu Technologii” przy współudziale Miasta Katowice.

Zobacz koniecznie

Bądź na bieżąco i obserwuj

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Politechnika Śląska ma siedzibę w Gliwicach.Wydział Transportu to Wydział zamiejscowy / w Katowicach/ Politechniki Śląskiej w Gliwicach.

Dodaj ogłoszenie