Shell Eco-marathon to jeden z najbardziej innowacyjnych i prestiżowych konkursów studenckich, odbywający się co roku w Europie, Ameryce i Azji. Zespoły samodzielnie projektują, budują i testują pojazdy najbardziej wydajne pod względem energetycznym. W tegorocznej edycji, która odbędzie się w Rotterdamie między 21 a 24 maja.
Politechnika Śląska startuje w zawodach od 2012 roku W tegorocznej edycji imprezy – podobnie, jak w ubiegłym roku – wystawi dwa bolidy skonstruowane przez studentów Wydziału Mechanicznego Technologicznego. W kategorii „Prototype” po raz czwarty wystartuje MuSHELLka, a w kategorii „Urban Concept” po raz drugi pojedzie jej młodszy brat – BYTEL.
– „Muszelka” jest pojazdem klasy prototyp, który został zbudowany w celu osiągania jak najlepszych wyników, kosztem komfortu jazdy. Wyglądem znacznie różni się od samochodów, które jeżdżą po drogach. Pojazd waży około 40 kg i jest napędzany baterią elektryczną. W tej kategorii dążymy do tego, aby pokazać, jakie mamy technologie i uzyskać jak najlepsze wyniki, czyli przejechać ponad 500 km na 1 kWh energii elektrycznej – opowiada inż. Mateusz Wąsik, manager zespołu Smart Power. Drugi bolid – „bajtel” – przypomina samochód miejski. Jest większy, choć jednoosobowy i waży około 160 kg. Posiada takie wyposażenie, jak bagażnik, wycieraczki czy światła. – Po odpowiednich przygotowaniach taki pojazd można by zarejestrować i jeździć nim po drogach – relacjonuje.
Na co dzień nad pojazdami pracuje około 20 osób. Zespół Smart Power tworzą studenci Wydziału Mechanicznego Technologicznego, którzy swoje motoryzacyjno-konstrukcyjne pasje realizują w Studenckim Kole Naukowym Modelowanie Konstrukcji Maszyn pod okiem dr hab. inż. Wojciecha Skarki, profesora Politechniki Śląskiej.
Bolidy testowane są na torze firmy Fiat w Tychach. W teamie pracują m.in. elektronicy, mechatronicy, automatycy, mechanicy. Zespół pracuje przez cały rok, aby jak najlepiej zaprezentować się na majowych zawodach.
Podczas Shell Eco-marathonu bolidy mają do przejechania 10 okrążeń wokół toru w maksymalnym czasie 40 minut. Ale nie czas się liczy, tylko efektywność energetyczna pojazdu. Zwycięża drużyna, która w przeliczeniu pokona najdłuższy dystans – w zależności od kategorii – na ekwiwalencie jednego litra paliwa lub jednej kilowatogodziny.
Projekt „Smart Power – Innowacyjny, wysoko sprawny pojazd elektryczny przeznaczony do startu w światowych zawodach Shell Eco-marathon” został dofinansowany przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. W 2013 roku gliwicka uczelnia otrzymała grant w wysokości ok. 500 tys. zł w ramach programu „Generacja przyszłości”, który wspiera studiujących na polskich uczelniach młodych wynalazców, konstruktorów, programistów i innowatorów.
*Wojna kiboli z policją w Knurowie po śmierci 27-latka WIDEO + ZDJĘCIA
*Noc Muzeów 2015. Noc Muzeów w Katowicach i innych miastach województwa [NOC MUZEÓW PROGRAM]
*Matura 2015 bez tajemnic: PYTANIA + ARKUSZE + ODPOWIEDZI
*NA ŻYWO Akcja ratunkowa w KWK Wujek Śląsk trwa. Szukają 2 górników
*Nowe becikowe: 1 tys. zł przez 12 miesięcy ZASADY + DOKUMENTY
*Śląsk Plus. Zobacz nowe wydanie interaktywnego tygodnika o Śląsku
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?