Gliwice. Pierwszy w Polsce salon samolotowy otwarty. Na razie trzy latające maszyny do wyboru. Zobaczcie zdjęcia

Paweł Kurczonek
Paweł Kurczonek
Gliwice. Pierwszy w Polsce salon samolotowy otwarty.
Gliwice. Pierwszy w Polsce salon samolotowy otwarty. Karina Trojok
Na lotnisku w Gliwicach działalność rozpoczął salon samolotowy. To pierwszy taki obiekt w Polsce. Będzie zapewniał klientom kompleksową obsługę. - Można będzie przyjść, obejrzeć samolot, sprawdzić, ile jest miejsca za sterami. Można wyprowadzić samolot na zewnątrz i wykonać lot zapoznawczy – opowiada Krzysztof Będkowski, prezes firmy SkyDream, która otworzyła salon samolotowy w Gliwicach.

Pierwszy salon samolotowy w Polsce został uruchomiony w Gliwicach

Miłośnicy lotów lekkimi samolotami otrzymali nowe miejsce oferujące kompleksową obsługę. Przy lotnisku w Gliwicach oficjalnie otwarty został pierwszy w Polsce salon samolotowy. Obiekt wybudowała firma SkyDream z Bielska-Białej.

- W tym roku mija dokładnie dziesięć lat od momentu, w którym otrzymałem swoją licencję pilota turystycznego. Właśnie wtedy zrodziło się w mojej głowie marzenia stworzenia firmy. SkyDream otwiera drzwi do lotnictwa rekreacyjnego osobom, którzy o tym marzą. Dla wielu osób jesteśmy przewodnikiem na ścieżce rozwoju kariery lotniczej. Pokazujemy, że latanie rekreacyjne daje radość, satysfakcję i ułatwia podróżowanie – mówi Krzysztof Będkowski, prezes firmy SkyDream.

Dodaje, że celem firmy jest rozwój lotnictwa rekreacyjnego w Polsce, szerzenie wiedzy na ten temat oraz aktywne włączenie się w tworzenie regulacji prawnych sprzyjających tego typu lotnictwu.

- Klient w jednym miejscu kupuje samolot, w drugim załatwia dokumentację, w trzecim go serwisuje, w czwartym zamawia części. Ten obiekt pozwoli, by wszystkie te usługi skupić w jednym miejscu. Można będzie przyjść, obejrzeć samolot, sprawdzić, ile jest miejsca za sterami. Można wyprowadzić samolot na zewnątrz i wykonać lot zapoznawczy – opowiada prezes firmy.

W tym momencie salon ma do dyspozycji trzy maszyny, prezes firmy planuje, że w najbliższym czasie pojawi się ich więcej. A salon zajmuje się obsługą samolotów ultralekkich, maksymalnie dwumiejscowych. Maszyny oferowane przez firmę rozwijają prędkości między 200 a 300 km/h, a ich zasięg mieści się w przedziale od 1,5 do 2 tys. km.

Usługi w gliwickim salonie nie kończą się na prezentacji i wyborze samolotu. Obejmują również doradztwo w zakresie finansowania i ubezpieczeń lotniczych. Wybór lokalizacji salonu samolotowego nie był przypadkowy. Jak mówi Krzysztof Będkowski, lotnisko w Gliwicach jest najprężniej rozwijającym się tego typu obiektem na Śląsku, a samo miasto, z węzłem łączącym autostrady A1 i A4, jest doskonale skomunikowane.

- Lotnisko w Gliwicach ma świetną infrastrukturę, mamy tu stację paliw, obiekt jest dostępny przez cały rok, co na większości lotnisk trawiastych jest niemożliwe – dodaje Krystian Maślanka, instruktor lotniczy.

Piloci lądujący na gliwickim lotnisku będą mogli podkołować bezpośrednio pod nowy obiekt, wprost do hangaru serwisowego. Tu oddadzą maszynę w ręce fachowców, odpoczną w części rekreacyjnej salonu, a następnie wyruszą w dalszy lot. Z obiektu będzie można również korzystać po zmierzchu, dzięki oświetlonemu pasowi startowemu. Prezes SkyDream, zapytany o cenę serwisu w gliwickim salonie, odpowiada:

- Serwis roczny lub stugodzinny samolotu to koszt ok. 3500 zł. Do tego dochodzi koszt paliwa, taki samolot spala mniej więcej 20 litrów paliwa samochodowego na godzinę lotu – mówi Krzysztof Będkowski.

Serwis maszyn w gliwickim salonie samolotowym powinien rozpocząć pracę w połowie września. Krzysztof Będkowski zapytany o zainteresowanie lekkimi samolotami odpowiada, że w ubiegłym roku w Polsce zostało sprzedanych 90 takich maszyn.

Firma SkyDream, oprócz sprzedaży i serwisowania samolotów, oferuje szeroko pojęte usługi „przewodnickie” po świecie samolotów. Klientom przybliża tajniki lotnictwa. Obsługa obejmuje m.in. określenie zainteresowań osoby chętnej na rozpoczęcie przygody z lotnictwem, dobór sprzętu i zapoznanie się z nim oraz szkolenie teoretyczne i praktyczne. Firma oferuje również ułatwiony dostęp do lekarzy, którzy przeprowadzą badania wstępne.

- Mamy samolot szkoleniowy, który ciągle szkoli chętnych. W tym roku wyszkolimy ok. 10 pilotów – mówi prezes SkyDream.

Samoloty ultralekkie – co trzeba zrobić, żeby zostać pilotem?

Jak mówi Krystian Maślanka, by zostać pilotem przede wszystkim trzeba mieć dużo chęci.

- Kiedyś poważnym ograniczeniem były badania lekarskie, które dorównywały tym dla astronautów. Dzisiaj są to podstawowe badania, by zostać pilotem niezbędne są określone predyspozycje psychofizyczne – wyjaśnia instruktor.

By siąść za sterami samolotu konieczne jest przejście czasochłonnego szkolenia teoretycznego, a później praktycznego. Praktyka obejmuje minimum 30 godzin lotu.

Gliwice. Pierwszy w Polsce salon samolotowy otwarty.

Gliwice. Pierwszy w Polsce salon samolotowy otwarty. Na razi...

- Poza podstawowym szkoleniem oferujemy także szkolenia specjalistyczne. Można się dalej rozwijać, szkolimy na jednym z najnowocześniejszych sprzętów – mamy autopilota, nawigację satelitarną, tzw. glass-cockpit – wymienia Krystian Maślanka.

Oprócz chęci, do zdobycia kwalifikacji pilota niezbędny jest jeszcze zasobny portfel. Licencja pilota turystycznego lub rekreacyjnego wiąże się kosztami ok. 20-30 tys. zł. Większość tej kwoty pochłaniają loty treningowe.

Jak się okazuje, firma nie będzie raczej narzekać na brak zainteresowania. Pierwszy samolot w gliwickim salonie został sprzedany jeszcze przed oficjalnym otwarciem obiektu. A pamiętajmy, że kupno takiej maszyny to wydatek rzędu kilkuset tysięcy złotych. Na stronie internetowej firmy można znaleźć ofertę sprzedaży używanego samolotu ultralekkiego marki Pipistrel Virus SW. Właściciel wycenił go na 125 tys. euro, co po aktualnym kursie waluty przekłada się na mniej więcej 587 tys. zł. Nowa maszyna jest, rzecz jasna, droższa.

Zobacz także

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Strefa Biznesu - Sytuacja na rynku pracy w 2023 roku

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na dziennikzachodni.pl Dziennik Zachodni
Dodaj ogłoszenie