Pierwszy salon samolotowy w Polsce powstał w Gliwicach
Miłośnicy lotów lekkimi samolotami otrzymają nowe miejsce oferujące kompleksową obsługę. Przy lotnisku w Gliwicach rusza pierwszy w Polsce salon samolotowy. Obiekt wybudowała firma SkyDream z Bielska-Białej.
- Klient w jednym miejscu kupuje samolot, w drugim załatwia dokumentację, w trzecim go serwisuje, w czwartym zamawia części. Ten obiekt pozwoli, by wszystkie te usługi skupić w jednym miejscu. Można będzie przyjść, obejrzeć samolot, sprawdzić, ile jest miejsca za sterami. Można wyprowadzić samolot na zewnątrz i wykonać lot zapoznawczy – opowiada Krzysztof Będkowski, prezes firmy SkyDream.
Usługi w gliwickim salonie obejmą również doradztwo w zakresie finansowania i ubezpieczeń lotniczych. Wybór lokalizacji salonu samolotowego nie był przypadkowy.
- Lotnisko w Gliwicach ma świetną infrastrukturę, mamy tu stację paliw, obiekt jest dostępny przez cały rok, co na większości lotnisk trawiastych jest niemożliwe – wyjaśnia Krystian Maślanka, instruktor lotniczy.
Piloci lądujący na gliwickim lotnisku będą mogli podkołować bezpośrednio pod nowy obiekt, wprost do hangaru serwisowego. Tu będzie można oddać maszynę w ręce fachowców, odpocząć z części rekreacyjnej salonu, a następnie wyruszyć w dalszy lot. Korzystanie z obiektu będzie możliwe również po zmroku dzięki oświetleniu pasa startowego. Prezes SkyDream, zapytany o cenę serwisu w gliwickim salonie, odpowiada:
- Serwis roczny lub stugodzinny samolotu to koszt ok. 3500 zł. Do tego dochodzi koszt paliwa, taki samolot spala mniej więcej 20 litrów paliwa samochodowego na godzinę lotu – mówi Krzysztof Będkowski.
Zapytany o zainteresowanie lekkimi samolotami odpowiada, że w ubiegłym roku w Polsce zostało sprzedanych 90 takich maszyn.
Firma SkyDream, oprócz sprzedaży i serwisowania samolotów, oferuje szeroko pojęte usługi „przewodnickie” po świecie samolotów. Klientom przybliża tajniki lotnictwa. Obsługa obejmuje m.in. określenie zainteresowań osoby chętnej na rozpoczęcie przygody z lotnictwem, dobór sprzętu i zapoznanie się z nim oraz szkolenie teoretyczne i praktyczne. Firma oferuje również ułatwiony dostęp do lekarzy, którzy przeprowadzą badania wstępne.
- Mamy samolot szkoleniowy, który ciągle szkoli chętnych. W tym roku wyszkolimy ok. 10 pilotów – mówi prezes SkyDream.
Samoloty ultralekkie – co trzeba zrobić, żeby zostać pilotem?
Jak mówi Krystian Maślanka, by zostać pilotem przede wszystkim trzeba mieć dużo chęci.
- Kiedyś poważnym ograniczeniem były badania lekarskie, które dorównywały tym dla astronautów. Dzisiaj są to podstawowe badania, by zostać pilotem niezbędne są określone predyspozycje psychofizyczne – wyjaśnia instruktor.
By siąść za sterami samolotu konieczne jest przejście czasochłonnego szkolenia teoretycznego, a później praktycznego. Praktyka obejmuje minimum 30 godzin lotu.
- Poza podstawowym szkoleniem oferujemy także szkolenia specjalistyczne. Można się dalej rozwijać, szkolimy na jednym z najnowocześniejszych sprzętów – mamy autopilota, nawigację satelitarną, tzw. glass-cockpit – wymienia Krystian Maślanka.
Oprócz chęci, do zdobycia kwalifikacji pilota niezbędny jest jeszcze zasobny portfel. Licencja pilota turystycznego lub rekreacyjnego wiąże się kosztami ok. 20-30 tys. zł. Większość tej kwoty pochłaniają loty treningowe.
Nie przeocz
Zobacz także
Musisz to wiedzieć
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?