Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Gliwice: wiadukt na DK 88 czeka na most

Marlena Polok-Kin
Po gruntownie wyremontowanym, a wręcz odbudowanym od podstaw, wiadukcie z lat 40. kierowcy przejadą w październiku
Po gruntownie wyremontowanym, a wręcz odbudowanym od podstaw, wiadukcie z lat 40. kierowcy przejadą w październiku Krzysztof Krzemiński
Poprawią się bezpieczeństwo i płynność ruchu na gliwickim odcinku drogi krajowej nr 88. Wiadukt czeka jeszcze na... finał budowy mostu nad Kłodnicą.

Tygodnie dzielą kierowców od momentu, kiedy będą mogli przejechać gruntownie przebudowanym wiaduktem w ciągu drogi krajowej nr 88 w Gliwicach. Sam obiekt jest gotowy, trwają odbiory techniczne, ale i tak musi jeszcze poczekać - a wraz z nim kierowcy - na dokończenie innej inwestycji w tym rejonie, związanej z budową Drogowej Trasy Średnicowej w Gliwicach.
Chodzi o most nad Kłodnicą. To inwestycja realizowana w ramach budowy Drogowej Trasy Średnicowej w Gliwicach.
Jak informuje Danuta Żak, rzeczniczka prasowa DTŚ SA, zakończenie prac przy budowie mostu i przywrócenie ruchu na DK 88 planowane są pod koniec października. Jak zaznacza, termin ten jest jednak uzależniony od uzyskania pozwolenia na użytkowanie.

Wiadukt na DK 88 w Gliwicach prosił się o remont od dawna. Po ponad siedemdziesięciu latach eksploatacji (został wybudowany w latach 40. ubiegłego wieku), był mocno zużyty. Ze względu na uszkodzenia, na wiadukcie jezdnia była zawężona z 4 do 2 pasów, przy ograniczeniu prędkości do 40 km na godzinę. Korki i utrudnienia były tu na porządku dziennym. Ze względu na newralgiczne położenie komunikacyjne wiaduktu, jego remont można było rozpocząć jednak dopiero wówczas, gdy zbudowana została estakada Jana Heweliusza, łącząca przelotową ulicę Portową z osiedlem Kopernika. Tędy poprowadzono objazd. Jak przypomina Jadwiga Jagiełło-Stiborska, rzeczniczka Zarządu Dróg Miejskich w Gliwicach, który odpowiadał za inwestycję, okazało się, że zużyły się wszystkie elementy wyposażenia wiaduktu. Gruntowna przebudowa ośmio-przęsłowego, 240-metrowego wiaduktu - z powodu rodzaju i charakteru prac oraz otoczenia obiektu - od początku była zadaniem trudnym, natrafiała na niespodzianki, skutkujące opóźnieniami. Nie było dokumentacji obiektu, pod wiaduktem przebiega magistralna linia kolejowa, co znacznie utrudniało dostęp do obiektu i wpłynęło na harmonogram robót. Jak dodaje, nośność leciwego obiektu również była niewystarczająca i konieczne było jej zwiększenie i dostosowanie do dzisiejszych wymogów. Poprawić się mają także bezpieczeństwo i płynność ruchu na tej trasie.

Istniejąca płyta pomostowa została wzmocniona stalową konstrukcją - wspawano ponad 200 ton stali, zabezpieczono antykorozyjnie konstrukcję stalową, naprawiono fundamenty filarów i uporządkowano teren pod obiektem. Wybudowano odwodnienie wiaduktu i terenu pod nim, a także przebudowano przyczółki.

Pod koniec marca zabetonowano ostatni segment płyty pomostowej, co umożliwiło przystąpienie do finalnego etapu wzmocnienia całego wiaduktu. Później przyszedł czas na wykończeniówkę, przebudowę dojazdów.

Prace kosztowały 17 mln zł. Miasto dostało na tę inwestycję unijne dofinansowanie. Inwestycję zrealizowała będzińska firma P. W. BANIMEX


*Superbudowa kadencji 2010-2014. Co się zmieniło w naszych miastach. [PLEBISCYT]. Głosuj, lub zgłoś kandydata
*Kto ma zagrać na meczu otwarcia stadionu Górnika Zabrze? ZAGŁOSUJ
*Motocykle 125 cm3 na prawo jazdy kat. B WYBIERZ NAJLEPSZY
*Nasz elementarz za darmo [ZOBACZ WSZYSTKIE CZĘŚCI PODRĘCZNIKA]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!