W kontenerowej budowli znajdą się kasy biletowe (PKP Intercity, Kolei Śląskich i PKS), poczekalnia, toalety oraz pomieszczenia usługowe dla podróżnych. Pojawi się również system wizualnej i dźwiękowej informacji pasażerskiej. Obiekt od trzech tygodni powstawał przed budynkiem dotychczasowego dworca, w miejscu istniejącej wiaty PKS. Hala główna dworca zostanie zamknięta, a podróżni będą kierowani do przejścia tymczasowego wewnątrz dworca, skąd będzie można dotrzeć do tunelu głównego. Dalej - na perony i na drugą stronę miasta. Podróżnym pozostaje przyzwyczaić się do tych zmian, bo kontenery z placu przed dworcem szybko nie znikną.
- Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, dworzec tymczasowy będzie działał do końca 2015 roku. Tak przewiduje harmonogram prac - mówi Marcin Kopeć, kierownik projektu remontu dworca. Podróżnych czekają też zmiany na stacji kolejowej. Z użytku będą wyłączane niektóre z peronów.
- Remont peronów będzie prowadzony etapami. Z ruchu wyłączany będzie na początku jeden peron, z trzech pozostałych będą mogli korzystać podróżni. Prowadzone prace nie będą kolidowały z ruchem pociągów - mówi Katarzyna Grzduk z biura prasowego PKP.
W odnalezieniu się w nowej sytuacji mają pomóc informacje o zmianach rozkładu i zmianach w komunikacji pieszej rozwieszone na terenie dworca i peronów. Dworzec zostanie też oznakowany specjalnymi żółtymi tablicami ułatwiającymi zlokalizowanie najważniejszych punktów dla pasażerów, a zapowiedzi megafonowe mają być nadawane z większą częstotliwością. Wsparciem dla pasażerów mają być też informatorzy. Od 3 do 9 marca, od 8 do 20 na dworcu pracować będzie trzech mobilnych informatorów.
Za prace budowlane na terenie dworca odpowiada konsorcjum Aldesa Construcciones Polska i Aldesa Construcciones. Firmy za blisko 137 mln zł zobowiązały się przywrócić dworcowi dawny blask i dostosować obiekt do współczesnych standardów. Kompleks ma być też dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Pojawią się więc windy i specjalne toalety.
Guntowny lifting czeka perony i tunele. Powstaną tam windy i schody ruchome oraz nowe elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów. Perony zyskają nową nawierzchnię oraz zadaszenie, które stworzy ogromną halę przyjazdów i odjazdów. Wymienione zostaną również tory w obrębie stacji. Nowością będzie korytarz łączący obydwie hale, co ułatwi podróżnym przemieszczanie się po dworcu. Obiekt zostanie wyposażony w nowoczesny system informacji dla podróżnych i nowoczesny system monitoringu.
Projekt zakłada też renowację elementów historycznych, między innymi mozaikę znajdująca się w holu głównym i drewniane sufity. Wyremontowana zostanie elewacja wraz z detalami architektonicznymi. Przebudowa dworca, trzech peronów i związanej z nimi infrastruktury potrwa do końca tego roku. Jedynie prace przy peronie numer 4 zostaną ukończone w 2016 roku.
*Zamieszki przed siedzibą JSW: Policja znowu strzelała do związkowców WIDEO + ZDJĘCIA
*Psychopata z Zabrza więził kobietę w kanale. Opis tortur jest drastyczny. Czy zostanie skazany?
*Zielony jęczmień na odchudzanie? Tak! To działa. Właśnie zielony jęczmień stosują gwiazdy TV
*Zwolnienia grupowe w Biedronce to fakt. Oto pracownicy do zwolnienia
*Śląsk Plus - pierwsza rejestracja za darmo. Zobacz nowy interaktywny tygodnik o Śląsku
Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?