Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Gliwicki dworzec kolejowy to relikt przeszłości. Sąsiedzi mają się czym pochwalić

Paweł Pawlik
Budynek bielskiego dworca powstał w 1890 r. i jest wpisany do  rejestru zabytków. Został wyremontowany w latach 1997-2001
Budynek bielskiego dworca powstał w 1890 r. i jest wpisany do rejestru zabytków. Został wyremontowany w latach 1997-2001 Jacek Drost
Gliwiczanie czekają na remont głównego dworca kolejowego. Tymczasem u sąsiadów dworce stały się wizytówką i symbolem nowoczesności.

Gliwice to ponad 180 tys. mieszkańców w mieście z kilkusetletnią historią. To "polska dolina krzemowa" i lokomotywa napędowa Śląska, która - niestety - w sercu miasta zatrzymuje się na dworcu postawionym na przełomie wieków XIX i XX.

Brudny, zimny, wilgotny i nieprzystosowany dla niepełnosprawnych obiekt ma niebawem przejść - zapowiadaną od kilku lat - wielką metamorfozę.

Pasażerowie się niecierpliwią, a PKP uspokaja: wszystko idzie zgodnie z planem. Jest wykonawca, są projekt i pieniądze. Kiedy rozpoczną się prace remontowe na dworcu, jednak nie zdradza. Wiadomo tylko, że mają potrwać do końca przyszłego roku.

Dlaczego to tak długo trwa, skoro firmy, które zmodernizują dworzec (za blisko 137 milionów złotych), zostały wybrane pod koniec października?

- Podpisanie umowy z wykonawcą jest poprzedzone standardową kontrolą przez Urząd Zamówień Publicznych, co jest obowiązkiem wynikającym z ustawy Prawo zamówień publicznych dla zawierania umów o takiej wartości - mówi Bartłomiej Sarna, rzecznik prasowy PKP.

Większa część przebudowy ma się zakończyć do końca 2015 roku. Jedynie prace przy peronie czwartym zostaną sfinalizowane w 2016 roku.

Zanim wykonawca wbije pierwszą łopatę na budowie, inwestor zdradza, jak będzie wyglądać nowa hala peronowa, która - zgodnie z projektem - ma zostać w całości zadaszona. Będzie to jedyne takie rozwiązanie na Śląsku.

Nad peronami dworca powstanie hala, która przykryje perony na długości 160 metrów. W dachu znajdą się szklane świetliki, dzięki którym do hali będzie wpadać światło dzienne. Wejścia na perony zostaną osłonięte szklanymi ścianami o kształcie nawiązującym do elementów konstrukcji wspierającej zadaszenie hali peronowej.

Z podziemnych tuneli na perony, oprócz tradycyjnych schodów, dostaniemy się za pomocą wind i schodów ruchomych.


*Najpiękniej oświetlone miasto na święta. Które? ZOBACZ TUTAJ
*Zboczeniec z Częstochowy nieuchwytny. Goni, straszy i chce gwałcić [PORTRET PAMIĘCIOWY]
*Napad na Club 80 w Siemianowicach. Bandyci zdemolowali lokal
*Prezent na Święta Bożego Narodzenia: Najfajniejszy prezent na święta TOP 10 PREZENTÓW
*Śląsk Plus - pierwsza rejestracja za darmo. Zobacz nowy interaktywny tygodnik o Śląsku

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty