Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Herby kupieckie zamiast szyldów w Mysłowicach [WYRZUĆMY SZPETNE SZYLDY]

Monika Chruścińska
Kicz, pstrokacizna i estetyczny chaos królują w centrach śląskich miast. Dlatego akcją "Wyrzućmy szpetne szyldy" wypowiedzieliśmy wojnę wszechobecnym reklamom psującym krajobraz naszych starówek, deptaków i śródmiejskich alejek.

Na pierwsze jej efekty, na szczęście długo czekać nie musieliśmy. Po pozytywnych sygnałach, jakie dali ostatnio prezydenci Świętochłowic i Katowic, Dawid Kostempski i Piotr Uszok, przyszła kolej na Mysłowice. Tutaj, a jakże, pstrokatych reklam i upstrzonych szyldami budynków nie brakuje. Mało tego, do niedawna szpeciły nawet starówkę.

CZYTAJ KONIECZNIE O AKCJI
WYRZUĆMY SZPETNE SZYLDY

Ale na pierwszych, wyremontowanych kamienicach już ich nie znajdziemy. A szyldy na Matejki 2 w przyszłości zmienią się w herby kupieckie.

Dyrektor Miejskiego Zarządu Gospodarki Komunalnej w Mysłowicach chce w ten sposób podkreślić średniowieczny rodowód miasta. Zlecił też inwentaryzację wszystkich szyldów i reklam na miejskich budynkach.

- Zgadzam się z tym, że pstrokacizna potrafi oszpecić każdą, nawet najładniejszą przestrzeń - zaznacza Zbigniew Augustyn, szef MZGK. Dlatego zasady reklamowania się zakładów prowadzących działalność w świeżo wyremontowanych kamienicach określają szczegółowo projekty architektoniczno-budowlane. - Były konsultowane z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków.

Regulują dokładnie wygląd i wymiary, jakie muszą spełniać wywieszane odtąd przez przedsiębiorców szyldy, a także wskazują miejsce na elewacji, w którym mogą być umieszczane - tłumaczy Augustyn.
I tak napis "Cafe Bar Wiking" widnieje już tylko na szklanych drzwiach i szybie zmodernizowanej kamienicy przy Rynku 4. Z kolorowych szyldów na elewacji na prośbę MZGK zrezygnowała też przychodnia ProMed przy ulicy Grunwaldzkiej 22.

CZYTAJ KONIECZNIE O AKCJI
WYRZUĆMY SZPETNE SZYLDY

Teraz przyszedł czas na Matejki 2. Tutaj modernizacja dopiero się rozpocznie. - Chcielibyśmy, aby po remoncie szyldy prowadzących tu swoją działalność zakładów nawiązywały do herbów kupieckich i znaków cechowych, takich jakie rzemieślnicy używali w średniowieczu. Nadadzą budynkowi i ulicy charakteru. W końcu Mysłowice to miasto ze średniowiecznym rodowodem - przypomina Augustyn. - Architekci ustalą, gdzie takie szyldy mogłyby zawisnąć, a my z poszczególnymi najemcami lokali ustalimy, co będzie mogło się na nich znajdować - wyjaśnia dyrektor MZGK.

Zdarza się też często, że opuszczający lokale najemcy nie potrafią po sobie posprzątać. Oddają pracownikom zakładu klucz, nie ściągając szyldów i reklam swojej firmy. - Dlatego teraz odbierając opuszczany lokal, sprawdzamy dokładnie czy przedsiębiorca zdjął wszystkie swoje szyldy, również te, które powiesił wcześniej na sąsiednich budynkach - zapewnia szef MZGK.

Cały czas trwa też zlecona na początku marca inwentaryzacja wszystkich reklam na budynkach, których gospodarzem jest zakład. - Sprawdzamy czy są aktualne i czy podmioty reklamujące się mają podpisane obowiązujące umowy z urzędem miasta. Jeśli nie, lub reklamodawcy nie udaje nam się ustalić, są likwidowany - mówi Augustyn.


*Ranking szkół nauki jazdy 2013
*Restauracja Rączka gotuje otwarta ZOBACZ ZDJĘCIA
*Granica polsko-niemiecka 1922 na Górnym Śląsku [SENSACYJNE ZDJĘCIA]
*Podziemny dworzec autobusowy w Katowicach działa! [ZDJĘCIA]

Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!