III edycja Programu „Złote Szkoły NBP” rozstrzygnięta. Na liście laureatów znalazły się także szkoły z woj. śląskiego
"Złote Szkoły NBP" to flagowy program edukacyjny Narodowego Banku Polskiego, który rozpoczął się w 2021 roku. Program ma ogólnopolski zasięg i jest skierowany do wszystkich szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Jego celem jest popularyzacja wiedzy ekonomicznej. Temat przewodni III edycji programu to "Poznajemy bank centralny".
Które śląskie szkoły zostały wyróżnione w konkursie „Złote Szkoły NBP”? Zobaczcie:
Do trzeciej edycji zgłosiło się 406 szkół. Szkoły ubiegające się o tytuł i nagrody przeprowadziły łącznie 6337 lekcji z ekonomii, debat szkolnych i warsztatów dla uczniów na wybrany temat, określony wcześniej przez NBP. Łącznie w tych aktywnościach wzięło udział aż 173 530 uczestników.
W trzeciej edycji tytuł "Złotej Szkoły NBP" zdobyło 267 szkół, w tym 129 szkół podstawowych i 138 szkół ponadpodstawowych. Spośród nich 161 szkół otrzymało ten tytuł po raz pierwszy, a 106 szkół sięgnęło po niego kolejny raz. Udało się to także kilku szkołom z województwa śląskiego. Uczestnikom i nauczycielom-koordynatorom składamy serdeczne gratulacje!
Łącznie 126 szkół zdobyło nagrody za najlepiej przeprowadzone zadania programu. Przyznano:
- 100 nagród po 2000 zł – za najlepiej wykonane wszystkie trzy zadania edycji (po 50 nagród dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych);
- 24 nagrody za: I miejsce (10 000 zł), II miejsce (8000 zł), III miejsce (6000 zł) i po jednym wyróżnieniu (4000 zł) w trzech kategoriach zadań za najlepiej zrealizowaną lekcję z ekonomią, debatę szkolną i warsztat uczniowski, w dwóch oddzielnych pulach: dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych.
Na czym polega udział w programie Narodowego Banku Polskiego „Złote Szkoły”?
Złote Szkoły NBP to ogólnopolski program edukacyjny skierowany do środowisk szkolnych. Ideą programu jest przygotowanie młodzieży szkolnej do bezpiecznego i swobodnego poruszania się w świecie finansów.
W szkole, która stara się o miano Złotej Szkoły, powoływana jest Drużyna Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej. Skład drużyny musi obejmować co najmniej dwóch nauczycieli oraz od pięciu do maksymalnie dziesięciu uczniów. Na czele drużyny stoi nauczyciel-koordynator, który posiada zgodę dyrektora szkoły na udział w programie. Drużyna angażuje się w zdobywanie niezbędnej wiedzy do wykonania zadań, opracowuje pomysły na ich realizację i przeprowadza działania programu.
Nauczyciele i uczniowie z Drużyny Ambasadorów przesyłają sprawozdania z realizacji zadań za pośrednictwem internetowej platformy Złotych Szkół Narodowego Banku Polskiego. W tych sprawozdaniach przedstawiają efekty swojej pracy, opisując sposób realizacji zadań oraz wnioski, jakie wyciągnęli z udziału w programie. Platforma ta stanowi miejsce do wymiany informacji i inspiracji między szkołami biorącymi udział w programie Złote Szkoły NBP.
Drużyna Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej odgrywa kluczową rolę w promowaniu wiedzy ekonomicznej wśród uczniów i całej społeczności szkolnej. Ich zaangażowanie, pomysłowość i wysiłek przyczyniają się do sukcesu programu oraz rozwijają świadomość ekonomiczną wśród młodych ludzi.
Które szkoły z województwa śląskiego zostały laureatami III edycji Programu „Złote Szkoły NBP”?
Po trzech edycjach programu w całej Polsce jest 546 „Złotych Szkół NBP” w 359 miejscowościach. W trzech edycjach programu przeprowadzono w sumie 15 000 lekcji z ekonomią, debat szkolnych, spotkań z ekspertem i warsztatów uczniowskich z udziałem 430 628 uczestników.
Wśród laureatów znalazło się kilka szkół z naszego województwa. Najlepiej poradził sobie Zespół Szkół Ekonomiczno-Technicznych im. Cichociemnych w Gliwicach, zdobywając II miejsce wśród szkół ponadpodstawowych w kategorii: Lekcja z ekonomią. W kategorii "Warsztat uczniowski" w szkołach podstawowych na I miejscu uplasowała się Szkoła Podstawowa nr 10 w Żywcu, a wyróżnienie zdobyła Szkoła Podstawowa nr 35 im. Armii Krajowej w Sosnowcu. To jednak nie koniec sukcesów!
- Nasza szkoła w projekcie startowała drugi raz z rzędu i po raz drugi otrzymaliśmy wyróżnienie, w tym roku w kategorii "Warsztat uczniowski". Projekt miał na celu podjęcie szeregu działań, które promowały będą wiedzę ekonomiczną wśród młodzieży. Pośród uczniów z klasy VIII została wyłoniona drużyna ambasadorów edukacji ekonomicznej. Wspólnie z koordynatorem realizowała ona poszczególne działania. Mocną stroną naszej placówki było to, że w realizację działań zaangażowała się cała społeczność szkoły, głównie nauczyciele klas IV-VIII. Prowadzili oni lekcje przedmiotowe języka polskiego, matematyki, chemii, WF czy historii, na których przybliżali wiedzę ekonomiczną w odniesieniu do swojego przedmiotu w sposób przystępny dla uczniów. Jedną z części projektu NBP było zorganizowanie debaty, nasza odbyła się w formie oksfordzkiej - opowiada Joanna Jarosz, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 35 im. Armii Krajowej w Sosnowcu.
Sukcesy poprzedniej edycji – uzyskanie tytułu „Złotej Szkoły”, a tym bardziej wyróżnienie za Lekcje z ekonomią – zmotywowały szkołę z gliwickiej Sośnicy do startu w kolejnym rozdaniu. Grupa Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej składająca się z 10 uczniów i 14 nauczycieli przez kilka miesięcy realizowała zadania w ramach programu. W ramach tematu przewodniego uczniowie w drużynie Ambasadorów pod okiem i przy wsparciu nauczycieli inicjowali, przygotowywali i prowadzili lekcje, warsztaty, zorganizowali i przeprowadzili debatę szkolną. W lekcjach z ekonomią uczestniczyło niemal 300 uczniów ZSET, debata odbyła się w obecności ponad 60 osób – uczniów i nauczycieli, natomiast w warsztatach wzięło udział 35 osób.
- Uczniowie poznawali zagadnienia z Bankowości Centralnej wizytując Krakowski Salon Ekonomiczny oraz podczas 20 lekcji z ekonomią (niektóre prowadzone w kilkugodzinnych blokach). „Lekcje z ekonomią” odbywały się w różnych klasach, dla praktycznie wszystkich kierunków kształcenia. Swoją wiedzę mogli sprawdzić rywalizując w specjalnie zaprojektowanych i przygotowanych przez uczniów grach, w których udział wzięli przedstawiciele praktycznie wszystkich klas. Najbardziej w swoje działania „wkręcili się” chyba graficy, którzy postanowili zgłębić tajniki emisji i produkcji pieniądza. Kilkadziesiąt godzin pracy, analizowania różnych metod drukowania i zabezpieczenia banknotów, projektowania, poskutkowało własnym pieniądzem ZSET. Mamy też swoje monety – efekt prac z drukiem 3D – tłumaczy dyrektor Zespołu Szkół Ekonomiczno-Technicznych w Gliwicach, Lesław Ogon.
Podczas warsztatów uczestnicy mieli okazję do usystematyzowania swojej wiedzy z zakresu zabezpieczeń na polskich banknotach obiegowych oraz możliwość poznania zaawansowanych sposobów zabezpieczenia pieniądza papierowego przed fałszerstwami. 15.03.2023 w Auli ZSET odbyła się przygotowana i przeprowadzona przez uczniów debata w formule oksfordzkiej pt.: „Polska w strefie Euro", która stanowiła praktyczne podsumowanie lekcji ekonomicznych.
Te śląskie szkoły znalazły się wśród wyróżnionych w III edycji Programu „Złote Szkoły NBP”:
Nie przeocz
Zobacz także
Narodowe Czytanie w Płocku
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?