Cyfrowa kolej, czyli jak odpowiadać na potrzeby klientów? Innowacje i reakcje na zmieniający się świat

Materiał informacyjny Polskie Koleje Państwowe S. A.
Podczas III Kongresu Rozwoju Kolei poruszanych było wiele wątków, jednym z nich były nowe technologie, o których rozmawiali paneliści w trakcie debaty pt. „Cyfrowa kolej, czyli jak odpowiadać na potrzeby klientów?” W dyskusji wzięli udział Adam Andruszkiewicz (sekretarz stanu Ministerstwo Cyfryzacji), Krzysztof Golubiewski (członek zarządu PKP S.A.), prof. Mirosław Chaberek (Uniwersytet Morski w Gdyni, członek Rady Nadzorczej PKP S.A.), Tomasz Gontarz (wiceprezes zarządu PKP Intercity S.A.), Tadeusz Turzyński (prezes Zarządu PKP Informatyka Sp. z o.o.) oraz Adrian Furgalski (prezes zarządu ZDG TOR). Moderatorem debaty był Łukasz Malinowski z „Rynku Kolejowego”.

Podczas debaty rozmawiano o nowinkach technologicznych i zmianach, które zachodzą w tym rodzaju transportu. Jak zmienia się nasze postrzeganie przewoźników i korzystanie z ich usług?

Łukasz Malinowski spytał osoby na sali, kto w ostatnim czasie jeździł koleją i zakupił bilet za pośrednictwem tradycyjnej kasy biletowej. Takich osób było zaledwie kilka. Jak zauważył Krzysztof Golubiewski z PKP S.A. 2018 był rokiem, w którym po raz pierwszy, więcej biletów sprzedano za pośrednictwem kanałów zdalnych. Tomasz Gontarz z PKP Intercity zauważał, że przewoźnik sprzedaje już 3 na 4 bilety w ten sposób.

Adam Andruszkiewicz zauważył, że jeszcze przed pandemią na kolei honorowane już były dokumenty za pośrednictwem aplikacji mObywatel. Jeszcze przed tym, gdy wszyscy zrozumieliśmy, jak ważne jest przesunięcie wszystkiego na cyfrowe i zdalne, wprowadzono takie rozwiązanie. Dodawał, że spółki z Grupy PKP były pionierskie, jeśli chodzi o współpracę z Ministerstwem Cyfryzacji w zakresie wdrażania opracowanych tam rozwiązań.

Wśród innych pomysłów jest stworzenie aplikacji pasażera. Czegoś w rodzaju przewodnika dla podróżnych, który pomoże poruszać się im po stacji, dworcu czy podczas przesiadek. - To pasażer ma decydować, które narzędzie jest najwygodniejsze, ale my mamy mu dostarczyć odpowiednie narzędzia. Stąd mnogość aplikacji na rynku. To zresztą pochodna faktu, że mamy różne spółki na kolei — mówił Krzysztof Golubiewski. Przypominał, że współpraca przewoźników umożliwiła stworzenie Wspólnego Biletu, a więc rozwiązania, które umożliwia zakup jednego biletu na przejazd pociągami różnych przewoźników — na to, poprzez powiązanie z aplikacją BILKOM, pozwala też aplikacja nowa PKP S.A.

O polityce cyberbezpieczeństwa mówił Tadeusz Turzyński, prezes zarządu spółki PKP Informatyka. Tu istotna jest właśnie konsolidacja podmiotów i powstały holding, który pozwala na wymianę wiedzy i doświadczeń w zakresie zabezpieczeń. Na dużą wagę logistyki w każdym procesie, także związanym z cyfryzacją, zwracał uwagę prof. Mirosław Chaberek. Adrian Furgalski natomiast odpowiadał na pytanie, czy kolej dobrze wpisuje się w potrzeby i oczekiwania pasażerów. Przypominał, że wciąż są w Polsce „białe plamy” jeśli chodzi o zasięg sieci GSM, a raport dotyczący takich miejsc trafił przy okazji kongresu do prezesa Tomasza Gontarza. Zwracał też uwagę, że kolej wyszła naprzeciw oczekiwaniom podróżnych, by dało się zakupić bilet na połączenia międzynarodowe w kanałach zdalnych.

od 16 lat

Wiceprezes PKP Intercity opowiadał o wprowadzeniu przez spółkę Ujednoliconych Warunków Handlowych, czyli umożliwieniu sprzedaży biletów na pociągi przewoźnika podmiotom zewnętrznym. Takim jak np. Skycash, mPay czy Koleo. - Przez wiele lat takie rozwiązanie było blokowane. To był duży błąd i teraz chętnie nawiązujemy kolejne współprace, które zwiększają dostępność przejazdów PKP Intercity — stwierdził. 3,5 miliona biletów sprzedano za pośrednictwem tego rodzaju sprzedaży, co przekłada się na około 100 milionów złotych.

- Wydamy 150 milionów złotych na nowy system sprzedaży biletów. To największa w historii inwestycja IT w PKP Intercity i realizujemy ją we współpracy z PKP Informatyką. Udało nam się dogadać z obecnym tutaj Tadeuszem Turzyńskim, z czego się bardzo cieszę — mówił Gontarz. Natomiast Adam Andruszkiewicz przypominał, że nowa ustawa o aplikacji mObywatel sprawia, że Polska jest największym krajem Unii Europejskiej, gdzie cyfrowe dokumenty są na równi z tradycyjnymi.

Krszysztof Golubiewski tłumaczył, że ostatnia aplikacja wprowadzona przez PKP S.A., czyli PKP.appka bazuje na informacjach zawartych w Bilkomie. - Na razie będą funkcjonować dwie niezależne aplikacje BILKOM i PKP.appka, ale w przyszłości można zakładać integrację. Proces wydaje się prosty, gdyż obie napisane są w tym samym języku programowania, ale póki co oba narzędzia są rozwijane. Być może o tym, które zostanie na rynku, zdecydują klienci, czyli które będzie cieszyć się największą popularnością — podsumowywał.

Ireneusz Merchel - prezes zarządu, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. https://player.vimeo.com/video/836865669

Jacek Rutkowski - członek zarządu PKP CARGO - https://player.vimeo.com/video/836881851

Wojciech Dąbrowski - prezes zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej S.A. - https://player.vimeo.com/video/836891815

Andrzej Bittel - Sekretarz stanu, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu - https://player.vimeo.com/video/836901948

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo

Materiał oryginalny: Cyfrowa kolej, czyli jak odpowiadać na potrzeby klientów? Innowacje i reakcje na zmieniający się świat - Portal i.pl